B-E ställer in våra körningar

McFille skrev:
Enligt B-E sajt så är det över 20 platser kvar i samtliga grupper den 21:e och 22:e...det e synd å skam!

Det förvånar mig att inte fler folk är med, då det endast kostar 100:- mer än Sydskånes EMSE om man inte är medlem!
Jag kom precis med den 19:e (tur man e licensare!), å skall signa upp den 22:e med B-E snart...för jäkligt att det inte blir något mer i år... :(

Nej, nej det är ca 22 platser bokade i varje grupp...
 
Mycket tråkigt besked det här :( , hade sett fram emot väl arrangerade dagar på bla Anderstorp i sommar.

Ang. det här med att så få anmäler sig långt innan, är nog svårt att få bukt med, så länge det finns såpass mycket bantillfällen som det finns i år. Man vet att risken att man inte får plats är liten, och då avvaktar man gärna för att se om man säkert är ledig/vädret ser ok ut/man har råd (mitt fall som student).

Hoppas ni kan ta nya tag Will mfl, och komma tillbaka. Samt att f-bolagen tänker till ang trafikförsäkringsfrågan!
 
Fan va detta va tråkigt då, jag hade sett fram mot Anderstorp:(
Hoppas ni hittar en lösning på detta Will.
Dessutom har jag 4 innestående körningar på BE, hur fan gör jag med dom nu då???
 
Grymt tråkigt!!
Hade sett fram emot en hel del körning med B-E denna sommaren...
 
Ni kommer få mer folk på åkningarna nästa år B-E.
 
Nyteknik skrev:
För att få det att gå runt vore det nödvändigt att ta reda på att det verkligen förhåller sig så. Jag tror att det finns fler viktiga orsaker till att det är alltför få intresserade.

Kanske så är fallet....Vi har kört i 3 år, har aldrig haft problem med att folk tycker 07:45 är för tidigt. Vi har tillgång till banan från 09:00 till 16:30/17:00 och då måste vi ha folk på plats senast en timma före vi håller genomgången.

När jag har frågat folk varför de inte bokat så får jag följande svar (i den ordningen):

1: Försäkring gäller inte
2: För dyrt
3: Stort utbud, vet inte vem man skall köra med, tänk om det regnar.

Försäkringsbiten jobbar jag på, vi håller på att se vilka möjligheter vi kan få till.
Priset kan jag inte göra någonting åt, banan kostar, instruktörerna kostar, reklam kostar...Det är inget sammanträffande att de flesta som jobbar seriöst med att arrangera en körning ligger i samma prisklass.

Någon nämnde att vi får leva med att folk bokar sent....det är sant..och då händer det som nu har hänt. Bokningsavgifterna är på ca 30% av bankostnaden och skall betalas senast en månad efter bokning av bana (görs under hösten). Resterande summa skall betalas senast en månad före körningen. Detta blir en hel del pengar som man måste ligga ute med. Det är iof inga problem om man får beläggning men det är ett problem om man inte får det. Alltså är det ris oss mc åkares egna ryggar då få mc-klubbar/arrangörer/importörer vill boka en bana och sedan gå med förlust pga. för få bokningar. Ett företag måste visa vinst för att gå vidare. ingen vinst = ingen framtid.

Om du som privatperson hyr en bana och sedan struntar att uppge till skattemyndigheten att du tjänat 10-15 tusen på en dag så är det väl bra men som företag så finns det inte en chans att de kan funka.

Det som gjort att vi överlevt är att Marie & Anders, som jobbade för oss förra året, gjorde detta gratis.... Instruktörerna (speciellt då Göteborgs killarna och tjejerna) har ställt upp till 110%. Jag har levt på att vi har haft förbaskat kul på helgerna. De gänget som varit med är proffsiga och roliga att jobba med.

Vi kommer att komma tillbaka, tiderna kommer vi inte att kunna ändra, troligtvis inte priset (om man inte hittar sponsorer som tror på iden) heller. Det som blir nytt blir en överraskning och den som lever får se....

Kör nu lungt i sommar, passa på att kör på Christer Miinins dagar så han inte går samma öde till mötes och framför allt.... Ha kul !! :)


Mvh,
Will "evige optimisten"Wright
Bike-Events
 
Det du, Will, skriver om sponsring är nog en bra idé. Frågan är bara vem som vill sponsra?

Det hade ju varit kanon om försäkringsbolagen insåg att de faktiskt har pengar att tjäna på att låta trafikförsäkringen gälla då de som kör lär sig vart gränserna går och kanske tar det lite lugnare i trafiken. Därför borde de vara intresserade av att sponsra plus att de då har möjlighet att knyta till sig nya kunder.

Andra som borde vara intresserade av att fler åker hoj på bana är tillverkarna, återförsäljarna, tidningarna osv.
 
Will skrev:
Kanske så är fallet....Vi har kört i 3 år, har aldrig haft problem med att folk tycker 07:45 är för tidigt. Vi har tillgång till banan från 09:00 till 16:30/17:00 och då måste vi ha folk på plats senast en timma före vi håller genomgången.

När jag har frågat folk varför de inte bokat så får jag följande svar (i den ordningen):

1: Försäkring gäller inte
2: För dyrt
3: Stort utbud, vet inte vem man skall köra med, tänk om det regnar.

Försäkringsbiten jobbar jag på, vi håller på att se vilka möjligheter vi kan få till.
Priset kan jag inte göra någonting åt, banan kostar, instruktörerna kostar, reklam kostar...Det är inget sammanträffande att de flesta som jobbar seriöst med att arrangera en körning ligger i samma prisklass.

Någon nämnde att vi får leva med att folk bokar sent....det är sant..och då händer det som nu har hänt. Bokningsavgifterna är på ca 30% av bankostnaden och skall betalas senast en månad efter bokning av bana (görs under hösten). Resterande summa skall betalas senast en månad före körningen. Detta blir en hel del pengar som man måste ligga ute med. Det är iof inga problem om man får beläggning men det är ett problem om man inte får det. Alltså är det ris oss mc åkares egna ryggar då få mc-klubbar/arrangörer/importörer vill boka en bana och sedan gå med förlust pga. för få bokningar. Ett företag måste visa vinst för att gå vidare. ingen vinst = ingen framtid.

Om du som privatperson hyr en bana och sedan struntar att uppge till skattemyndigheten att du tjänat 10-15 tusen på en dag så är det väl bra men som företag så finns det inte en chans att de kan funka.

Det som gjort att vi överlevt är att Marie & Anders, som jobbade för oss förra året, gjorde detta gratis.... Instruktörerna (speciellt då Göteborgs killarna och tjejerna) har ställt upp till 110%. Jag har levt på att vi har haft förbaskat kul på helgerna. De gänget som varit med är proffsiga och roliga att jobba med.

Vi kommer att komma tillbaka, tiderna kommer vi inte att kunna ändra, troligtvis inte priset (om man inte hittar sponsorer som tror på iden) heller. Det som blir nytt blir en överraskning och den som lever får se....

Kör nu lungt i sommar, passa på att kör på Christer Miinins dagar så han inte går samma öde till mötes och framför allt.... Ha kul !! :)


Mvh,
Will "evige optimisten"Wright
Bike-Events
så då har jag mina 4 innestående tills nästa år då???
 
Will skrev:
Kanske så är fallet....Vi har kört i 3 år, har aldrig haft problem med att folk tycker 07:45 är för tidigt. Vi har tillgång till banan från 09:00 till 16:30/17:00 och då måste vi ha folk på plats senast en timma före vi håller genomgången.

När jag har frågat folk varför de inte bokat så får jag följande svar (i den ordningen):

1: Försäkring gäller inte
2: För dyrt
3: Stort utbud, vet inte vem man skall köra med, tänk om det regnar.

Försäkringsbiten jobbar jag på, vi håller på att se vilka möjligheter vi kan få till.
Priset kan jag inte göra någonting åt, banan kostar, instruktörerna kostar, reklam kostar...Det är inget sammanträffande att de flesta som jobbar seriöst med att arrangera en körning ligger i samma prisklass.

Någon nämnde att vi får leva med att folk bokar sent....det är sant..och då händer det som nu har hänt. Bokningsavgifterna är på ca 30% av bankostnaden och skall betalas senast en månad efter bokning av bana (görs under hösten). Resterande summa skall betalas senast en månad före körningen. Detta blir en hel del pengar som man måste ligga ute med. Det är iof inga problem om man får beläggning men det är ett problem om man inte får det. Alltså är det ris oss mc åkares egna ryggar då få mc-klubbar/arrangörer/importörer vill boka en bana och sedan gå med förlust pga. för få bokningar. Ett företag måste visa vinst för att gå vidare. ingen vinst = ingen framtid.

Om du som privatperson hyr en bana och sedan struntar att uppge till skattemyndigheten att du tjänat 10-15 tusen på en dag så är det väl bra men som företag så finns det inte en chans att de kan funka.

Det som gjort att vi överlevt är att Marie & Anders, som jobbade för oss förra året, gjorde detta gratis.... Instruktörerna (speciellt då Göteborgs killarna och tjejerna) har ställt upp till 110%. Jag har levt på att vi har haft förbaskat kul på helgerna. De gänget som varit med är proffsiga och roliga att jobba med.

Vi kommer att komma tillbaka, tiderna kommer vi inte att kunna ändra, troligtvis inte priset (om man inte hittar sponsorer som tror på iden) heller. Det som blir nytt blir en överraskning och den som lever får se....

Kör nu lungt i sommar, passa på att kör på Christer Miinins dagar så han inte går samma öde till mötes och framför allt.... Ha kul !! :)


Mvh,
Will "evige optimisten"Wright
Bike-Events

Lycka till önskar jag er och tror att mer och bättre reklam skulle hjälpa er. Bra med kända ansikten och namn som instruktörer – lättare att ta bra betalt då. Tror vidare att tydligare kommunikation att det är "utbildning" och "förädling" ni ägnar er åt, inte bara banåkning, skulle locka fler kunder. Det skulle också kunna motivera licensierade förare som söker genvägar för att bli snabbare att betala för er service.
 
Nyteknik skrev:
Lycka till önskar jag er och tror att mer och bättre reklam skulle hjälpa er. Bra med kända ansikten och namn som instruktörer – lättare att ta bra betalt då. Tror vidare att tydligare kommunikation att det är "utbildning" och "förädling" ni ägnar er åt, inte bara banåkning, skulle locka fler kunder. Det skulle också kunna motivera licensierade förare som söker genvägar för att bli snabbare att betala för er service.
Jag hjälper till med lite reklamfilmer åt B-E, hoppas att det kan locka fler deltagare.
 
Jo, detta var trist, jag har varit väldigt nöjd dom gånger jag kört mer B-E.
Vill bara dela av mig av mina funderingar angående detta.
Det är ju fler och fler folk som har tagit licens med tanke på försäkringar och att det är ju dessutom på bana man har som roligast. Kan man inte då inrikta sig lite mer mot oss med licens? Känns som vi blir fler och fler :). Jag känner själv att jag skulle vilja köra oftare men det är ganska ofta det är tävling eller nån klubbträning i närheten av dagarna som är på B-E. Men sen kan det vara tomt i kalendern 2-3 veckor där det inte finns några körningar alls att boka in sig på.
Det bästa för oss vore ju om de anordnades träningar helgen som är veckan innan tävlingen, då tror jag det skulle bli fler folk till licensgruppen.
Nu vet jag ju inte alls hur bokningarna går till, det kanske är skitsvårt att pussla ihop det så det matchar tävlingsprogrammet, men annars tror jag på den idén.

Hoppas det löser sig för er i alla fall!

Alla som anordnar bankörningar i ett land som detta är hjältar i mina ögon :tummenupp
 
Betalade in min körning den 22e på knudan idag... känns gött att de inte ställde in den också :tummenupp
 
Hur är det med ljuddämpare egentligen? Jag har inte original system på min hoj, men den låter inte så mycket då den är en tvåtaktare, så 95 db skall inte vara några problem alls.
Tror ni jag får köra ändå?
Annars kanske jag kan lura i dem att det är originalsystem, då de antagligen aldrig har sett en sådan hoj innan... :rolleyes:
 
Jo, men inte en RGV250SP VJ23 kanske...

Nä men allvarligt, bullerkravet klarar jag ju, så egentligen borde det inte vara något problem, eller?
 
Är det ingen som vet hur det fungerar egentligen?
Om avgassystemet klarar 95 db så är det väl inga problem, right?
Jag vill veta detta innan jag betalar 950:- för körningen...
 
Det är olika bullergränser på olika banor så det är bara att kolla vad som gäller på den banan du ska köra på. Sen om det är ett originalsystem eller inte saknar betydelse. Om du hamnar över 95 dB så får du inte köra och får inga pengar tillbaka (vad jag har kunnat läsa mig till).
 
Det var det jag ville höra. Har kört på Knutstorpt 2 ggr i år, och det har inte varit något problem. Blev bara lite orolig då det stod någonstans på Bike-Events sida att man skulle ha originalsystem (pga. ljudkrav) men banans regler måste väl gå först?
 
McFille skrev:
Det var det jag ville höra. Har kört på Knutstorpt 2 ggr i år, och det har inte varit något problem. Blev bara lite orolig då det stod någonstans på Bike-Events sida att man skulle ha originalsystem (pga. ljudkrav) men banans regler måste väl gå först?

Om Bike-Events skriver att det är orginalrör som gäller på deras körningar så borde de väl veta bättre än Sandstream71 som ju i sanningens namn endast funderar rakt ut. :7peta
Att sedan BE kontrollanterna inte kan se skillnad på orginal och ditt eftermarknadsrör vet man ju inte.
Ta med all fyra piporna så är du safe. Hellre det än att stå där ochinte få köra för att du har chansat när det faktiskt står vad som gäller....
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top