Kanske så är fallet....Vi har kört i 3 år, har aldrig haft problem med att folk tycker 07:45 är för tidigt. Vi har tillgång till banan från 09:00 till 16:30/17:00 och då måste vi ha folk på plats senast en timma före vi håller genomgången.
När jag har frågat folk varför de inte bokat så får jag följande svar (i den ordningen):
1: Försäkring gäller inte
2: För dyrt
3: Stort utbud, vet inte vem man skall köra med, tänk om det regnar.
Försäkringsbiten jobbar jag på, vi håller på att se vilka möjligheter vi kan få till.
Priset kan jag inte göra någonting åt, banan kostar, instruktörerna kostar, reklam kostar...Det är inget sammanträffande att de flesta som jobbar seriöst med att arrangera en körning ligger i samma prisklass.
Någon nämnde att vi får leva med att folk bokar sent....det är sant..och då händer det som nu har hänt. Bokningsavgifterna är på ca 30% av bankostnaden och skall betalas senast en månad efter bokning av bana (görs under hösten). Resterande summa skall betalas senast en månad före körningen. Detta blir en hel del pengar som man måste ligga ute med. Det är iof inga problem om man får beläggning men det är ett problem om man inte får det. Alltså är det ris oss mc åkares egna ryggar då få mc-klubbar/arrangörer/importörer vill boka en bana och sedan gå med förlust pga. för få bokningar. Ett företag måste visa vinst för att gå vidare. ingen vinst = ingen framtid.
Om du som privatperson hyr en bana och sedan struntar att uppge till skattemyndigheten att du tjänat 10-15 tusen på en dag så är det väl bra men som företag så finns det inte en chans att de kan funka.
Det som gjort att vi överlevt är att Marie & Anders, som jobbade för oss förra året, gjorde detta gratis.... Instruktörerna (speciellt då Göteborgs killarna och tjejerna) har ställt upp till 110%. Jag har levt på att vi har haft förbaskat kul på helgerna. De gänget som varit med är proffsiga och roliga att jobba med.
Vi kommer att komma tillbaka, tiderna kommer vi inte att kunna ändra, troligtvis inte priset (om man inte hittar sponsorer som tror på iden) heller. Det som blir nytt blir en överraskning och den som lever får se....
Kör nu lungt i sommar, passa på att kör på Christer Miinins dagar så han inte går samma öde till mötes och framför allt.... Ha kul !!
Mvh,
Will "evige optimisten"Wright
Bike-Events