Böter-tråden

3200kr fattigare idag, 116,3 mätt på 90 väg. Surt men endå inte, det var tur att polisen bara fick mätt vid min kraftiga inbromsning 116 annars hade jag vart utan kortet hela sommarn:huvet

3200kr fattigare idag, 116,3 mätt på 90 väg. Surt men endå inte, det var tur att polisen bara fick mätt vid min kraftiga inbromsning 116 annars hade jag vart utan kortet hela sommarn:huvet

Antingen hade du en jävla tur, eller så dödade du en myt om att det inte är lönt att bromsa in vid en laserkontroll eftersom de mäter din hastighet på
1/kvintiljondels-sekund.*

*Skrämselpropaganda från snuthäckarna.

18500:- ??? :va :confused:

Va fan, har du rånat en bank för att få en sån böter? :va

Eller har du tankat en mp3 fil ??:D

Hahaha mja, tror att det skulle bli bättre att råna en bank istället faktiskt.
Ne orkar inte dra hela historien här på SH, men kort sagt kan man säga att jag körde lite för fort och lite till:lol
Sen vart det domstol :smasha och jag fick :finger

Antingen hade du en jävla tur, eller så dödade du en myt om att det inte är lönt att bromsa in vid en laserkontroll eftersom de mäter din hastighet på

Det var tyvärr ingen laserkontroll, hade lite bråttom in till Göteborg så stog man på lite, så bromsar jag in (med bilen) för en annan bil som ligger i vänsterfilen, så ser man att mc bängen ligger bakom och han sa att han fick min hastighet då jag hade bromsat in för bilen i vänsterfilen så jag hade en "jävla tur":gnissla

Eftersom jag körde över 25kmh för fort så sa polisen att jag skulle få ett brev från länsstyrelsen hem angående en varning, någon som vet vad denna varningen betyder? Han sa bara att den gällde 2 år.

Det var tyvärr ingen laserkontroll, hade lite bråttom in till Göteborg så stog man på lite, så bromsar jag in (med bilen) för en annan bil som ligger i vänsterfilen, så ser man att mc bängen ligger bakom och han sa att han fick min hastighet då jag hade bromsat in för bilen i vänsterfilen så jag hade en "jävla tur":gnissla

Eftersom jag körde över 25kmh för fort så sa polisen att jag skulle få ett brev från länsstyrelsen hem angående en varning, någon som vet vad denna varningen betyder? Han sa bara att den gällde 2 år.

Varning istället för återkallelse

Ibland kan den som ska få sitt körkort återkallat istället få en varning meddelad av länsstyrelsen. Det innebär att länsstyrelsen skriver till dig och meddelar att du fått en varning, och att detta är en tillräcklig åtgärd istället för att körkortet blir återkallat. Om du har en varning sedan tidigare och du gör dig skyldig till flera trafikförseelser eller brott, så kan varningen innebära en strängare bedömning av ditt innehav av körkort. Risken är då att ditt körkort återkallas.

Länsstyrelsen har möjlighet att meddela en preliminär varning om det kan antas att du kommer att godkänna varningen. En preliminär varning är inget beslut förrän du har godkänt det. Om den preliminära varningen godkänns kan länsstyrelsens beslut inte överklagas. Om den preliminära varningen inte godkänns får du möjlighet att förklara händelsen, ett s.k. yttrande. Sedan fattar länsstyrelsen ett beslut.

Även innehavare av körkortstillstånd eller traktorkort kan få en varning.

Källa: www.korkortsportalen.se

Offtopic, jag bor 1.5km från ett flygfält. skulle behöva träna krypkörning där. Vad händer om jag blir stoppad och inte har körkort för mc?

Offtopic, jag bor 1.5km från ett flygfält. skulle behöva träna krypkörning där. Vad händer om jag blir stoppad och inte har körkort för mc?

inne på flygfältet eller på vägen dit ?

inne på flyfältet (om det är inhägnat) så bryr dom sig inte, om du har tillåtelse att vistas där

men blir du stannad på vägen dit, utan behörighet att framföra motorcykel
så kommer du att bli rapporterad för olovlig körning, & länstyrelsen drar in ditt körkortstillstånd för mc

hur länge är jag osäker på, men 6-8 mån skulle jag tro

Böter kl 05:31 en riktigt dimmig måndagsmorgon får jag 500kr i böter för att jag använde dimljus och halvljus :huvet
När polisen stoppar mig har jag Hel och dimljus på, det är lagligt har jag fått höra, men i stundens hetta (eller vad vi ska kalla det) så bländar jag av då jag blir invinkad. Pratar lite med polisen som för övrigt var tjurig och ung, kanske nyutbildad, han frågar vad jag gör :va ute så tidigt och jag ställer samma fråga tillbaka utan att svara på hans för det är uppenbart att jag är på väg till jobbet :)

Inte ett smart drag, han kollar lite runt bilen och säger ja, eftersom jag inte kan ta dig för fortkörning (kom lite väl fort på 50 väg uppåt 70) så får du 500kr i böter för dimljusen :näsblod

Jag orkade inte argumentera och skrev på, det var den veckan det :Bugar

inne på flygfältet eller på vägen dit ?
rapporterad för olovlig körning, & länstyrelsen drar in ditt körkortstillstånd för mc hur länge är jag osäker på, men 6-8 mån skulle jag tro

Ska inte säga att du har fel men det finns som sagt en "Mall" som länsstyrelsen skall följa och den hittar du/ni här.

Böter kl 05:31 en riktigt dimmig måndagsmorgon får jag 500kr i böter för att jag använde dimljus och halvljus :huvet
När polisen stoppar mig har jag Hel och dimljus på, det är lagligt har jag fått höra, men i stundens hetta (eller vad vi ska kalla det) så bländar jag av då jag blir invinkad. Pratar lite med polisen som för övrigt var tjurig och ung, kanske nyutbildad, han frågar vad jag gör :va ute så tidigt och jag ställer samma fråga tillbaka utan att svara på hans för det är uppenbart att jag är på väg till jobbet :)

Jag orkade inte argumentera och skrev på, det var den veckan det :Bugar

Undrar hur det är med dimljus på MC. Har dom på titt som tätt, så fort det är lite halvtrist väder. Det är väl bara en tidsfråga innan man blir inviknad...

1500 skylt
sen gay ombesiktningen

uncel blue the one and only

Varför hade du dimljusen på då?

Hört rykte om att när polisen gör hastighetsövervakning (som med laser i ditt fall) så MÅSTE dom stå fullt synliga. De får alltså inte gömma sig bakom buskar, stoplar, träd eller bilar och smyga fram laserpickan. Nån som vet hur det ligger till med den saken?
Allstaar, kanske nåt att kika upp och överklaga?

Nej. Dom får stå hur dolt som helst under förutsättning att dom inte står så att det medför fara för polismannen själv (arbetsmiljökrav) eller för omgivningen.
Dock måste dom säkerställa att dom står så att det inte finns något ivägen som kan störa mätningen. Dom får exempelvis inte mäta genom ett buskage eller lövverk då dom måste ha fri sikt för att mätningen säkert ska vara fri från störningskällor. Däremot kan dom stå bakom busken och mäta över den iförda kamouflagekläder.

Varför hade du dimljusen på då?

För att det var dimmigt?

Den stora frågan är väl varför han använde kombination dimljus och helljus, iof lagligt men helljus är helt värdelöst om det nu var kraftig dimma ("en riktigt dimmig måndagsmorgon").

Dimljus + halvljus är också ganska idiotiskt, fast i just dimma fyller det en nästan en funktion. Folk som däromkring kör omkring med dimljus + halvljus när det inte är dimma däremot begriper jag mig inte på, är det för att det ser tuffare ut?
:backontop

Dimljus är snyggt...precis som liten nummerskyllt. :)
Man kanske ska tända dom när man parkerar i sådana fall...:va

Last edited:

Nej. Visst kan det funka att bromsa under förutsättning att man hinner bromsa innan dom utför mätningen.
När dom siktat in pickan och trycker på knappen tar det bara någon millisekund att få ett mätvärde så då är det kört men har man tur och ser polisen innan han hunnit sikta och trycka av så hinner man ju bromsa.
Dessutom är det ju så att ibland så får dom inte något mätvärde första försöket på grund av exempelvis störningskällor eller liknande och då får man ju också några ögonblick på sig att sänka farten. Så det är klart som fan att man ska försöka bromsa om man ser polisen med laser. Lyckas man inte har man blivit överlistad och då är det ju bara att krypa till korset och ta den där sura böteslappen.

900kr i böter för att jag parkerade utanför markeringen på en MC parkering. Lite bitter. Hade jag gärna spenderat på nått annat...

För att det var dimmigt?

Den stora frågan är väl varför han använde kombination dimljus och helljus, iof lagligt men helljus är helt värdelöst om det nu var kraftig dimma ("en riktigt dimmig måndagsmorgon").

Dimljus + halvljus är också ganska idiotiskt, fast i just dimma fyller det en nästan en funktion. Folk som däromkring kör omkring med dimljus + halvljus när det inte är dimma däremot begriper jag mig inte på, är det för att det ser tuffare ut?
:backontop

Man kanske ska tända dom när man parkerar i sådana fall...:va

Ja. Dom där reglerna är ganska underliga.
Dimljus + helljus är ju direkt korkat då helljuset förstör hela idén med dimljus om det är dimma. Däremot kan halvljus och dimljus funka men det är ju förbjudet i Sverige. Tyvärr är det ju tillåtet i resten av världen så varenda bil som säljs i Sverige är ju kopplad så att den inte släcker dimljusen när man bländar av.

Man kan tycka att en liten harmonisering vore på sin plats där.
Att kräva att bilarna görs om så att dom släcker dimljusen när man bländar av går ju inte då det är handelshinder. Då återstår alternativet att man tillåter dimljus + halvljus vilket jag anser att man borde göra då det är den enda kombinationen som är vettig att använda vid dimma. Dock borde man i samma veva se till att införa kontroll av ljusbilden på dimljusen så dom inte bländar.
Och att köra med dimljus + halvljus på dagen i klart väder är ju bara dumt så då kan det gott fortsätta att vara olagligt att köra med båda tända.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025