Börjat lessna på hojj...???

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
När man sutit och läst en del inlägg där våra mc-kamrater har gått hädan så ser man att en del skriver något i stil med "Börjat lessna på hojj pga alla som gått hädan denna säsong" "Säljer hojjen nu"

Dessa ord får mig att fundera. Kan man verkligen lessna? Visst det är grymt tråkigt när något sådant händer. Men det skulle inte få MIG att lessna. Även om så min närmaste mc-kamrat blev drabbad. Varje gång jag sätter mig på hojjen så är jag medveten om vilka risker som finns. Jag tror även att ni övriga vet det.

Vi kan styra en del av riskerna genom att köra därefter. Jag vet att jag ofta tar för stora risker... Och jag är fullständigt övertygad om att många av er andra också gör det. Men jag anser att det är en del av glädjen med att åka hoj. Att få ta ut den på sin favoritkrokväg. Att få klämma igenom den känna spänningen av att försöka få ner knät i just den där mysiga långa högersvängen. För att sedan snabbt kasta över hojjen i vänstersvängen och ut på rakan och ge järnet....
Just då är jag den lyckligaste som åker hoj.

Visst jag kan tycka att det är underbart att bara glida fram samma väg med.. men då talar vi om en annan typ av åkning...

Jag tror även våra vänner som numera ser ner på oss från hojhimmlen kände till riskerna med att åka hojj. Men jag vågar nog påstå att de absolut inte vill (hade velat) att vi skulle ställa hjälmen på hyllan och hänga stället i garderoben.

Jag respekterar att folk får en tankeställare. Och tar sig en fundering på vad man värderar här i livet. Det finns saker som är mer värderat bland vissa. För mig värderar jag hojjen och åkandet mest av allt. Älskar det verkligen,,,, Njuter av det.

Jag tror inte riktigt på att man lessnar på att åka. Jag tror snarare att man kanske väljer bort hojjen med tanke på att man värderar andra saker högre. Och inte tänker ta "risken" familj/anhöriga/vänner förlorar en...

Det gör mig ont varje gång en hojåkare förolyckas... Men det kommer inte få mig att sluta åka hoj.

// esso alias SENSEI

Ps... hoppas verkligen inte att någon tar illa vid.. Detta är bara jag som nattflummar... Men givetvis så skriver jag inget jag inte står för//

Ha det gott så ses vi förr eller senare i hojjhimmlen

Kloka ord! Det ska till mycke för att jag lägger vantarna på hyllan iaf :fakta

Jag Har tröttnat,
på att åka runt och vara rädd efter att krockat med en cyklist

att äventyra sitt liv varige dag,,
men det är underbart att köra hojj och just den känslan att pressa ner knät i den långa vänstern och sen ut på långa raken och snart broma in för tröset.

Det e vad jag kommer göra nu några år,
köra bana
jag ska bli sveriges rossi!!

Har man svårt att hitta glädjen igen antingen för att man själv varit med om en olycka eller haft bekanta som varit det förstår jag om man lägger ner körningen, då är det ju helt enkelt inte roligt.

Däremot tycker jag högst personligen att vi ska hedra de som flyttat till hojhimlen genom att fortsätta med hobbyn som de faktiskt älskade. Så länge man själv tycker att det är skoj.

Åker man omkring och oroar sig för sin säkerhet och tänker negativa tankar när man är ute och åker så blir det nog inte så skoj.

Sen ska man självklart tänka efter och försöka ha skoj utan att ta FÖR stora risker. Att undvika risker helt är nog omöjligt på hoj.

jag höll på att åka in i en lycktstolpe idag, kom för snabbt mot en korsning och så var det fullt med sand på asfalten, hade FET röta att jag inte ens vurpa då framdäcket låste sig i någon sorts panikbromsning :eek:
som tur var räddade adrenalinet mig den här gången men jag kommer köra lite lugnare nu... :)

SENSEI skrev:
När man sutit och läst en del inlägg där våra mc-kamrater har gått hädan så ser man att en del skriver något i stil med "Börjat lessna på hojj pga alla som gått hädan denna säsong" "Säljer hojjen nu"

Dessa ord får mig att fundera. Kan man verkligen lessna? Visst det är grymt tråkigt när något sådant händer. Men det skulle inte få MIG att lessna. Även om så min närmaste mc-kamrat blev drabbad. Varje gång jag sätter mig på hojjen så är jag medveten om vilka risker som finns. Jag tror även att ni övriga vet det.

Vi kan styra en del av riskerna genom att köra därefter. Jag vet att jag ofta tar för stora risker... Och jag är fullständigt övertygad om att många av er andra också gör det. Men jag anser att det är en del av glädjen med att åka hoj. Att få ta ut den på sin favoritkrokväg. Att få klämma igenom den känna spänningen av att försöka få ner knät i just den där mysiga långa högersvängen. För att sedan snabbt kasta över hojjen i vänstersvängen och ut på rakan och ge järnet....
Just då är jag den lyckligaste som åker hoj.

Visst jag kan tycka att det är underbart att bara glida fram samma väg med.. men då talar vi om en annan typ av åkning...

Jag tror även våra vänner som numera ser ner på oss från hojhimmlen kände till riskerna med att åka hojj. Men jag vågar nog påstå att de absolut inte vill (hade velat) att vi skulle ställa hjälmen på hyllan och hänga stället i garderoben.

Jag respekterar att folk får en tankeställare. Och tar sig en fundering på vad man värderar här i livet. Det finns saker som är mer värderat bland vissa. För mig värderar jag hojjen och åkandet mest av allt. Älskar det verkligen,,,, Njuter av det.

Jag tror inte riktigt på att man lessnar på att åka. Jag tror snarare att man kanske väljer bort hojjen med tanke på att man värderar andra saker högre. Och inte tänker ta "risken" familj/anhöriga/vänner förlorar en...

Det gör mig ont varje gång en hojåkare förolyckas... Men det kommer inte få mig att sluta åka hoj.

// esso alias SENSEI

Ps... hoppas verkligen inte att någon tar illa vid.. Detta är bara jag som nattflummar... Men givetvis så skriver jag inget jag inte står för//

Ha det gott så ses vi förr eller senare i hojjhimmlen

Jag älskar verkligen att köra hoj, har gjort det sen innan man fick köra moppe, fräste fram på cross m.m , den roligaste tiden i livet när man växte upp var hoj tiden.......Men
man får tankeställare när man läser trådar om att andra kört ihjäl sig , men det händer bara andra tänkte jag.............jag gick omkull hårt och stannade med några meter tillgodo framför tre stolpar , en vecka efter så omkommer GPF , där han inte hade den metern tillgodo som kanske behövts.....hade jag klotat lite längre fram så hade jag inte överlevt ..............Men jag tänkte som du ..................ända tills jag klotade...älskar livet mer tror jag , vill köra försiktig och lugnt men hur är det med egentligen ..........får se hur det blir i framtiden........och om jag får ut försäkringen på mitt skrot om det blir nån ersättning eller ej.

Last edited:
Jag har kraschat hyffsat hårt 2ggr...

Jag har lärt mig att regn är farligt och att grus är farligt.
Den dagen jag skaffar barn, kommer jag köpa något lugnt och fint.
Kanske en harley, det gjorde min far efter att hans kompis kört ihjäl sig.

R.I.P

grus är inte farligt, rätt hoj så funkar det bra.
HD skulle jag aldrig skaffa eller nån annan custom, då slutar jag hellre köra hoj helt.
Man får acceptera att många som skaffar hoj och tex hänger på detta forum inte allihopa alltid kommer att köra hoj, för många är det ett tillfälligt intresse bara.
Himmel eller helvete tror jag inet på alls, vi får ta ansvar för oss själva, när det är slut är det slut.

Bra skrivet grabbar!!! :fakta :tummenupp

Själv älskar jag att köra hoj..

Mina släktningar är inte lika lyckliga då de bara ser farligheten..
Men så länge jag är lycklig så är dom de oxå...

Har förklarat att det är farligt att åka bil oxå..
Men de vägrar förstå.. :6surkart

Väldigt tråkigt att folk försvinner som man tycker bra om..
Och tycker det är jätte jobbigt att läsa om det..
Men tack vare det stannar jag upp ibland och tänker............

//Nichlas

Om man överlever så blir man med åren fegare & fegare i trafiken, men tröttnar gör man förhoppningsvis inte.

Jag valde att sälja min mest pga att jag tycker det är trist att åka själv. Visst, vi är många som åker i stan. Men det är väldigt sällan som man samlade ihop hela gänget och åkte tillsammans, det är då jag trivs bäst!
Tyckte att focus låg mer på att hinna hem i tid så man hann göra sig i ordning för kvällens fylla...
Och det ligger mig inte så för, känner inte att jag får ut så mkt att hojåkningen genom att feasta och sen ligga bakis halva dagen efter.

Dessutom började det kosta rätt mkt med försäkringar, även fast jag körde halvförsäkrat.

Sen var förstås familjen lyckligare när jag inte körde, särskilt lilla mamma. :rolleyes:

Plus att alla som omkommer får mig att tänka till lite extra, men än mer de som inte omkommer men får men för resten av sitt liv pga av ett misstag eller en simpel omkullkörning.
Har kompisar som har kört omkull och som fått men för livet eller går sjukskrivna flera år efter sina omkullkörningar.

Men jag kommer aldrig förneka att det inte är roligt att köra, för det är grymt roligt. Fast det är ju som sagt en fråga om vad man prioriterar här i livet, och just nu väljer jag att prioritera andra saker före hojåka.

Eventuellt kanske jag återupptar körandet om några år, fast då blir det isf på en cross.

waiden..
visst är det roligare att åka med andra, men jag åker alltid själv och jag tror att det är väldigt bra. om man åker med andra är det så jäkla lätt att man trissar upp tempot så att man kör lite snabbare än man tänkt sig. när jag är ute och kör, gasar jag som fan, men jag kör aldrig snabbare än vad som jag känner att jag har full kontroll över. tror att rätt många nybörjare skulle tjäna på att åka själva istället för att hänga på de rutinerade snubbarna med r1.
jag tänker också ibland att man kanske inte borde köra hoj eftersom att man kör så jävla snabbt hela tiden. det skulle va mycket säkrare att köra lika snabbt med bilar, men saken för mig är den att jag har inte råd att köpa bilar som går så snabbt som hojar gör. hade jag råd att göra det skulle jag nog köra porsche istället för hoj. är man fartberoende så är man. inte mycket man kan göra åt det...

GSXR1100R skrev:
Om man överlever så blir man med åren fegare & fegare i trafiken, men tröttnar gör man förhoppningsvis inte.
För mig är det märkligt nog tvärtom...

Iceman1975 skrev:
Tror mer på Klokare & klokare!!!!!

//Nichlas
Tror jag med. Livet måste vara värt att leva.

nej, i trafiken har jag blivit fegare och fegare eller klokare då.
Jag satsar inte längre fullt över krön och förbi utfarter där bilar står för att köra ut osv.
Jag vill inet ens köra om vid möte och liknade som så många gör.

GSXR1100R skrev:
Menar du att du kör farligare & farligare, och har tröttnat :confused:

Kanske:
"Om man blir fegare och fegare så överlever man."

Det här är ett ämne som tål att diskuteras hur mkt som helst gissar jag, har bara kört en säsong men har redan funderingar på om det är värt alla risker. ....och då är jag en fegis redan från början.

:rolleyes:

Har alltid varit en fegis men det blir bara värre med åren. Har inte funderat på att sluta riktigt än, dock. Men det lurar väl bakom knuten...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park