Börjat lessna på hojj...???

bmwjohan skrev:
tror att rätt många nybörjare skulle tjäna på att åka själva istället för att hänga på de rutinerade snubbarna

Tänka sig att det tror jag också. Eller att folk åtminstone kunde ha vettet att släppa om de inte hänger med. Prestigetänkandet måste bort och marginalerna måste finnas där när man kör.

Visst får man sig en tankeställare när man hör om alla dessa olyckor, men det är som bortblåst så snart man sitter där på hojen igen. Det är för kul att köra tycker jag, men det är också så kul att jag tänker mig för eftersom jag vill kunna fortsätta leva och åka hoj. Lagom är bäst.

Jag har tappat lite av glädjen med att köra hoj, eftersom jag nu sitter och är rädd för att någon av polarna ska klota. När det gäller mitt eget liv är jag inte så rädd om det, så olyckorna har inte påverkar inte min körning.

Det förstnämnda börjar dock bli ett ganska stort problem. Det är påfrestande att hela tiden ha i tankarna att risken är stor att någon av ens bästa vänner kommer att dö inom en nära framtid. Samtidigt är det ju riskerna som är en av de stora tjusningarna med att köra hoj, vilket vi alla förhoppningsvis är medvetna om. Man kan inte göra mycket annat än att låta polarna leva sina liv så gott som de kan och ha så roligt som möjligt innan de dör. Det är så jag tänker om mitt hojåkande. Det betyder hela livet för mig, och jag dör hellre än avstår.

Penguin skrev:
Tänka sig att det tror jag också. Eller att folk åtminstone kunde ha vettet att släppa om de inte hänger med. Prestigetänkandet måste bort och marginalerna måste finnas där när man kör.

Visst får man sig en tankeställare när man hör om alla dessa olyckor, men det är som bortblåst så snart man sitter där på hojen igen. Det är för kul att köra tycker jag, men det är också så kul att jag tänker mig för eftersom jag vill kunna fortsätta leva och åka hoj. Lagom är bäst.
Ja det stämmer, jag körde för det mesta själv dom första åren, dessutom så körde jag en 650 Custom 1 året och sedan en 750 touringhoj i 2 år innan jag skaffade sporthoj.

Jag kör helst med sådana som jag känner och litar på, då behöver jag inte fundera om jag själv håller för högt/lågt tempo, jag brukar vara reseledare på långturer och det har hänt att gröngölingar har hakat på och kört över sin egen förmåga, inte kul att vara med om olyckor där föraren helt enkelt blivit rädd och låst bromsarna för att sedan gå omkull.

Försök att köra i det tempo som du känner att du behärskar, att köra med små marginaler tar oftast ut sin rätt, man blir inte Rossi bara för att man äger en räcerhoj, skynda långsamt och lär av andras misstag istället.

GSXR1100R skrev:
Försök att köra i det tempo som du känner att du behärskar, att köra med små marginaler tar oftast ut sin rätt, man blir inte Rossi bara för att man äger en räcerhoj, skynda långsamt och lär av andras misstag istället.

Det är det som är problemet med "gruppkörningar". Det som är en god marginal för en förare behöver inte vara det för en annan, eftersom marginalen är olika stor beroende på erfarenhet och förmåga.

Jag blev duktigt less på slutet av säsongen p.g.a. alla klotningar, men främst efter gpfs bortgång.
Fast å andra sidan börjar suget komma tillbaka nu och planer för fix med hojen börjar spira. Det finns alltid något gott med vintern ;)
Klart att jag kommer ändra min körstil än mer till nästa år.
På allmän väg kommer jag ALLTID köra så att jag känner mig säker, skit samma om jag kallas feg, jag kommer vifta förbi "stressnissarna". Det kommer bli en ett ett par broms och kurvkurser så att jag nöter in hanteringen av hojen så att jag bättre löser en eventuell nödsituation. Sedan kommer jag köra så mycket bana som jag bara kan och har råd med!

Sweedo skrev:
Jag blev duktigt less på slutet av säsongen p.g.a. alla klotningar, men främst efter gpfs bortgång.
Fast å andra sidan börjar suget komma tillbaka nu och planer för fix med hojen börjar spira. Det finns alltid något gott med vintern ;)
Klart att jag kommer ändra min körstil än mer till nästa år.
På allmän väg kommer jag ALLTID köra så att jag känner mig säker, skit samma om jag kallas feg, jag kommer vifta förbi "stressnissarna". Det kommer bli en ett ett par broms och kurvkurser så att jag nöter in hanteringen av hojen så att jag bättre löser en eventuell nödsituation. Sedan kommer jag köra så mycket bana som jag bara kan och har råd med!

Skönt att se flera som resonerar på samma sätt, du jag och Penguin får starta mjukisklubb, våran slogan: Kör med omdöme i trafiken, undvik att bli med i olycksstatestiken.

Silwer skrev:
Bankörning är ju bara aktuellt för folk som bor inom rimligt avstånd från en sådan.
Bil, släp och eventuellt tält så kan du åka i hela landet.
Geléåsen ligger inte så långt bort, 26 mil från mig, och är en klart rolig bana :tummenupp

Fattar inte riktigt tankesättet. Sluta köra båge bara för att man kan råka illa ut :confused:
I så fall ska man inte heller cykla eller åka bil. Finns ingen anledning att oroa sig för saker man ej kan påverka det som sker det sker.

Har en kompis som inte gjort något ont mot nåt eller någon i hela sittt liv. Aldrig utsatt sig eller andra för fara. Lite småreligös och håller på med musik...

och så blir killen obotligt sjuk!!!

Spelar ju ingen roll vad man gör så jag fortsätter iallafall...

GSXR1100R skrev:
Menar du att du kör farligare & farligare, och har tröttnat :confused:
Hehe, nu skall du inte vara sån... Tänkte mest på farten.

GSXR1100R skrev:
...Kör med omdöme i trafiken, undvik att bli med i olycksstatestiken.
:confused: Man kan väl inte säga "undvik att bli med i olycksstatistiken". Låter som dålig svenska. Hamna i kan jag köpa men bli med i, va e de för språk, va, va? :D

Jag lär aldrig tröttna på bågar. Jag har älskat motorcyklar sen jag var 14, och jag har kört nästan oavbrutet i 16 år.

Däremot är jag rätt trött på sporthojs-communityn.

Jag syftar inte på er här på denna sajt, utan på det faktum att jag blir klassificerad såsom tillhörande en samling galningar, baserat på mitt gula skinnställ med knäpuckar och min strömlinjeformade hoj. För det vet man ju att alla "dom där" kör ihjäl sig stup i sekunden och drar med sig hela klasser av dagisbarn på kuppen...

Det känns litet som jag antar det gör om man kör HD - att man blir betraktad som våldsbenägen ligist av folk.

Så jag kommer sadla om till nån snäll maskin igen. Typ en offroadare eller tourer.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park