Börjat kolla på 125or...

frong

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Beta rr 50 -04 Enduro
Hallo... Börjar närma sig 16 årsdagen sakta men säkert nu, och jag som är väldigt intress av motor har börjat kolla lite smått på 125or...

De två jag har fastnat för är Aprilia Rs 125cc och Derbi Gpr 125cc...

Jag har läst runt lite om båda detta och kommit fram till några saker...
Aprilia: Hört att väldigt många ägare till dessa är väldigt arga p.g.a att de har skurit, men de kan ju inte skära av sig själva tänker jag... eller kan de???
Aprilia verkar vara i rampljuset just nu inom 125 serien så det borde ju vara bra grejjer om man köper en.

Derbi: Dess motor verkar vara någon sorts förstärkning och uppdatering av den som sitter på dess 50cc modell. Så då verkar ju RSen ligga före där... Men samtidigt har jag inte läst om någon Derbi som har skurit.
Många säger att derbin ser plastig ut i verkligheten och inte alls lika fräsch som på bilder...

Jag tar gärna emot förslag på andra, helst 2 taktare. Har tänkt mig en "racing" model men om du har andra bra förslag så är det bara att berätta om dem.
Lägg gärna in egna erfarenheter och för/nackdelar.

Love frong
 
Det finns nog ett antal såna här trådar nu... så du kan nog läsa i forumet istället om alla 125:or så ser du vad folk har skrivit om dom.

Men, av RS och GPR tycker jag lätt att du ska ta RS:en, och en ingen motor ska skära utan anledning, dom som skär har det hänt nåt med eller gjorts nåt med...
 
Det finns nog ett antal såna här trådar nu... så du och en ingen motor ska skära utan anledning, dom som skär har det hänt nåt med eller gjorts nåt med...

Där håller jag med till 100%... Men det verkar inte alltid som det... Men, i de flesta fall så kan det väll vara så att dom har behandlat den fel.:confused:
 
GPRen har inte en förstärkning av 50cc motorn utan en Minarellimotor som sitter i följande hojar vad jag vet (iofs inte 100% säker)

Yamaha DT
Yamaha TZR
Yamaha TDR
Sachs ZZ
Derbi GPR
KTM 125 LC2
KTM 125 sting

Finns givetvis mindre variationer på motorerna, den har fått några mindre uppgraderingar genom åren



GPRen har en effektmässigt svagare motor och håller därför troligtvis bättre
 
Ska du ha en sportis och den ska gå bra är det bara Mito och Rs att välja mellan. Gpr ligger precis under effektmässigt och antagligen chassiemässigt.
 
Ska du ha en sportis och den ska gå bra är det bara Mito och Rs att välja mellan. Gpr ligger precis under effektmässigt och antagligen chassiemässigt.

så sant.. helt rätt.
mito är enligt mig det bästa alternativet, men det skiljer dem inte mycket det är mest en smaksak. mito är dock lite lyxigare o kanske något vassare ;):tummenupp
 
Denna cagiva mito... Hittade endast 1 hyffsat ny på blocket, från 04.
Så, ni tycker med andra ord att jag borde satsa på RS'en ? ^^

+Vart hittar man trim?
 
Denna cagiva mito... Hittade endast 1 hyffsat ny på blocket, från 04.
Så, ni tycker med andra ord att jag borde satsa på RS'en ? ^^

+Vart hittar man trim?

Moppepojke?

Kör hojen innan du börjar kolla efter trim ;)
 
Japp, tror nog bara att jag fixar till CDI'n, det borde väll räcka i de flesta fallen?

Om man nu fixar avgasporten, behövs det byta munstycke då eller?
 
Japp, tror nog bara att jag fixar till CDI'n, det borde väll räcka i de flesta fallen?

Om man nu fixar avgasporten, behövs det byta munstycke då eller?

till Derbi GPR:en ja, men annars NEJ.

de är lika mkt strypta som mopeder, eller mer ;)

här har vi en riktigt moppepöjk :) tummen upp!:tummenupp
 
så du vill inte mecka me din hoj? isåfall är ju Derbi Gpr ett perfekt val.. där är det bara en säkring för att strypa av den.
vad jag har förstått så håller den rätt bra också, har själv ägt en Gpr o den va riktigt bra enligt mig själv :)
 
så du vill inte mecka me din hoj? isåfall är ju Derbi Gpr ett perfekt val.. där är det bara en säkring för att strypa av den.
vad jag har förstått så håller den rätt bra också, har själv ägt en Gpr o den va riktigt bra enligt mig själv :)


Jorå, klart jag vill mecka lite då och då, inte alltför avancerade saker bara så gåre bra.
 
så du vill inte mecka me din hoj? isåfall är ju Derbi Gpr ett perfekt val.. där är det bara en säkring för att strypa av den.
vad jag har förstått så håller den rätt bra också, har själv ägt en Gpr o den va riktigt bra enligt mig själv :)

gör man så får man ju lida med konsekvenserna ;)
 
Japp, tror nog bara att jag fixar till CDI'n, det borde väll räcka i de flesta fallen?

Om man nu fixar avgasporten, behövs det byta munstycke då eller?

Får man fråga vad du tänkte fixa med avgasporten? :va

Strypt på avgassidan är en helt annan sak mot avgasport/avgasventil...
 
nja, oftast andra / 3:dje hands ägaren som får stå för all skit man gjort ;)
för mig har det aldrig rasat iaf:D

antingen så kör man knappt då eller så har man tur

för man ska byta tändstift och bestycka om när man ostryper GPR
iaf enligt DP som jag tror jobbar som återförsäljare eller känner någon...
för när han sa exakt vilket stift o munstycke kändes de rätt seriöst
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top