Bör Sverige gå med i NATO?

Status
Ej öppen för fler svar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

"Sveriges försvarsminister Peter Hultqvist (S) har föreslagit ett alternativ till att Finland och Sverige går med i Nato: En finsk-svensk försvarsallians med amerikansk uppbackning. Det säger riksdagsledamoten Erkki Tuomioja som hoppas att Finland överväger saken, men befarar att statsledningen redan har bestämt sig för ett Natomedlemskap."

"Vi har haft digitala möten med socialdemokraterna i utrikes- och försvarsutskotten i båda länderna. Vi har tagit upp saken och det har inte blivit någon negativ reaktion. Jag vet att försvarsminister Peter Hultqvist har talat med vår försvarsminister Antti Kaikkonen (C) och att idén finns uppe i diskussionen. Hur långt den sedan bär är en annan sak. Frågan tas på allvar i Sverige och jag hoppas att man skulle ta den på lika stort allvar också hos oss, säger Tuomioja.

Tuomioja säger att fördraget inte behöver vara ett evigt alternativ, utan att det kunde vara en lösning för några år framåt.

– Vi har naturligtvis hela tiden, både Sverige och Finland, fortfarande alternativet att ansöka om medlemskap i Nato. Men i dagens läge kan det vara svårt och det kan också uppfattas som en eskalation som försvårar det internationella läget. Det borde vi ta i betraktande"

Perfekt! Vi bestämmer att USA ska backa upp oss utan att vi går med i Nato så slipper vi en massa skyldigheter. Att ingen kommit på nåt så genialt tidigare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är inte heller helt hundra på den, men det skulle ju kunna vara en slags garanti tills man är fullvärdig medlem i NATO.

Japp nu dementerades det.

Vi har ju redan bilaterala avtal med bl.a. Storbritannien, USA och Frankrike… och GB har ju dessutom sagt att vi är skyddade under ev ansökningsprocess som då troligen blir väldigt snabb dessutom.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Japp nu dementerades det.
"Jag kommenterar inte förtroliga samtal. Det finns inget sådant förslag på bordet, och inget annat heller, i de diskussioner vi för med de andra partierna i den svenska riksdagen", skriver Hultqvist"


Då blir veckan som kommer väldigt intressant. Det var väl den 14/4 som Finland skulle komma ut med det nya försvarspolitiska tänakndet.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Varför pladdrar den synnerligen inkompetente Ann Linde i SR som om regeringen skulle bestämma över NATO-frågan?
Det är uppenbart att mer än en svensk politiker inspirerats av totalitarism.
Detta är en demokrati, konstigt man skall behöva nämna det ens.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag tror svaret skulle kunna vara: Ryssen hotar närliggande territorier med jämna mellanrum och just nu har de eskalerat hotbilden kraftigt men har missbedömt hur svaga de är och utgör därmed inget omedelbart hot.

Eller så skulle frågorna kunna vara:
Hade vi velat vara medlemmar i god tid INNAN Ukraina-kriget bröt ut i full skala?
Varför ska vi då inte gå med i NATO nu när säkerhetsläget är stabilt nog för att kunna göra det men oroligt nog för att vi ska ha politisk möjlighet att genomföra en ansökan?

Om vi inte vill gå med i lugna tider och inte vågar gå med i oroliga tider så får vi hävda att alliansfriheten tjänar oss väl.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Snart, inte nu, men snart, kommer sossarna alltid ha varit för Nato.

Från 13:05 imorgon ungefär... fast alltså alltid ha varit för Nato.
Tror mer på ”Hela landskapet har nu ritats om och då måste vi agera annorlunda.”

Som att hotet från ryssen blev aktuellt först nu.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag gissar att alla partier omvärderat sin inställning till NATO sedan ryssarna invaderade.
Några hamnar i att fortsätta vara för, andra fortsätta vara mot och S resp SD antagligen i att de ska "byta sida".
Även jag har omvärderat min åsikt från mot till för.
Så länge man faktiskt har omvärderat tycker jag det är OK.
Att alla personer/partier inte hamnar i samma beslut som mig är också OK.
Jag hoppas S och SD (som kanske redan landat i sitt beslut utan att jag vet det?) väljer för så att vi får en bred majoritet i detta beslut.

Bara mina två cent...:)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Om Finland ansöker bör Sverige ansöka samtidigt.
Risken att ansöka senare, typ i slutet av året, gör att risken för ett väpnat angrepp under tiden stiger snabbt. Ryssland har inte riktigt kapacitet att driva ett ordentligt 2 fronts krig, men ett till lågintensivt krig med lite kryssningsmissiler eller att man besätter någon ö i Östersjön har de kapacitet till.
Varför skulle de då göra något sånt? Jo, NATO kommer inte tillåta länder i pågående krig att gå med i organisationen. Det är ju det som utmålats som skäl till att Ukraina t.ex. inte får gå med. Samma gäller Sverige.
Nu tror jag inte att det kommer bli så, men risken för att det kan gå så ökar ju mera vi velar i frågan.
Ett snabbt beslut däremot har en mindre risk med sig.

Vi bedömmer ju att vi kommer nå 2% målet 2028. För att stå utanför NATO och ha ett invasionsförsvar som kan stå emot Ryssland krävs nog snarare 4% eller mera. När är det realistiskt att vi skulle uppnå det om vi ens kan uppnå det? 2038... Det kommer liksom inte att ske.
 
Last edited:

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
...
Vi bedömmer ju att vi kommer nå 2% målet 2028. För att stå utanför NATO och ha ett invasionsförsvar som kan stå emot Ryssland krävs nog snarare 4% eller mera. När är det realistiskt att vi skulle uppnå det om vi ens kan uppnå det? 2038... Det kommer liksom inte att ske.
Om vi antar att kriget i Ukraina tar slut i år så kommer det att räcka med ett eller två år av relativt lugn innan vi börjar nedrusta igen. Att vara proaktiv verkar inte vara politikers starka sida.

Oops
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om vi antar att kriget i Ukraina tar slut i år så kommer det att räcka med ett eller två år av relativt lugn innan vi börjar nedrusta igen. Att vara proaktiv verkar är politikers starka sida.
En fördel med Sverige + Nato är ju att då kommer det inte nedrustas. 2% kommer hållas. Sverige är den lydigaste av EUs medlemsländer och inte skulle Sverige strunta i Natos 2%-regel. Vinn-vinn. Vi kommer inte längre vara oförberedda och svenska folket får det grundskydd de betalat för.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Tycker du något om detta? Det vore kul att få läsa vad. Annars så har väl rätt så många också läst det på samma ställe som du. Lite trist om tråden fylls av klippa & klistrade inlägg...
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top