Bör Sverige gå med i NATO?

Status
Ej öppen för fler svar.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om, om nu S är så infantilt korkade så de inte tar Nato-medlemskap nu, ihop med Finland, kommer Sverige vara enda landet på Nordkalotten utan artikel 5.

Ryssland: Nämen det var en fin ö, den vill vi gärna ha..

Nu förväntar jag mig dock att Maggan styr upp ordningen på Sveavägen 68. Allt annat vore illa på riktigt.

 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Om, om nu S är så infantilt korkade så de inte tar Nato-medlemskap nu, ihop med Finland, kommer Sverige vara enda landet på Nordkalotten utan artikel 5.

Ryssland: Nämen det var en fin ö, den vill vi gärna ha..

Nu förväntar jag mig dock att Maggan styr upp ordningen på Sveavägen 68. Allt annat vore illa på riktigt.

Samt scenariot att Finland vill gå med, Sverige velar och Ryssland inleder någon konflikt med Finland. Då är Sverige i krig. Vi har säkerhetsgarantier gentemot Finland och kommer stötta dem.
Nu tror jag iofs inte Ryssland har kapacitet att inldeda ett tvåfrontskrig och ge sig på Finland, men summan blir ju ändå att Sverige går med om Finland går med.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om, om nu S är så infantilt korkade så de inte tar Nato-medlemskap nu, ihop med Finland, kommer Sverige vara enda landet på Nordkalotten utan artikel 5.

Ryssland: Nämen det var en fin ö, den vill vi gärna ha..

Nu förväntar jag mig dock att Maggan styr upp ordningen på Sveavägen 68. Allt annat vore illa på riktigt.


Är det någonting som man skall akta sig för så är det att tro att S styr upp någonting i modern tid. Hittills finns exakt inget exempel på att de tagit itu med något förutom svenska pensionärer i Portugal, noll.
Det finns en anledning att det görs dokumentär som heter Det svenska tillståndet och en bok som heter Landet där vad som helst kan hända.
Det mest flagranta exemplet är massinvandringen men det finns gott om andra.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vad är det här för snack egentligen?


SD verkar ha tagit någon form av beslut.
Om Finland ansöker om medlemskap i Nato kommer Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson uppmana partiet att förespråka ett svenskt medlemskap.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Och då blir det nej från (S) eftersom de måste göra tvärtemot (SD)...
Riksdagsmajoritet med SD även utan s.

Eftersom Finland tydligt är på väg mot en NATO-ansökan och SD nu säger att de är för om Finland ansöker så finns det nu en majoritet i riksdagen för en svensk NATO-ansökan. Blir intressant att se hur S hanterar detta.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Nu är det långt ifrån säkert att det blir så här men skulle det hända så ser jag fram emot att höra hur det kommer att motiveras. Neutraliteten tjänar oss väl lär inte fungera som argument

1649492224885.png
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om S verkligen inte svänger i frågan så gäller det att förhala och hoppas på att kriget tar slut i god tid innan valet. Oddsen ser oerhört dåliga ut för att det ska hända och lika dåliga är utsikterna att få sitta kvar vid makten efter valet när Finnarna har ansökt och S fortfarande säger nej.

Om de gör som vanligt att med alla medel klamra sig fast vid makten byter de alltså fot men frågan är hur de på ett demokratiskt sätt kan gå emot kongressbeslutet om alliansfrihet?

Jag tror denna situation blir riktigt jobbig för sossarna med antingen förlorad makt eller bitterhet i viktiga delar av de egna leden.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om de gör som vanligt att med alla medel klamra sig fast vid makten byter de alltså fot men frågan är hur de på ett demokratiskt sätt kan gå emot kongressbeslutet om alliansfrihet?

Jag tror denna situation blir riktigt jobbig för sossarna med antingen förlorad makt eller bitterhet i viktiga delar av de egna leden.
Självklart gör dom det, det har dom alltid gjort, klamrat sig fast...

Det finns ingen politisk fråga som är så viktig att dom inte släpper den för att få sitta kvar.

I det här fallet blir ju utfallet oavsett detsamma.

Antingen nekar dom och åker ut, och vi går med i NATO
Eller så vindflöjlar dom, vi går med i NATO, och dom har en liten chans att få sitta kvar.

Passa på att dra upp Kärnkraft (för oberoende av Putins gas) som valfråga nu också så tvingas dom göra samma sak i den frågan.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Riksdagsmajoritet med SD även utan s.

Eftersom Finland tydligt är på väg mot en NATO-ansökan och SD nu säger att de är för om Finland ansöker så finns det nu en majoritet i riksdagen för en svensk NATO-ansökan. Blir intressant att se hur S hanterar detta.
Inte ett dugg intressant, de kommer låtsas som att det var deras idé hela tiden.
Jämför med hur de påstår att det är de som stramat åt migrationen på grund av borgerlighetens fiasko.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror inte S kommer förlora makten även om de skulle säga nej till NATO och sedan bli överkörda i den frågan. Dels har det gång på gång bevisats att de som tjänar på att S sitter vid makten och de som innerst inne är sossar kommer alltid rösta på S, oavsett vad partiet gör. Dels tror jag S egentligen inte har så mycket emot att bli överkörda i NATO-frågan i riksdagen. Då slipper de själva byta fot och kan sedan fokusera på andra frågor i valet för att behålla makten ännu en gång.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag tror inte S kommer förlora makten även om de skulle säga nej till NATO och sedan bli överkörda i den frågan. Dels har det gång på gång bevisats att de som tjänar på att S sitter vid makten och de som innerst inne är sossar kommer alltid rösta på S, oavsett vad partiet gör. Dels tror jag S egentligen inte har så mycket emot att bli överkörda i NATO-frågan i riksdagen. Då slipper de själva byta fot och kan sedan fokusera på andra frågor i valet för att behålla makten ännu en gång.
Men blir det verkligen en ansökan innan valet om de säger nej?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om det tas upp i riksdagen och det röstas igenom, vad ska de göra? (Blottar okunskap här)

Man får förutsätta ett Riksdagsbeslut MEN jag tror inte att NATO vill att det statsbärande partiet, dessutom det med marginal största och dessutom i regeringsställning, skall vara emot ett medlemsskap.

Detta vet förstås även M och SD, och deras utspel just nu är inrikesbetingade och syftar sannolikt mest till att sätta lite press på S att få ändan ur vagnen.

Men ingen är betjänt av en låsning och därför försöker man nog på alla håll baxa frågan i hamn med trygg majoritet i de flesta partier.

När det gäller säkerhets- och utrikespolitik försöker man göra breda överenskommelser som inte rivs upp så fort en ny regering tillträder.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

"Sveriges försvarsminister Peter Hultqvist (S) har föreslagit ett alternativ till att Finland och Sverige går med i Nato: En finsk-svensk försvarsallians med amerikansk uppbackning. Det säger riksdagsledamoten Erkki Tuomioja som hoppas att Finland överväger saken, men befarar att statsledningen redan har bestämt sig för ett Natomedlemskap."

"Vi har haft digitala möten med socialdemokraterna i utrikes- och försvarsutskotten i båda länderna. Vi har tagit upp saken och det har inte blivit någon negativ reaktion. Jag vet att försvarsminister Peter Hultqvist har talat med vår försvarsminister Antti Kaikkonen (C) och att idén finns uppe i diskussionen. Hur långt den sedan bär är en annan sak. Frågan tas på allvar i Sverige och jag hoppas att man skulle ta den på lika stort allvar också hos oss, säger Tuomioja.

Tuomioja säger att fördraget inte behöver vara ett evigt alternativ, utan att det kunde vara en lösning för några år framåt.

– Vi har naturligtvis hela tiden, både Sverige och Finland, fortfarande alternativet att ansöka om medlemskap i Nato. Men i dagens läge kan det vara svårt och det kan också uppfattas som en eskalation som försvårar det internationella läget. Det borde vi ta i betraktande"
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skepticism på Twitter om det verkligen har sagts… men det lär väl visa sig.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
– Vi har naturligtvis hela tiden, både Sverige och Finland, fortfarande alternativet att ansöka om medlemskap i Nato. Men i dagens läge kan det vara svårt och det kan också uppfattas som en eskalation som försvårar det internationella läget. Det borde vi ta i betraktande"
Hur man resonerar. Något annat vi inte får veta måste ligga i botten och gnaga för (S). Att Finland och Sverige ska ha ha i åtanke att det kan uppfattas som en "eskalering", från hotbild nolla till hotbild ingenting? Vi i norden utgör noll hot mot Ryssland sedan 1809.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top