Bör jag köpa nytt batteri?

Hittar bara yt från England. Inte ytx, vad det nu är för skillnad? Förvisso är inte min hoj normalt trögstartad så ett ”vanligt” yt kanske räcker.

Har du en stånka så räknas den som trögstartad och då skall man ha YTX.
YT vette fan då jag bara vet om ett batteri och det heter Yuasa YTX.

Du får googla runt lite men när Svenska handlare tog 2000 så tog UK typ en 500.
Brevbäraren bär hem det till ditt knä för det priset

Från MDS hemsida
https://www.mdsbattery.co.uk/motorcycle_batteries.html
Yuasa YTX Series Maintenance Free Motorcycle Batteries
Yuasa YTZ Series High Performance 12V Motorcycle Batteries

Jag hade valt YTZ för "High Performance"
Får du inte igång hojen imorgon efter laddat batteriet idag och under natten med din inhandlade nya laddare
så beställ ett YTZ och du har det i slutet av veckan på Postens utlämningsställe.
Och när det kommit är det bara att ansluta det till din nya laddare över natten så är det laddat och klart sätta i hojen nästa dag.

Ja jag får kolla på det där. Men jag hoppas att jag får igång mitt gamla batteri.

Sen kanske mitt batteri tagit skada då den varit tom. Även om jag får igång det kanske det har blivit klenare?

Yuasa batterier är nästan dubbelt så dyra mot andra gel-batterier. Är de så bra? Sen vet jag inte om yuasa är gel eller bly?

Det finns (minst) 3 typer av blybatterier
1) Den första "gamla" typen blybatteri, Wet type, Våta blybatterier.
Allt eftersom sönderdelas # vatten i batterivätskan som består av vatten + svavelsyra.
Och man får fylla på nytt batterivatten för att hålla nivån. Det finns dom som säger att den här typen batteri tål mest stryk. Men lätt att det läcker ut batterisyra. Och får man batterisyra på kläderna så försvinner tyget. Det blir stora hål. Syns efter tvätten. Har kostat mig några tusen kr i förstörda kläder genom åren........
Inte heller bra få batterisyra på hojen, rost, korrosion.
2) Underhållsfria / Maintenancefree blybatterier . När batteriet överladdas sönderdelas vattnet i batterivätskan till syrgas och vätgas som i våta batterier men gaserna återbildas till vatten när gaserna kommer i kontakt med en katalysator. Man slipper fylla på vatten, liten risk för förstörda kläder. Och liten risk för korrosion på hojen.
3) Blybatterier av GELTYP. Batterivätskan har blandats ut med ämnen som gjort att den stelnat som till Gele. Inget behov fylla på batterivatten.
Det går att vända batteriet upp och ner utan problem. (Även om man låter bli det !)
Både Våta och Underhållsfria måste stå Rakt upp. Gelbatterier kan placeras liggande på sidan.
Den uppfattning jag fått är att Gelbatterier inte kan ge lika mycket startström som Underhållsfria. Vilket inte hindrade att det satt ett Biltema Gelbatteri i min Triumph Sprint när jag köpte den.
Och det var inga problem att starta.
Lyckades dock med borrmaskin/borr(!) skada en batteripol omgående.:rodnar
Och priset gjorde jag valde ett Underhållsfritt Biltema....:rodnar
Numera ett Yuasa Underhållsfritt från MDS i Triumphen ! :)
Tog premiärturen för året igår :), den startade direkt. Men jag har ju underhållsladdat ! :)

# Det sönderdelas i syrgas och vätgas, gaserna bubblar upp genom batterivätskan och när bubblorna kommer upp ur vätskan följer små droppar av batteri vätskan med upp, "batterivätskedimma" bildas över batterivätskan, gaserna och en aning av batteridimman försvinner genom hål i påfyllningskorkarna och så måste man fylla på med batterivatten. Och de pytte små mängder batterivätskedimma som kommer upp genom korkarna lägger sig som en tunn hinna SVAVELSYRA på ovansidan av batteriet. Det är svavelsyran som gör att man lätt får förstörda kläder genom att bära ett "Vått" bilbatteri i famnen. För att tex ta in det för laddning.

Last edited:
Sådär, batteriet färdigladdat och monterat. Hojen startade direkt. Skönt. Hoppas batteriet håller nu bara.

Däremot så upptäckte jag att framdäcket inte satt jämnt monterat i fälgen. Lämnade in hojen för däckbyte i okt och har inte kört tills idag. Alltid ska det vara något :(

Vad kan ha hänt med däcket och fälgen? Har inte kört sedan däckbytet. View attachment 442844

Ser ut som däcket inte är korrekt monterat.
Däcket går ju inte ut lika mycket mot fälgen varvet runt.

Jag skulle ta av hjulet från hojen, släppa ut luften ur däcket, trycka in däcket mot mitten av fälgen och smeta däckspasta på både däck och fälg i det område man kommer åt när däckkanterna pressas bort från fälgkanten.
Och blåsa luft i däcket och hoppas det sätter sig jämnare.

Men jag har ju bara erfarenhet av slanglösa däck.
Där däckspasta på däck och fälg gör att däcket poppar lättare, lättare sätter sig på fälgen.
när man monterat ett nytt däck på fälgen.
Och blåser i luft.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...Hjul-och-Dack/Dackmonteringspasta-2000023377/

Jo den har stått på samma fläck hela vintern. Har släppt ur luft, smetat med lite såpa, tryckte i luft igen. Gjorde det flera gånger men däcket hamnar ändå i fel position. Kanske om den står tills imorgon? Då kanske det långsamt trycks ut igen?

Jo den har stått på samma fläck hela vintern. Har släppt ur luft, smetat med lite såpa, tryckte i luft igen. Gjorde det flera gånger men däcket hamnar ändå i fel position. Kanske om den står tills imorgon? Då kanske det långsamt trycks ut igen?

Hej

Hur högt tryck har du haft i?
jag har tryckt upp närmare 5 bar innan däcken har ploppat ut ordentligt. Men om det är en firma som har gjort det så har du ju garanti på (icke) utfört arbete, gå dit be dom göra om göra rätt.:fakta

/A

Isf skulle jag bara köra en sväng (försiktigt i början). Det sätter sig helt säkert efter några hundra meter.

Har tryckt i 30psi vilket står i manualen. Har även kört nån km, det var ju då jag upptäckte det.

Kollade lufttrycket innan jag åkte iväg. Den hade 1.5 bar i däcken och har alltså stått så hela vintern. Antar att det alltid tjuvläcker luft vid förvaring så den kanske hade va 2 bar när jag parkerade den, alltså efter däckbytet.

Det var en bekant som bytte åt mig så ingen riktig garanti finns ju. Ska såklart snacka med honom.

Där däcket är mer intryckt kan man se fälgbandet när jag släpper ut luften, men det ser jag inte på resten av däcket. Så det måste ha hamnat i kläm på något vis.

Sen vågade jag inte trycka in mer bar än vad som anges. 30psi är vad som står, sen hur mycket mer man kan blåsa i vet jag inte.

Har tryckt i 30psi vilket står i manualen. Har även kört nån km, det var ju då jag upptäckte det.

Kollade lufttrycket innan jag åkte iväg. Den hade 1.5 bar i däcken och har alltså stått så hela vintern. Antar att det alltid tjuvläcker luft vid förvaring så den kanske hade va 2 bar när jag parkerade den, alltså efter däckbytet.

Det var en bekant som bytte åt mig så ingen riktig garanti finns ju. Ska såklart snacka med honom.

Där däcket är mer intryckt kan man se fälgbandet när jag släpper ut luften, men det ser jag inte på resten av däcket. Så det måste ha hamnat i kläm på något vis.

Sen vågade jag inte trycka in mer bar än vad som anges. 30psi är vad som står, sen hur mycket mer man kan blåsa i vet jag inte.

Jag skulle plockat av hjulet, tömt ut luften, sett till att smörja däckskanten och fälgkanten med monteringspasta, och sedan trycka i luft tills det sätter sig.
Dubbla trycket ska inte vara några problem, det kan underlätta om du har lite värme på däcket, värmefläkt, garagefön eller liknande.
Sedan släppa ut luft till rekomenderat tryck.
Lycka till!
/A

Tusen tack för alla tips, det uppskattas.

Har ingen mc lyft så det blir problem att få av däcket. Har heller inga däckkrängar prylar heller. Får invänta min ”däckbytare” och kolla med honom.

Typiskt, först batteriet och sen detta med däcket. Jag som hade tänkt ta en liten premiärtur idag :(

Tusen tack för alla tips, det uppskattas.

Har ingen mc lyft så det blir problem att få av däcket. Har heller inga däckkrängar prylar heller. Får invänta min ”däckbytare” och kolla med honom.

Typiskt, först batteriet och sen detta med däcket. Jag som hade tänkt ta en liten premiärtur idag :(

Ta en pall/låda och ställ under ramen så att framhjulet är fritt.
Du behöver inte plocka av däcket, ev. kan det gå att göra med hjulet kvar på hojen.
Det viktiga är att du får ur luften och smörjer fälgen samt däcket så att det glider på plats.
/A

Hej

Hur högt tryck har du haft i?
jag har tryckt upp närmare 5 bar innan däcken har ploppat ut ordentligt. Men om det är en firma som har gjort det så har du ju garanti på (icke) utfört arbete, gå dit be dom göra om göra rätt.:fakta

/A

8kg sa min däcksnasare kan man skicka i men var försiktiga då.
Sticker det iväg saker då o smakar en över magen så dör man av inre blödningar sen...
Dock måste man få i glidmedel över hela däcket helst ,om en lite bit inte krupit på men refrenscirkeln i övrigt ligger jämt räcker det att försöka få in glidmedel just där och gå loss med pumpen.

Sprayflaska med såpvatten eller lite 5 56 kryper lätt in om man bänder lite

Har tömt på luft och fyllt på igen. Ena sidan har nog hamnat rätt. Den motsatta sidan är fortfarande lite mer intryckt. Förhoppningsvis kan man ”massera” så det till slut hamnar rätt.

Är åkning att rekommendera? Då kanske det till slut trycks in? Det är ju lite läbbigt att åka på ett däck som inte riktigt sitter som det ska.

Du har ju nabbadäck, så den lilla obalans som eventuellt skulle uppkomma för att däcket inte är helt 100% överallt är en lätt smekning jämfört med vad nabbar studsar däcket upp och ner :)
Jag hade definitivt tagit en premiärtur.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman