Bör jag köpa nytt batteri?

Jag skulle nog vara lite försiktig med att trycka i så skitmycket luft i däck med slang. Med slanglösa är det bara att dra i tills de poppar och lite till, men med däck med slang... :gnissla
 
Slangen kan ju inte bli större än däcket liksåm så det är faktiskt lika sade o poppa båda typerna

Förstår din poäng, men jag har poffat sönder en cykelslang när jag "bara skulle pumpa liiite till." Visserligen på fyllan, men borde väl va samma princip med hojdäck?
 
Stommen på MC däck är stenhård på båda typerna TL och TT så det är inte jämförbart.
Enda skillnaden mellan slang/slanglöst år en inre tätningshinna och kanske högre precision på däcksidor
om jag minns rätt - men ofta funkar slangdäck som slanglöst
 
På de större däckstillverkarna står det ofta på lappen som är klistrad på däcket vilket maxtryck däcket får utsättas för, och som man kan fylla det med vid påsättning. Nu menar jag inte den typen av påsättning som kan förekomma när man förlustar sig med en annan person under sexuella aktiviteter, utan den typ av påsättning då däcket monteras på fälgen för att få det att "poppa" ut på fälgen.
5-6 bar är ingen ovanligt tryck utan oftast är det kompressorn som är begränsningen (förutom de av oss som har kompressorer som går upp mot 10-12 bar).

Det kan vara så att din "montör" har fått en bit av slangen emellan däck och fälg så att den inte vill krypa ut på fälgen riktigt så kolla gärna det innan men annars så är det bara att smörja fälg och däck och blåsa i högre tryck.

Är du rädd att det ska explodera så ta på skyddsglasögon så du slipper få däcksrester i ögonen om det mot alla eventualiteter skulle brista men varför skulle det det? Det är väl nytt?
 
Last edited:
Smäller det så är det superultra allvarliga skador - även om inte däcket smiskar dig över bålen.Slår den över armen så är det sjöss med alla muskelfibrer o blodkärl.Det är bitchslapparnas bitchslapp liksom.

Så glasögon är det lilla men däck exploderar inte under 10 bar tydligen fast jag är inte säker? Nån med info?
 
Smäller det så är det superultra allvarliga skador - även om inte däcket smiskar dig över bålen.Slår den över armen så är det sjöss med alla muskelfibrer o blodkärl.Det är bitchslapparnas bitchslapp liksom.

Så glasögon är det lilla men däck exploderar inte under 10 bar tydligen fast jag är inte säker? Nån med info?

Nja. Riktigt så allvarligt är det inte. Om däcket smäller och man hamnar ivägen för delar som flyger så lär det finnas risk för blåmärken och liknande men det är inte en bomb som kommer att spränga av kroppsdelar. Pratar man om lastbilsdäck så är det en lite annan sak. Men ett MC däck är inte riktigt så farligt. I synnerhet inte om du står vid sidan av. Det är i däckets rotationsriktning som det är värst att komma ivägen.

Att det skulle vara så in i helvete farligt att hamna ivägen för att exploderande däck är lite av en vandringssägen. Hade det varit så djävla farligt så skulle varenda däcksverkstad vara befolkad av anställda som saknade diverse kroppsdelar och som endast monterade däck iförda bombskyddsdräkt.
 
Däck smäller typ väldigt sällan när dom poppas utan med mer vanliga tryck i trafik efter skador på koordväven.
Som tur är.

Några dödsolyckor har vi haft i Sverige men det är från när folk svetsat på fälgar med däck som haft punkaspray i sig.Butangas som drivgas i dom flesta burkarna.

Finns en del videos på tuben som visar kraften
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top