Bättre ta bort avgasspjäll och mappa om eller behålla och mappa om?

Jo det skulle du kunna göra, dock kan man känna skillnad då pga man inte mappar för med eller utan spjäll. Då jag har gjort testerna har jag först mappat med spjället aktiverat och sedan mappat utan spjället aktiverat. För att verkligen se skillnaden vad bara spjället gör.

Det som G-man kan ha känt är att hojen har gått för fett på låga varv med spjället i öppet läge, vanligt att R1 98-01 går för fett från tomgång upp till 4-5k rpm när man monterar på ett helsystem utan spjäll.

Rent praktiskt så får du igenom hojen med ett system utan spjäll, bara det klarar ljudet kravet (med db-killer i t.ex.) men i teorin så får du inte byta till något som inte är EC-godkänt på hojen. Man kan fastna i flygande besiktningar t.ex.

Du får ungefär 5-8hk mer än standard vid PC5, slipon och K&N.
Jag skulle satsa på ett slipon och vara nöjd där. För att få mer effekt, byt till en Z1000 om du gillar hojens körställning etc.

Kan man mappa om hojen med bara annat slipon på eller måste man skaffa ett pc också? Vad kostar det ungefär att mappa om?

Ska du mappa så behöver du en Pc. Allt från 1800-3500 Kr för en mappning. Tycker du ska följa alms råd och köra på ett slipon som du gillar och sen byta hoj om du behöver mer effekt. Lycka till

Aelm har facit... :) Jag pillade bort min SET-ventil (som den heter på gixxern) och märkte nada skillnad, och med helsystem och PCV (bänkad av aelm här) så blev det bättre på alla sätt och vis, i hela registret.

Skall det göras, gör det riktigt på en gång... :fakta Och proppar måste man ha oavsett, turbulensbullret runt hjälmen är klart stygga grejer...det är betydligt högre än det jävligaste av avgassystem...

På min gamla K3 Gixxer skilde det hela 1.7 hk mellan att ha den och ta bort den som mest över hela registret med pc3, helsystem mot pc3 och slipon....

På min R1 2005 1.4 hk.... jag tror jag kan hitta lite annat som ger mer resultat än dom där 1.4 hk... typ gå ner 10 kg :crash :hihi

Vridmomentet är det som är intressant. Ingen som har bänkpapper på det ?
Jag har läst att r1 exup ger 30% mer vrid vid 6000 rpm. Där är jag betydligt oftare och kör än 12000 rpm.

Går det inte att mappa om original ECU som sitter i hojen? :va Tänkte om man skulle komma lite billigare undan och bara byta till K&N-filter, slipon och Iridium stift och mappa om för att den inte skulle gå för tunt som jag har hört många varna om när man byter slipon och luftfilter.

Jag får känslan att du vill trimma och det är ju fullt förståeligt :) Ska du köra hela vägen så är det helsystem alt slipon och bortplockad kat,pc,filter och få en riktig mappning av någon som vet vad han pysslar med tex Andersson Turbo som gäller. Allt detta kostar flis men du får en riktigt schysst motor som är optimalt inställd för prestanda. Alt göra mindre moddar på nuvarande hoj och skaffa dig mer erfarenhet och senare köpa en värre hoj tex z1000. Går att hitta beggade prylar på ebay om du ska köra All In

Jag får känslan att du vill trimma och det är ju fullt förståeligt :) Ska du köra hela vägen så är det helsystem alt slipon och bortplockad kat,pc,filter och få en riktig mappning av någon som vet vad han pysslar med tex Andersson Turbo som gäller. Allt detta kostar flis men du får en riktigt schysst motor som är optimalt inställd för prestanda. Alt göra mindre moddar på nuvarande hoj och skaffa dig mer erfarenhet och senare köpa en värre hoj tex z1000. Går att hitta beggade prylar på ebay om du ska köra All In

hehe jo så är det väl :rolleyes: Blir nog det senare alternativet isf, just Z750n är väl inte optimal om man vill trimma fan :) Tänkte man kunde göra lite småmoddar som du säger för att göra den lite roligare, slipon, K&N, dreva ner en kugg fram o lite sånt :)

För mig är svaret enkelt - fimpa spjället och mappa för just detta...!

Det finns inget spjäll på någon produktionsmotorcykel som förbättrar vridmoment och effekt vid låga varvtal (eller något annat vartal). Dessa spjäll sitter monterade av en enda anledning - för att förbättra buller och emissionsvärden vid tomgångsvarvtal. Att de sedan marknadsförs som något helt annat och att en massa streetbikers köper detta utan kritisk granskning är en helt annan femma...

Fimpa spjället har jag tänkt göra, men går det att mappa om original ECU eller måste man köpa PC?

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”