Och en liten tid efter det så kommer du undra över varför du har spenderat tusentals kronor på att sabba bottendraget. Det är ju trots allt däromkring du spenderar >90 procent av din körtid.
Vid ett par tillfällen har exup-en på min thunderace lagt av så jag förlorat det förbättrade bottendraget. Båda gångerna har jag undrat över varför vanliga Svensons faktiskt betalar pengar för att få hojar att gå så pissigt?
Att man lägger tid och pengar på att få ut mer maxeffekt/vrid på en racerhoj ter sig ju tämligen logiskt. Men att man spenderar tusentals kronor på att få högre ljud, och i väldigt många fall sämre bottendrag, ur en maskin som i huvudsak är tänkt till att användas på allmänna vägar är liiiite svårare att förklara om man kopplar in lite logik (mognad?) i ekvationen.
Faktum är att ekonomisk är det enbart idioti att montera nya avgassystem. Man får ALDRIG igen pengarna man satsar. Oftast sänker man nog faktiskt t.o.m. värdet på hojen i.o.m. dylika modifikationer. Vad skulle du betala mest för? En 10 år gammal hoj helt i original eller en som är utrustad med en racepipa, power commander, dyno-jet stage 17, mappad överallt till förbannelse och racingdekal i neon på sidokåpan?
Nä, montering av nytt avgassystem är något som i de allra flesta fall nog endast görs av rent estetiska och auditiva skäl. Om "ökad prestanda/bättre varvtider" var det tänkta syftet så skulle säkert 90 procent av de som sysslar med dylikt få mer bang-for-the-buck om de satsade pengarna på att gå på förarkurser för att förbättra sin egen körförmåga istället. Den investeringen råder det ingen värdeminskning på och man får behålla kunskapen även vid försäljning av hojen.
Det komiska i sammanhanget är ju sen att för att verkligen kunna njuta av den förbättrade prestandan efter "byte av bra system till jävligt dyrt system" så måste man åka till en bana för att rasta alla pållarna. Men på banorna finns det ofta krav på originaldämpare p.g.a. bullerbestämmelser.
Och tro mig. Ljudligare dämpare är bara kul de första kilometrarna av varje dagstur. Därefter blir man bara less på att behöva hålla på med att pilla med hörselproppar...