Bättre ta bort avgasspjäll och mappa om eller behålla och mappa om?

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Som överskriften lyder, tror ni att man får någon effekt/vrid-skillnad om man byter till tex ett akrasystem med avgasspjäll och sätter dit ett K&N filter samt mappar eller om man byter till tex ett GPR-system utan spjäll, sätter ditt ett K&N filter och mappar om? Är det att föredra att behålla avgasspjället? Funderar på att göra detta på en Z750, jag har läst att spjället ska ge lite bättre bottendrag vid lägre varv.

Är egentligen inte ute efter mer effekt (inte just nu iaf) utan mer ute efter lite skönare ljud. Har sökt runt lite i trådar här och flera säger att när dom bytt slipon till ett utan spjäll så har dom tappat bottendraget i hojen och det vill jag ju inte :)

Det spelar ingen roll skulle jag säga. Av estetiska skäl hade jag valt att avskaffa spjället.

Där finns väl inga akrasystems om ahr spjäll? Då handlar det väl om att man bara byter dämparburken.

Jodå det finns, finns både på Ebay och hos Kawasaki bara de att kawa tar dubbelt så mycket för de som dom på ebay :) http://viewitem.eim.ebay.se/SK7SO4H...750-Z-750-R-0712-with-valve/140897444069/item

Vill ju helst inte tappa bottendraget i den men jag vet att i framtiden så kommer jag inte kunna hålla fingrarna borta från o pilla mer med mappning och filter osv så kanske man ska satsa på ett system utan spjäll direkt :)

Last edited:
Jodå det finns, finns både på Ebay och hos Kawasaki bara de att kawa tar dubbelt så mycket för de som dom på ebay :) http://viewitem.eim.ebay.se/SK7SO4H...750-Z-750-R-0712-with-valve/140897444069/item

Vill ju helst inte tappa bottendraget i den men jag vet att i framtiden så kommer jag inte kunna hålla fingrarna borta från o pilla mer med mappning och filter osv så kanske man ska satsa på ett system utan spjäll direkt :)

Fast det där är ju bara ett system bakom spjället...

Och en liten tid efter det så kommer du undra över varför du har spenderat tusentals kronor på att sabba bottendraget. Det är ju trots allt däromkring du spenderar >90 procent av din körtid. :huvet

Vid ett par tillfällen har exup-en på min thunderace lagt av så jag förlorat det förbättrade bottendraget. Båda gångerna har jag undrat över varför vanliga Svensons faktiskt betalar pengar för att få hojar att gå så pissigt? :va

Att man lägger tid och pengar på att få ut mer maxeffekt/vrid på en racerhoj ter sig ju tämligen logiskt. Men att man spenderar tusentals kronor på att få högre ljud, och i väldigt många fall sämre bottendrag, ur en maskin som i huvudsak är tänkt till att användas på allmänna vägar är liiiite svårare att förklara om man kopplar in lite logik (mognad?) i ekvationen.

Faktum är att ekonomisk är det enbart idioti att montera nya avgassystem. Man får ALDRIG igen pengarna man satsar. Oftast sänker man nog faktiskt t.o.m. värdet på hojen i.o.m. dylika modifikationer. Vad skulle du betala mest för? En 10 år gammal hoj helt i original eller en som är utrustad med en racepipa, power commander, dyno-jet stage 17, mappad överallt till förbannelse och racingdekal i neon på sidokåpan?

Nä, montering av nytt avgassystem är något som i de allra flesta fall nog endast görs av rent estetiska och auditiva skäl. Om "ökad prestanda/bättre varvtider" var det tänkta syftet så skulle säkert 90 procent av de som sysslar med dylikt få mer bang-for-the-buck om de satsade pengarna på att gå på förarkurser för att förbättra sin egen körförmåga istället. Den investeringen råder det ingen värdeminskning på och man får behålla kunskapen även vid försäljning av hojen. :fakta

Det komiska i sammanhanget är ju sen att för att verkligen kunna njuta av den förbättrade prestandan efter "byte av bra system till jävligt dyrt system" så måste man åka till en bana för att rasta alla pållarna. Men på banorna finns det ofta krav på originaldämpare p.g.a. bullerbestämmelser. :rofl

Och tro mig. Ljudligare dämpare är bara kul de första kilometrarna av varje dagstur. Därefter blir man bara less på att behöva hålla på med att pilla med hörselproppar... :fakta

Och en liten tid efter det så kommer du undra över varför du har spenderat tusentals kronor på att sabba bottendraget. Det är ju trots allt däromkring du spenderar >90 procent av din körtid. :huvet

Vid ett par tillfällen har exup-en på min thunderace lagt av så jag förlorat det förbättrade bottendraget. Båda gångerna har jag undrat över varför vanliga Svensons faktiskt betalar pengar för att få hojar att gå så pissigt? :va

Att man lägger tid och pengar på att få ut mer maxeffekt/vrid på en racerhoj ter sig ju tämligen logiskt. Men att man spenderar tusentals kronor på att få högre ljud, och i väldigt många fall sämre bottendrag, ur en maskin som i huvudsak är tänkt till att användas på allmänna vägar är liiiite svårare att förklara om man kopplar in lite logik (mognad?) i ekvationen.

Faktum är att ekonomisk är det enbart idioti att montera nya avgassystem. Man får ALDRIG igen pengarna man satsar. Oftast sänker man nog faktiskt t.o.m. värdet på hojen i.o.m. dylika modifikationer. Vad skulle du betala mest för? En 10 år gammal hoj helt i original eller en som är utrustad med en racepipa, power commander, dyno-jet stage 17, mappad överallt till förbannelse och racingdekal i neon på sidokåpan?

Nä, montering av nytt avgassystem är något som i de allra flesta fall nog endast görs av rent estetiska och auditiva skäl. Om "ökad prestanda/bättre varvtider" var det tänkta syftet så skulle säkert 90 procent av de som sysslar med dylikt få mer bang-for-the-buck om de satsade pengarna på att gå på förarkurser för att förbättra sin egen körförmåga istället. Den investeringen råder det ingen värdeminskning på och man får behålla kunskapen även vid försäljning av hojen. :fakta

Det komiska i sammanhanget är ju sen att för att verkligen kunna njuta av den förbättrade prestandan efter "byte av bra system till jävligt dyrt system" så måste man åka till en bana för att rasta alla pållarna. Men på banorna finns det ofta krav på originaldämpare p.g.a. bullerbestämmelser. :rofl

Och tro mig. Ljudligare dämpare är bara kul de första kilometrarna av varje dagstur. Därefter blir man bara less på att behöva hålla på med att pilla med hörselproppar... :fakta

Jag hänger helt med på vad du menar angående att man inte vill sabba bottendraget, därför jag kikade på Akra-systemet just för att dom säljs som originaltillval hos Kawa med ett spjäll innan dämparen och den både ser och låter bättre än originalet. Sen är det väl som när man var arton och satte på stora japsdämpare på bilen för att den skulle bröla som faen och sen när du kom ut och skulle köra motorväg i 15 mil så kände du dig plötsligt inte så nöjd längre :D
Men Akra-systemet med spjäll ska ju ändå klara de lagliga kraven i Sverige enligt Kawa och därmed kanske något man kan stå ut med? :va

Man borde väl kunna öka effekten en aning med ny K&N-filter, ett Akra-system (med spjäll) och ny mappning? :va Jag har inte tänkt köra bana utan mer få lite bättre drag från start, kunna köra lite på slangen från 1an utan att behöva rycka upp den med kopplingen :rofl

För övrigt, vad är exup-en? :rodnar

För övrigt, vad är exup-en? :rodnar

Yamahas avgasspjäll. Har funnits på yamahas sporthojar sen åtminstone 1990.

Tänk på detta: Fabrikerna sätter inte dit avgasspjäll för att försämra prestandan... :)

På racehojar som spenderar huvuddelen av sin levnad på > 8000 varv så är avgasspjäll enbart onödig vikt (då de är helt öppna vid dylika varvtal). På hojar som emellanåt framförs på lägre varvtal så kan det vara kul att ha bättre bottenvrid vid just dessa varvtal. De hojarna tjänar oftast på ett avgassjäll. Till vilken kategori hör din hoj?

Jag har inte tänkt köra bana utan mer få lite bättre drag från start, kunna köra lite på slangen från 1an utan att behöva rycka upp den med kopplingen :rofl

Om det bara är det du är ute efter att kunna göra på en z750 så är det inte ett nytt avgassystem du bör satsa på...

Du borde nog investerna i kraschpuckar istället.

Jag undrar typ detsamma :)
Har bytat slipon till Mivv utan DB killer och Avgasspjället har jag tagit bort!
Funkar utan några problem bara de att den låter såklart högre :)
Nu undrar jag att om jag bytar filter på den måste jag mappa om?
Kommer den gå mkt sämre osv?

Yamahas avgasspjäll. Har funnits på yamahas sporthojar sen åtminstone 1990.

Tänk på detta: Fabrikerna sätter inte dit avgasspjäll för att försämra prestandan... :)

På racehojar som spenderar huvuddelen av sin levnad på > 8000 varv så är avgasspjäll enbart onödig vikt (då de är helt öppna vid dylika varvtal). På hojar som emellanåt framförs på lägre varvtal så kan det vara kul att ha bättre bottenvrid vid just dessa varvtal. De hojarna tjänar oftast på ett avgassjäll. Till vilken kategori hör din hoj?

Nej jag har tänkt på de med, man ska ju inte tro att man är bättre på att bygga hojar än dom på Kawa, dom vet nog vad dom gör bättre än jag :D

Min hoj kommer nog ligga i den kategorin som kommer framföras på lägre varvtal emellanåt :) Så då borde ett Akra-slipon med avgasspjäll både göra den snyggare och låta lite mysigare samtidigt som man behåller bottendraget :rofl

Har du för övrigt hört om "airbox mod" på Z750? Jag har läst lite om det och är sugen på att testa det men är inne lite på som innan att dom på Kawa har nog byggt de så som dom gjort av en anledning....

Om det bara är det du är ute efter att kunna göra på en z750 så är det inte ett nytt avgassystem du bör satsa på...

Du borde nog investerna i kraschpuckar istället.

Hmm njae kanske inte, är mest ute efter ett skönare ljud, iaf nu i början av min hojkarriär :) Kraschpuckar ska jag investera i har jag tänkt :D Vad skulle du föreslå för uppgraderingar för att kunna göra de?

Tycker att akra sliponet känns onödigt dyrt. Finns tex Scorpion för runt 3200 kr på ebay.co.uk. Då får du mer ljud som du vill ha. Sen så kanske en neddrevning är aktuell och sen så är du hemma :banana

Tycker att akra sliponet känns onödigt dyrt. Finns tex Scorpion för runt 3200 kr på ebay.co.uk. Då får du mer ljud som du vill ha. Sen så kanske en neddrevning är aktuell och sen så är du hemma :banana

Jo dom är ju rätt dyra men som jag förstått de så är det bara dom som har slipon med spjäll som passar original på Z750, sen kan man ju bygga om o kapa i originalröret men det vill jag inte göra :smasha har faktiskt tänkt på att dreva ner en kugg också just för att kunna gasa upp den lite :rofl

Har kört ett flertal hojar i bänk och provat med eller utan avgasspjället inkopplat. På pappren finns det ingen skillnad.

Varför fabrikanterna har suttit dit dom? Jo pga avgasljudet. För att få en ljuddämpare som levererar maxeffekt måste ljuddämparen har en inte alltför sluten design. Men då får man även ett högre avgasljud. Man kan kompensera detta genom att ha en gigantisk ljuddämpare, men detta är ju inte så estetiskt tilltalande.

Därför kom man på avgasspjället, när den är "stängd" sänker den ljudet såpass att den klarar ljudkraven utan men att flödet fortfarande är tillräckligt. På de högre varvtalen öppnas sedan spjället för att få ut maxeffekten.

Vid homologiseringen av motorcyklar gör man en ljudmätning där det består av en del där man åker förbi en mätstation på ett bestämt varvtal och sedan gör en fullgaspåslag, och det är då spjället är stängt.

Men hur som helst, jag rekommenderar att ta bort spjället för att det helt enkelt inte ger något.

Varför Kawasaki och Akrapovic erbjuder avgasspjäll till deras eftermarknadssystem är pga att dessa måste ha det i vissa länder och även klara EC-godkännandet. Man kan läsa på de systemet som inte har dessa spjäll att dessa är "For race use only".

Hmm okej värt att tänka på helt klart. Jag kan ju testa med originalpipan på och helt enkelt koppla ur vajrarna och ställa spjället i fullt öppet läge då för att se om jag tycker mig känna någon skillnad på bottendraget?:gnissla Kan ju vara skillnad på Yamahas och Kawas design som gör att du kände skillnad i bottendraget G-Man?

om man köper ett sånt system utan spjäll gissar jag att man då måste byta inför besiktning? :confused:

Aelm, om man vill mappa om hojen med PC5, Slipon och K&N, hur mycket mer skulle man få ut då tror du? Är det värt det? :huvet

Om du bara vill ha upp den på bakhjulet, flytta bak röven en bit så ska du se att den reser sig utan koppling

Hmm okej värt att tänka på helt klart. Jag kan ju testa med originalpipan på och helt enkelt koppla ur vajrarna och ställa spjället i fullt öppet läge då för att se om jag tycker mig känna någon skillnad på bottendraget?:gnissla Kan ju vara skillnad på Yamahas och Kawas design som gör att du kände skillnad i bottendraget G-Man?

om man köper ett sånt system utan spjäll gissar jag att man då måste byta inför besiktning? :confused:

Aelm, om man vill mappa om hojen med PC5, Slipon och K&N, hur mycket mer skulle man få ut då tror du? Är det värt det? :huvet

Jo det skulle du kunna göra, dock kan man känna skillnad då pga man inte mappar för med eller utan spjäll. Då jag har gjort testerna har jag först mappat med spjället aktiverat och sedan mappat utan spjället aktiverat. För att verkligen se skillnaden vad bara spjället gör.

Det som G-man kan ha känt är att hojen har gått för fett på låga varv med spjället i öppet läge, vanligt att R1 98-01 går för fett från tomgång upp till 4-5k rpm när man monterar på ett helsystem utan spjäll.

Rent praktiskt så får du igenom hojen med ett system utan spjäll, bara det klarar ljudet kravet (med db-killer i t.ex.) men i teorin så får du inte byta till något som inte är EC-godkänt på hojen. Man kan fastna i flygande besiktningar t.ex.

Du får ungefär 5-8hk mer än standard vid PC5, slipon och K&N.
Jag skulle satsa på ett slipon och vara nöjd där. För att få mer effekt, byt till en Z1000 om du gillar hojens körställning etc.

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”