Jo det skulle du kunna göra, dock kan man känna skillnad då pga man inte mappar för med eller utan spjäll. Då jag har gjort testerna har jag först mappat med spjället aktiverat och sedan mappat utan spjället aktiverat. För att verkligen se skillnaden vad bara spjället gör.
Det som G-man kan ha känt är att hojen har gått för fett på låga varv med spjället i öppet läge, vanligt att R1 98-01 går för fett från tomgång upp till 4-5k rpm när man monterar på ett helsystem utan spjäll.
Rent praktiskt så får du igenom hojen med ett system utan spjäll, bara det klarar ljudet kravet (med db-killer i t.ex.) men i teorin så får du inte byta till något som inte är EC-godkänt på hojen. Man kan fastna i flygande besiktningar t.ex.
Du får ungefär 5-8hk mer än standard vid PC5, slipon och K&N.
Jag skulle satsa på ett slipon och vara nöjd där. För att få mer effekt, byt till en Z1000 om du gillar hojens körställning etc.
Kan man mappa om hojen med bara annat slipon på eller måste man skaffa ett pc också? Vad kostar det ungefär att mappa om?
Och proppar måste man ha oavsett, turbulensbullret runt hjälmen är klart stygga grejer...det är betydligt högre än det jävligaste av avgassystem...

Tänkte om man skulle komma lite billigare undan och bara byta till K&N-filter, slipon och Iridium stift och mappa om för att den inte skulle gå för tunt som jag har hört många varna om när man byter slipon och luftfilter.