Bättre förr?

Vet inte om det finns någon meningsfull statistik men vad som vore intressant att veta är hur stor skillnad det är på t.ex. en standard R1 -04 och YZR-M1 jämfört med då t.ex. den första GSX-R 750 och någon samtida GP500-racer. Givetvis då med samma förare och samma bana för samma generationspar. Är skillnaden verkligen större nu än för 20 år sen? Förmodligen finns det väl inte data för en sådan jämförelse.

@Nyteknik
Exakt vad från dagens motogpracers är det du saknar i nya sporthojar? Ska alla sporthojar vara tvåtakt med knivskarpt chassi (tm) för att få ditt godkännande?
 
Nyteknik skrev:
Tvåtakt, godkännande?

:confused:


Jag var precis med på vad du menade innnan prototypsracers togs upp.
Självklart är en RD500 mera lika dåtidens rejshoj än är vad CBR1000 är lik dagens. Fast det är som sagt protyper och de borde inte ha någon motsvarighet på gata.
Men annars så inbillar jag mig att hojkulturen/marknaden är mera intresserade av rejsing nu är förrut. Det borde ge hojar som liknar förebilderna bättre.
 
Victor skrev:
Jag var precis med på vad du menade innnan prototypsracers togs upp.
Självklart är en RD500 mera lika dåtidens rejshoj än är vad CBR1000 är lik dagens. Fast det är som sagt protyper och de borde inte ha någon motsvarighet på gata.
Men annars så inbillar jag mig att hojkulturen/marknaden är mera intresserade av rejsing nu är förrut. Det borde ge hojar som liknar förebilderna bättre.
Mitt exempel var första verionen av GSX-R 750 och den var ruskigt lik en fyrtakts prototypracer som Suzuki körde endurance med något år före lanseringen.

Jag har gnällt om det tidigare; övergången till fyrtaktsprototyper i MotoGP hade kunnat göra det oerhört lätt för design- och utvecklingsavdelningarna på de japanska (och för den delen de italienska) mc-fabrikerna. Men precis som när man tävlade med 500 tvåtakt fortsätter fabrikerna att bygga motorcykar som varken visuellt eller tekniskt påminner om prototyperna som Rossi, Biaggi och Nakano tävlar med. Det är ganska märkligt, tycker jag. Och tråkigt. Tänk vad kul om man inte behövde vara mytoman för att tycka att man hade en semifabrikare stående i garaget.
 
Nyteknik skrev:
Mitt exempel var första verionen av GSX-R 750 och den var ruskigt lik en fyrtakts prototypracer som Suzuki körde endurance med något år före lanseringen.

Jag har gnällt om det tidigare; övergången till fyrtaktsprototyper i MotoGP hade kunnat göra det oerhört lätt för design- och utvecklingsavdelningarna på de japanska (och för den delen de italienska) mc-fabrikerna. Men precis som när man tävlade med 500 tvåtakt fortsätter fabrikerna att bygga motorcykar som varken visuellt eller tekniskt påminner om prototyperna som Rossi, Biaggi och Nakano tävlar med. Det är ganska märkligt, tycker jag. Och tråkigt. Tänk vad kul om man inte behövde vara mytoman för att tycka att man hade en semifabrikare stående i garaget.


Ducati har ju en väldigt MotoGP-liknande gathoj på gång. Dock så är priset vad man kan tänka sig att replikor hamnar på..

Hondas CBR600 hade samma typ av sving som RCV211V var först med året innan i MotoGP. Dessutom är den utseendemässigt hyfsat likt?


Aprilias RS250 för gata är också ganska liknande deras GP-hoj!
 

Bifogat

  • desmodesedici.JPG
    desmodesedici.JPG
    91.9 KB · Visningar: 57
  • RCV211V.JPG
    RCV211V.JPG
    17.3 KB · Visningar: 59
  • CBR600RR.JPG
    CBR600RR.JPG
    18.1 KB · Visningar: 53
Axxexs skrev:
Ducati har ju en väldigt MotoGP-liknande gathoj på gång. Dock så är priset vad man kan tänka sig att replikor hamnar på..

Hondas CBR600 hade samma typ av sving som RCV211V var först med året innan i MotoGP. Dessutom är den utseendemässigt hyfsat likt?


Aprilias RS250 för gata är också ganska liknande deras GP-hoj!
Ja, Ducati verkar bli först att bygga en gathoj som verkligen liknar deras MotoGP-prototyp.

Men vad ser du för likheter mellan RC211V och CBR 600? :va

Aprilia RS 250 ganska lika deras 250 GP-hoj? Nja, hade den haft en Apriliamotor på ärliga 70 hk hade jag nog hållit med dig.
 
Mattias skrev:
Racingsläktskapet blir mindre och mindre betydelsefullt när folk bara ska ha nåt att stegra med. Dessutom tror jag att 80-talsräsrar var lika vitt skilda från dåtidens gatsoffor som nu.
:tummenupp :tummenupp :tummenupp
 
Nyteknik skrev:
Mitt exempel var första verionen av GSX-R 750 och den var ruskigt lik en fyrtakts prototypracer som Suzuki körde endurance med något år före lanseringen.

Jag har gnällt om det tidigare; övergången till fyrtaktsprototyper i MotoGP hade kunnat göra det oerhört lätt för design- och utvecklingsavdelningarna på de japanska (och för den delen de italienska) mc-fabrikerna. Men precis som när man tävlade med 500 tvåtakt fortsätter fabrikerna att bygga motorcykar som varken visuellt eller tekniskt påminner om prototyperna som Rossi, Biaggi och Nakano tävlar med. Det är ganska märkligt, tycker jag. Och tråkigt. Tänk vad kul om man inte behövde vara mytoman för att tycka att man hade en semifabrikare stående i garaget.
hade gärna till utseendet viljat ha en M1 replica:)
 
Ravetrancer skrev:
hade gärna till utseendet viljat ha en M1 replica:)


Finns replikakåpor att köpa till R1:orna! Tror dom här kåporna gick att köpa av Karls Racing Teknik.
 

Bifogat

  • M1replika.JPG
    M1replika.JPG
    51.2 KB · Visningar: 72
oFFkeFF skrev:
Jepp, det skiljde givetvis mycket då också.
Fast en 20 år gammal gat-500 lite lätt småfilad är fanken fortfarande elakare än en 04-r1. Med det inte sagt att den är snabbare, bara elakare ;)
Bara undrade över det du sa, om du hade jämfört dessa 2 hojar???
 
Någon var full när bromsokinfästningen konstruerades (?)
 

Bifogat

  • DH96-1.jpg
    DH96-1.jpg
    48.6 KB · Visningar: 71
Coola Ola skrev:
@Nyteknik
Exakt vad från dagens motogpracers är det du saknar i nya sporthojar?
• Motorkonfigurationer: V5 (Honda), V4 (Suzuki), rak trea (Aprilia)
• Kåpornas siluetter
• Kåpornas sponsordekaler
• De überfeta svingarmarna
• Ljuddämparmynning vid fotpinnen
• Fräna detaljer som andas "handgjort" (utan att behöva vara det)

Det mesta alltså.
 
Ravetrancer skrev:
Bara undrade över det du sa, om du hade jämfört dessa 2 hojar???

Faktiskt inte kört r1-04 att jämföra med. Men gsxr1000-03, r1-or, zx10-04 osv.
500'an är fortfarande elakare..
 
Nyteknik skrev:
• Motorkonfigurationer: V5 (Honda), V4 (Suzuki), rak trea (Aprilia)
• Kåpornas siluetter
• Kåpornas sponsordekaler
• De überfeta svingarmarna
• Ljuddämparmynning vid fotpinnen
• Fräna detaljer som andas "handgjort" (utan att behöva vara det)

Det mesta alltså.

Jamen det luktar replika-design-tjafs lång väg. Fräna grejer gör ingen hoj bra. Din lista är bara "frän" om de görs i allt annat än fränhetsanda. Det är naturligtvis en konst att tillverka en b r a hoj. Att göra ett fuskbygge som är läcker är en baggis. Det läckra med en räcer är just att det är en räcer och inte en produkt som förefaller lik en räcer men är ganska dålig. Det är motbjudande :D
 
#Olsson# skrev:
Jamen det luktar replika-design-tjafs lång väg. Fräna grejer gör ingen hoj bra. Din lista är bara "frän" om de görs i allt annat än fränhetsanda. Det är naturligtvis en konst att tillverka en b r a hoj. Att göra ett fuskbygge som är läcker är en baggis. Det läckra med en räcer är just att det är en räcer och inte en produkt som förefaller lik en räcer men är ganska dålig. Det är motbjudande :D
Det går ju att förena form och funktion. Alltså skulle till exempel sving och motor som efterliknar förlagan kunna vara dugliga - till och med bra eller mycket bra. Italienska fabrikat är duktiga på detta. De japanska behöver bli mycket bättre.

Edit: såhär ska en svingarm och ett avgassystem se ut.

:tummenupp
 

Bifogat

  • gsvr_05_lhf_1024.jpeg
    gsvr_05_lhf_1024.jpeg
    129.6 KB · Visningar: 35
  • gsvr_05_rhf_1024.jpg
    gsvr_05_rhf_1024.jpg
    129.6 KB · Visningar: 31
Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top