Bättre förr?

Nja, segmentet "supersporthojar" eller vad det nu kallas fanns inte på samma sätt -84 som det gör nu. Så visst var GSX-R en stor grej när den kom.
Men eftersom marknade gillade den typen av hoj så har gränsen för vad som kan säljas till kunder flyttats framåt.
CBR600RR är ju bra mycket "värre" än vad första CBRen som kom -89 eller när det nu var.

Victor skrev:
Nja, segmentet "supersporthojar" eller vad det nu kallas fanns inte på samma sätt -84 som det gör nu. Så visst var GSX-R en stor grej när den kom.
Men eftersom marknade gillade den typen av hoj så har gränsen för vad som kan säljas till kunder flyttats framåt.
CBR600RR är ju bra mycket "värre" än vad första CBRen som kom -89 eller när det nu var.
Hur har gränserna flyttats framåt när dagens sporthojar är mindre lik riktiga racers än de var för 20 år sedan?

Nyteknik skrev:
Hur har gränserna flyttats framåt när dagens sporthojar är mindre lik riktiga racers än de var för 20 år sedan?

Nja, jag tycker att hojarna man kan köpa idag är mer liknande räsrarna än vad de var för 20 år sedan.
För 20 år sedan kunde man inte köpa en hoj med helkåpa trots att det var vad man rejsade med.

Victor skrev:
Nja, jag tycker att hojarna man kan köpa idag är mer liknande räsrarna än vad de var för 20 år sedan.
För 20 år sedan kunde man inte köpa en hoj med helkåpa trots att det var vad man rejsade med.
Du verkar inte ha läst inläggen i trådens början...

:7peta

Nyteknik skrev:

Skulle tro att det är helt tvärt om. Möjligen avser du design och coolhetsfaktorer? Tekniskt så har de närmat sig på senare tid. Kan inte tänka mig att en -82 plastraket från Japan var speciellt vettig att köra med. Däremot en -82 racer var nog helt ok.

Victor skrev:

Öhh?
Jag trodde du hade lite historia i kroppen.
ns400r, rg500,rd500, fanns med kåpor för 20 år sedan, gatreggade.
Men det var väl iofs 20 år sedan superbajkarna fick lite kläder på sig, de rejsades utan kåpor innan de fick det i trafiken.

#Olsson# skrev:
Skulle tro att det är helt tvärt om. Möjligen avser du design och coolhetsfaktorer? Tekniskt så har de närmat sig på senare tid. Kan inte tänka mig att en -82 plastraket från Japan var speciellt vettig att köra med. Däremot en -82 racer var nog helt ok.
Rättning i ledet! För 20 år sedan hade GSX-R 750 presenterats och den var mycket lik Suzukis enduranceprototyp i både teknik och utseende.

"...närmat sig på senare tid"? Vilka tekniska och visuella likheter finns mellan -05 GSX-R 1000 och GSV-R?

Bifogat

• DH96-1.jpg
    DH96-1.jpg
    48.6 KB · Visningar: 73
oFFkeFF skrev:
Öhh?
Jag trodde du hade lite historia i kroppen.
ns400r, rg500,rd500, fanns med kåpor för 20 år sedan, gatreggade.
Men det var väl iofs 20 år sedan superbajkarna fick lite kläder på sig, de rejsades utan kåpor innan de fick det i trafiken.

Det har du iofs rätt i, även om det är på håret.
Ändock så tror jag att sporthojar är mera liknande det man rejsar med idag än för många år sedan.
Det är iofs svårt att jämföra sådär rakt över, det har nog alltid funnits "fabriksräsrar" att köpa över disk.

Nyteknik skrev:
"...närmat sig på senare tid"? Vilka tekniska och visuella likheter finns mellan -05 GSX-R 1000 och GSV-R?

Appapp, nu var det ju endurancehojen som -85 jämfördes med. Och idag så är det ingen prototypsrejsing i endurance utan där kör de med gathojar.

personligen tycker jag att hojjar blir mindre kompromisslösa med ju längre de får utvecklas, generellt... sporthojjar tenderar att bli bekvämare och touringhojjar blir sportigare...

Mr. Red skrev:
personligen tycker jag att hojjar blir mindre kompromisslösa med ju längre de får utvecklas, generellt... sporthojjar tenderar att bli bekvämare och touringhojjar blir sportigare...

Huh?

De flesta sporthojar går i pension som nån form av touringhojar.
Typ som Thunderace och ZZR.

Victor skrev:
Appapp, nu var det ju endurancehojen som -85 jämfördes med. Och idag så är det ingen prototypsrejsing i endurance utan där kör de med gathojar.
För 20 år sedan gick det att köpa en gathoj som var på pricken lik en prototyp. Går inte nu. :fakta

Racingsläktskapet blir mindre och mindre betydelsefullt när folk bara ska ha nåt att stegra med. Dessutom tror jag att 80-talsräsrar var lika vitt skilda från dåtidens gatsoffor som nu.

Mattias skrev:
Racingsläktskapet blir mindre och mindre betydelsefullt när folk bara ska ha nåt att stegra med. Dessutom tror jag att 80-talsräsrar var lika vitt skilda från dåtidens gatsoffor som nu.

Jepp, det skiljde givetvis mycket då också.
Fast en 20 år gammal gat-500 lite lätt småfilad är fanken fortfarande elakare än en 04-r1. Med det inte sagt att den är snabbare, bara elakare ;)

Men visst är det så att dagens ultra-sporthojar är väääldugt rejsiga va? En ny gixxer 1000 eller kwak zx10 är väl ganska så färdiga till bana...

Många 600cc tävlingshojar är ju off the shelf gathojar med slipon o styrdämpare bara. Finns inte mycket att trimma där för de kommer fulltrimmade redan från fabrik. Kanske ev. finare fjädring eller ett helsystem avgas, men that's about it. typ.

O en ny duc 999R är ju i princip en ren räserhoj, öhlins runtom och allt.

Jag skulle nog vilja påstå att de värsta hojarna är mer rejsiga idag, än vad de var på 80- och 90-talet..

Last edited:
Nyteknik skrev:
Rättning i ledet! För 20 år sedan hade GSX-R 750 presenterats och den var mycket lik Suzukis enduranceprototyp i både teknik och utseende.

Du kanske har rätt. Jag har nästan ingen historiakoll alls och baserar det enbart på mina förutfattade meningar. Och dessa är att Japaner gjorde nästan inga bra gat-hojar med RR-karraktär för 20 år sedan. De var mer intresserade av marknadsföring. Kanske den mest seriösa "gat-RR" -hojen NS400R (85) hadde trots det endast ca 58 hästar på ett 110-bakhjul.

ba en halv peso

Zee skrev:
Många 600cc tävlingshojar är ju off the shelf gathojar med slipon o styrdämpare bara. Finns inte mycket att trimma där för de kommer fulltrimmade redan från fabrik. Kanske ev. finare fjädring eller ett helsystem avgas, men that's about it. typ.

Oh nej. Det finns gott om saker att göra innan du har en för VM konkurrenskraftig hoj, både motor- och chassiemässigt.

Zee skrev:
Men visst är det så att dagens ultra-sporthojar är väääldugt rejsiga va? En ny gixxer 1000 eller kwak zx10 är väl ganska så färdiga till bana...

O en ny duc 999R är ju i princip en ren räserhoj, öhlins runtom och allt.

Jag skulle nog vilja påstå att de värsta hojarna är mer rejsiga idag, än vad de var på 80- och 90-talet..
Vi måste vara överens om vad vi menar med "rejsiga" för att komma någon vart. För mig innebär det graden av likhet med en riktig racer. En riktig racer är en motorcykel som är designad och byggd enbart för racing. Om vi är överens så långt är -85 års GSX-R 750 (och i ännu högre grad SP-versionen med torrkoppling och magnesiumdetaljer) betydligt "rejsigare" än dagens GSX-R 1000.

#Olsson# skrev:
Du kanske har rätt. Jag har nästan ingen historiakoll alls och baserar det enbart på mina förutfattade meningar. Och dessa är att Japaner gjorde nästan inga bra gat-hojar med RR-karraktär för 20 år sedan. De var mer intresserade av marknadsföring. Kanske den mest seriösa "gat-RR" -hojen NS400R (85) hadde trots det endast ca 58 hästar på ett 110-bakhjul.

ba en halv peso
Jodå, det fanns många som körde cirklar runt dåtidens italienska dito. RD 350 till exempel. Och RG 500. Och GPZ 900 R.

Nyteknik skrev:
För mig innebär det graden av likhet med en riktig racer.
För mig innebär det att man får dra hojjen fram å tillbaka 20 ggr innan du vänt den, och så var väl inte fallet på de gamla gixxrarna heller eller? (man är ju för ung å dum för att få ingå i en sån här diskution egentligen) Sitter ju en hel del raceiga detaljer på dagens hojjar också! Såsom radialtjollret osv ;)

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien