Bäste liveplattan-Hårdrock

Vilken är bäst?

• Antal röstningar
    0
Fakkverk skrev:
Trippelskivan "Live Shit, Binge & Purge" med Metallica tycker jag är förbenat bra.
Bra låtval och sträcker sig fram till och med "svarta plattan".
Bra ljudkvalitet och sköna mellanspel. Min favorit!

Helt rätt, Helt rätt :tummenupp

RedBaron skrev:
Live and Dangerous, Unleashed in the East och Alive är f.ö inga liveplattor. De är mer eller mindre rena studioproduktioner.

Det är en grov överdrift. Alive känner jag inte till historien bakom dock, men så horribelt illa som den låter så kan det inte vara mycket pålägg på den.

Att Live and Dangerous skulle ha mycket pålägg är en myt som är skapad av bandets dåvarande producent som ville ta åt sig äran för att ha skapat soundet på en av de bästa Liveplattor som gjorts. Det är enkelt att kontrollera då hela plattan finns upptagen på en inspelning för radio så man kan jämföra och höra vad som är ändrat, det är ett fåtal saker, precis som vilken annan liveplatta som helst.

Av Unleashed in the east finns ingen sådan backup så det är svårt att säga vad som är ändrat och inte på den. Rob Halford låter dock oförskämt bra på hela plattan, mina femtio öre är att stora delar av sångspåren är satta i studion. Att det är en ren studioproduktion tror jag inte.

Chris Ash skrev:
Det är en grov överdrift. Alive känner jag inte till historien bakom dock, men så horribelt illa som den låter så kan det inte vara mycket pålägg på den.

Att Live and Dangerous skulle ha mycket pålägg är en myt som är skapad av bandets dåvarande producent som ville ta åt sig äran för att ha skapat soundet på en av de bästa Liveplattor som gjorts. Det är enkelt att kontrollera då hela plattan finns upptagen på en inspelning för radio så man kan jämföra och höra vad som är ändrat, det är ett fåtal saker, precis som vilken annan liveplatta som helst.

Av Unleashed in the east finns ingen sådan backup så det är svårt att säga vad som är ändrat och inte på den. Rob Halford låter dock oförskämt bra på hela plattan, mina femtio öre är att stora delar av sångspåren är satta i studion. Att det är en ren studioproduktion tror jag inte.
Lizzy tillbringade månader i studion för att få ordning på inspelningarna. Det hörs om man lyssnar på samtida inspelningar, t.ex den du nämner. Framför allt så är Robbos gitarrspel pålagt.

Alive har också man månaders jobb i studion bakom sig trots det miserabla ljudet. Detta hymlade de själva inte med i en dokumentär på VH-1 i höstas. Återigen är det främst gitarrsolon man lagt på men ävn mycket sång.

Unleashed har jag inga uppgifter på, men jag tror inte att det är många sekunders sång som är live där inte. Det låter inte "rätt".

En liveplatta är en liveplatta så länge man bara fixar till enstaka missar. Så fort man börjar lägga på hela solon och sång på hela låtar så är det en studioproduktion i mina termer. Det kan ju vara så att det du tycker är ett fåtal saker är över gränsen för mig.

Sedan så finns det liveplattor som är mer eller mindre inspelade i studio och nedmixade som "liveplattor" med pålagd publik. Alive II tillhör denna kategori. Alice Cooper Show tillhör troligen samma kategori, Alice har en minneslucka på ett antal år från den perioden...

TurboJugend skrev:
...Metallicas konsert från Seattle 1989, som finns med i Live shit-boxen, måste vara den bästa hårdrocks-konserten nånsin. Fast den finns väl bara på dvd och inte på cd, så den kanske man inte får räkna.
Agree! Fast den var på CD (trippel) i min box iaf... har visserligen haft boxen ett tag oxå :)

Med risk för att låta lite muppig, så finns det inget som slår Metallica's S&M på en stooooor TV och ett lika stoooort surroundsystem.

RedBaron skrev:
Lizzy tillbringade månader i studion för att få ordning på inspelningarna. Det hörs om man lyssnar på samtida inspelningar, t.ex den du nämner. Framför allt så är Robbos gitarrspel pålagt.

Tja, jag kan ju inte bevisa det, lika lite som du, men jag hör ju vad jag hör, och enligt min uppfattning så är nästan allt Robbo gör på den plattan identiskt på Live and Dangerous och på den andra konsertupptagningen.

Bra som fan är det hursomhelst.

newstead skrev:
Agree! Fast den var på CD (trippel) i min box iaf... har visserligen haft boxen ett tag oxå :)

Är du säker på att det är samma konsert? I min box så är Seattle och San Diego på varsin DVD och en konsert från Mexico City på trippel cd.

TurboJugend skrev:
Är du säker på att det är samma konsert? I min box så är Seattle och San Diego på varsin DVD och en konsert från Mexico City på trippel cd.
Jag VAR säker fast nu när jag läste inlägget en gång till så insåg jag att det inte var Seattle-konserten på CD utan, som du sa, Mexico City. Dock är Seattle och San Diego på VHS i min box så dom ser jag inte alltför ofta (har ingen video).

Är det ingen som har tänkt på Scorpions - Moment of Glory? Livespelning med Berlins Philharmoniska orkester...Hade jag vetat om den spelningen och bott i tyskland hade jag pröjsat whatever it costs (inom rimliga summor) för en biljett

tycon1 skrev:
Är det ingen som har tänkt på Scorpions - Moment of Glory? Livespelning med Berlins Philharmoniska orkester...Hade jag vetat om den spelningen och bott i tyskland hade jag pröjsat whatever it costs (inom rimliga summor) för en biljett

Smaken är ju som baken men generellt tycker jag de där efterhandskonstruktionerna hårdrock möter symfoniorkester är väldigt trista, värst är Metallicas S/M, det skär i mitt hjärta att höra så många bra låtar bli våldtagna av en så inkompetent klåpare som Michael Kamen.

De som lyckats är de som skrivit musiken för fusionen, som Deep Purple (Anthem, April och Concerto for group and orchestra) och Uriah Heep (Den sagolika Salisbury) istället för att lägga på orkestern som ett vattnigt pålägg i efterhand.

Fast Tokyo Tapes med Scorpions är grym!

Tänker man tillbaka så är de flesta liveplattorna ganska floppiga; Live Evil, World Wide Live, Live at Last, Live & Loud, Thrall: Demonsweatlive (halva live iaf), Live Era 87-93, Speak of the devil, Kaizoku-ban (nån som minns? :hihi)... Räknas sånt som We Want Moore och MSG at Bodukan som hårdrock? Dåliga var de iallafall.
Maiden Japan kanske? Live Shit Bing Purge vinner nog i långa loppet.

Richard skrev:
Tänker man tillbaka så är de flesta liveplattorna ganska floppiga; Live Evil, World Wide Live, Live at Last, Live & Loud, Thrall: Demonsweatlive (halva live iaf), Live Era 87-93, Speak of the devil, Kaizoku-ban (nån som minns? :hihi)... Räknas sånt som We Want Moore och MSG at Bodukan som hårdrock? Dåliga var de iallafall.
Maiden Japan kanske? Live Shit Bing Purge vinner nog i långa loppet.

Eller den fruktansvärda "Song remains the same".....

Jag kom på att "On Stage" med Rainbow borde varit med dock...

Empa skrev:
Ingen platta men live konserten Live in concert 72/73 med Deep Purple går ofta i DVDn, även kallad Scandinavian Nights när den släpptes på VHS. Inspelad på KB i Köpenhamn.
Lite trist ljudkvalitet, men konserten som sådan är grym. Otightare än made in japan, men med minst lika mycket närvaro. Blir själv närmast försatt i strans av denna spelnings version av child in time eller space truckin.

Lazy är dock bäst från made in japan.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...