Bäste liveplattan-Hårdrock

Vilken är bäst?

• Antal röstningar
    0
Ännu en av dessa frågor omöjliga att svara på à la Chris Ash. :mad:

Men bara för att det är den jag har lyssnat absolut mest på genom tiderna får det nog bli AC/DC - Live 1991. Energi i dess renaste form.

AC/DC - If you want blood you've got it
Led Zeppelin - How the west was won

Metallicas konsert från Seattle 1989, som finns med i Live shit-boxen, måste vara den bästa hårdrocks-konserten nånsin. Fast den finns väl bara på dvd och inte på cd, så den kanske man inte får räkna.

Det är i sanning en svår fråga, för att inte säga omöjlig. Alla de jag räknat upp är ju mer eller mindre legendariska och de flesta är inget annat än mästerverk.

Men mästerverket framför alla andra, som kombinerar äktheten i att vara ett hundraprocentigt återgivet liveframträdande med sanslösa liveversioner av låtar som verkligen är liveversioner och inte plankningar av studioprestationerna....

...det är nog Deep Purple-"Made in Japan", något sådant har aldrig gjorts om. För att citera en känd hårdrocksjournalist, det finns saker på den plattan som fortfarande är oöverträffade snart 35 år senare....den rent psykotiskt mästerligt framförda "Child in Time", Ritchie Blackmores solon i "Strange kind of woman", virvelvinden Ian Paice på 20 minutersversionen av "Space Truckin". Introjammandet och den successiva uppbyggnaden av temat till "Lazy". Det är ren magi av ett gäng gudar.

Ingen platta men live konserten Live in concert 72/73 med Deep Purple går ofta i DVDn, även kallad Scandinavian Nights när den släpptes på VHS. Inspelad på KB i Köpenhamn.

A space ritual - Hawkwind.
Fanns inte med som pollval

Iron maiden - Somewhere in time

Iron maiden - Seventh son of a seventh son

Dio - Holy diver

Ingen live som Chris kanske var ute efter? Men man måste ha dem.

Edit: kom på en jävligt bra liveplatta nu iaf: Queensrÿche - Operation livecrime.

Last edited:
Turbonegro - Darkness forever
Ramones - its alive
Nirvana - unplugged
är några favoriter. Men då har ju chris redan lagt in acdc live. Ingen bon scott men fyfan vilken energi och sjukt bra ljud. Bättre än så har det svårt att bli.

Jag kryssade i Ac Dc,men Decade of aggression med Slayer hamnar högt upp på listan den med.

TurboJugend skrev:
Nirvana - Unplugged är världens bästa skiva alla kategorier. Fast det är ju inte hårdrock.
Grunge kan väl lätt falla under hårdrock, iofs så är den ju dessutom unplugged så det kanske inte räknas? Tänkte inte så långt iallafall, när nån säger bästa skiva och live i samma mening så tänker man ju genast på den.

Trippelskivan "Live Shit, Binge & Purge" med Metallica tycker jag är förbenat bra.
Bra låtval och sträcker sig fram till och med "svarta plattan".
Bra ljudkvalitet och sköna mellanspel. Min favorit!

honkiie skrev:
Grunge kan väl lätt falla under hårdrock, iofs så är den ju dessutom unplugged så det kanske inte räknas? Tänkte inte så långt iallafall, när nån säger bästa skiva och live i samma mening så tänker man ju genast på den.

Nirvana räknas, med lite god vilja gör Ramones det också, har väl lika mycket gemensamt med rock'n'roll som punk egentligen.

Empa skrev:
Ingen platta men live konserten Live in concert 72/73 med Deep Purple går ofta i DVDn, även kallad Scandinavian Nights när den släpptes på VHS. Inspelad på KB i Köpenhamn.

Allt officiellt live med Deep Purple är svinbra. "California Jamming" och "Made in Europe" är klockrena Mark III-dokument, men intel ika kompletta som Made in Japan.

Dessutom har vi halvofficiella "On the wings of a russian foxbat", Deep Purple Mark IV live. Skivans styrka är att Tommy Bolin och Ian Paice gör gudalika framträdanden, Glenn Hughes och framförallt David Coverdale har dock supit bort det mesta av sina röster....annars hade det varit sagolikt...

Made in Japan helt klart, då denna skiva är THE stilbildare för ALL kommande hårdrock!
Dessutom kan ju DP spela alla typer av musik, och avancerat. Att ha med ex.vis Iron Maiden, som liksom AC/DC bara gör tre-ackordslåtar är om inte ett hån mot musikalitet, iaf inte i samma division som de grupper som har BÅDE känsla och teknik.

Ok ok, AC och Maiden spelar MEDRYCKANDE och bra musik. Ffa riktigt fet röjarmusik för fester osv, men i frågan om BÄSTA liveplatta la jag in just min värdering om en god musiker återigen (minns en liknande tråd).

Men ok, de två kategorierna BERÖR lika mycket rätt in i hjärtat, så det spelar kanske ingen roll?

Jaja, Made in Japan alla kategorier iaf! :lol

Chris Ash skrev:
Nirvana räknas, med lite god vilja gör Ramones det också, har väl lika mycket gemensamt med rock'n'roll som punk egentligen.
Jo jag tänkte inte riktigt hårdrock när jag skrev inlägget, tänkte mest rock i allmänhet när jag skrev det. Hursomhelst så är det bra skivor.

Nine inch nails - and all that could have been är också en riktigt bra skiva om man gillar sånt. Sen blev den inte sämre efter att ha sett dom live på riktigt. Sjukt bra liveband.

Dr.Bike skrev:
Dessutom kan ju DP spela alla typer av musik, och avancerat. Att ha med ex.vis Iron Maiden, som liksom AC/DC bara gör tre-ackordslåtar är om inte ett hån mot musikalitet, iaf inte i samma division som de grupper som har BÅDE känsla och teknik.

Haha, Kiss-Alive då? Det låter ju som ett gäng 12-åringar som lirar rent tekniskt.
UFO har väl heller aldrig gjort sig kända som världens mest ekvillibristiska rockband.

Iron Maiden gör ju ungefär sju gånger mer komplex musik än de ovanstående och AC/DC.

Inte för att det har med musikens styrka att göra, men ändå.

Metallica s&m är riktigt skön med två låtar som finns bara på den skivan och riktigt sköna verisioner av dom andra låtarna.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg