Bästa vinkeln förgasre --> reedventil

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
--
jag och en polare hålelr på att bygga ett eget insug och har nu kommit till vinkeln på det.

Så nu undrar jag vilken vinkel man ska ha på reedventilerna i förhållande till förgasaren.

Orginal så sitter du ju med ca. 45 grader, altså membranen i stängt läga. Skulle det ge mer effekt om man satte de så att de gav mindre lutning i förhållande till förgasaren?

Kobolt skrev:
jag och en polare hålelr på att bygga ett eget insug och har nu kommit till vinkeln på det.

Så nu undrar jag vilken vinkel man ska ha på reedventilerna i förhållande till förgasaren.

Orginal så sitter du ju med ca. 45 grader, altså membranen i stängt läga. Skulle det ge mer effekt om man satte de så att de gav mindre lutning i förhållande till förgasaren?

Det är långt ifrån säkert att en mindre vinkel ger mer effekt då den rakare banan inte tvunget förbättrar flödet då även strömmningsriktningen efter reeden måste tas med i beräkningen. Posta en ritning eller bild så är det lättare att avgöra.

Kobolt skrev:

Det viktigaste är vinkeln på reedkorgen kontra vevhuset då det som avgör mest är att man vill utnytja maximal sugpuls.
Det betyder dessutom att ju närmre reedkorgen sitter kolven desto starkare sugpuls som orkar dra mer färskgaser in i motorn innan bladen stänger butiken.
Man ska ha i åtanke att det är aldrig ett konstant flöde genom en motor utan den är väldigt digital med pulser av olika längd.
Det som oxå är av vikt är reedbladens tjocklek och vad dom är tillvekade av.
I princip så är det tre olika material som härskar Glasfiber kolfiber och rostfria tungor.Alla tre har sina för och nackdelar men min erfarenhet av materialval så är rostfria dom som funkar bäst allround men med en liten risk för motorskador om den mot förmodan går av.
Det är inte problemet med dom andra två sorterna men där är skilnaden rätt stor när det gäller självsvängning kontra respons på sugpulsen.
Som med allting så är det en kompromiss.
För mjuka reeds gör att motorn går fint på låga varv men oduglig på höga.
tvärt om med för hårda där den är hopplös på låga varv istället.
sen finns det ju hybrider mm men dom är rätt överreklamerade..
MVH
Roffe

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP