Bästa bilen för >25.000kr?

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Har en saab 9000 90a som jag e sugen på att sälja. Den är ganksa fräsh, men den för "otur" med sig.
Skyll inte på bilen säjer ni. Jo det gör jag. Varje gång jag får bra lön eller något liknande, kanske var 3e månad, händer det NÅTT!

Först i somras när alla sommarjobb-pengarna kom: generatorn pajjade!
I höstas när jag hade tokjobbat hemma i småland o fick kanonlön: bilen blev snodd i lite fördärvad.
Senaste löningen: bilen vill inte växla, troligen fel på bussningar i kopplingen o mellan växellådan.

Visst, bilar går sönder, men tillomed kompisar har sagt åt mig "fan va otur du har med bilen, varje gång du säger ÄNTLIGEN LÖNING så pajjar din bil!"
Nu har jag lagat den så mkt att den är betald 2 ggr.
Kan tänka mig att jag får vid snabb affär 9000kr för den. Har nya vinterdäck o besiktades U.A. i höstas

Så, tänkte byta upp mig.
PÅLITLIG BIL ett måste :tummenupp
sugen på en saab 9000 år93-95. Vill ha mkt plats i bilen. Är de senare 9000modellerna pålitligare?
Jag är inte sugen på en japanare, men ge mig tips på sådana ändå!
Saab 900? Volvo 940 - 850?
Ge mig tips på BMW o Mercedes modeller, kan inget om dem!
Max 25 skinande laxar


Mvh Jonas
 
Last edited:
Då skulle jag nog säga Volvo 940, som är hyfsat fåmilad (finns det ett ord som heter så ens?) och välvårdad. Tråkigare bil får du leta efter, men den är lättmekad och pålitlig! För 25 k bör du få ett fint exemplar.
 
Får väl ännu en gång slå ett slag för Audi 80. finns i varierande motoralternativ. åker själv i en 1.8s årsmod 90 som jag köpte för snart tre år sedan och har haft ett antal audi vw bilar tidigare.

Gav 15' för den på firma och i dagsläget så har den gått 32000 mil och bara knallar på. Ingen raket men billig i drift. Finns annars med 20V motor på 170hk. En sån kan du få för dom där slantarna om du vill. Å det är en rolig bil :yoparty
 
...och de ser ju inte för pjåkiga ut heller! Kikar på 91-92 nu..
Bu blir det fan bilbyte om en månad! :4skrika

Såg att du bor i "Lulä" där uppe kryllar det väl av audi quattros av alla deslag? brukar vara en populär bil där uppe.
Både audi 100, 80, 90, och 200 quattro :yoparty
 
Du ska köpa en 525 touring -93 och framåt. Sjukt bra bilar som faktisk inte är så dyra. Här på Sh åker många bmw men annars verkar folk livrädda för de.
 
Polaren sålde just sin 89as audi 100 turbo quattro, ack så rolig vinterbil :tummenupp
Min egen volvo 740 funkar ganska bra som vinterbil den med, dock har jag nå mupp med handbromsen.. Den tar bara på ett hjul, så blir att skruva isär och kolla nu till veckan då jag blir ledig.:huvet
 
volvo 945 ligger rätt högt på min lista med. Svårt att hitta lågmilare bara...
 
Volvo är så populärt i sverige att det är ruskiga överpriser. Samma pris som bmw men enorma skillnader i känsla och kvalitet.
 
Volvo är så populärt i sverige att det är ruskiga överpriser. Samma pris som bmw men enorma skillnader i känsla och kvalitet.

Det är faktsiskt intressant det du säger.
Vad heter modellerna 90-93? även kombi modeller...

Vad är det som anses krångla med BMW egentligen? Man hör aldrig något om dem, för "ingen" har dem. Jag känner verkligen ingen som har äldre bmw.

Vad ska man akta sig för? Nått man ska kolla? typiska fel?

edit: sån här lockar helt klart!
http://www.blocket.se/vi/10382428.htm?ca=1_9_s
 
Last edited:

Vad är det som anses krångla med BMW egentligen? Man hör aldrig något om dem, för "ingen" har dem. Jag känner verkligen ingen som har äldre bmw.

Vad ska man akta sig för? Nått man ska kolla? typiska fel?

Jag har haft en E36:a 316 -90. Hade den i 5-6 år eller så. Den hade välskött historik iofs (jag var tredje ägaren efter en äldre läkare-dam som köpte bilen 1 år gammal). Hade inget speciellt problem med den mer än att man fick passa rosten varje år. Obligatoriskt att fixa rosten i skärmarna varje sommar i princip. Och att bränsletanken hade rostat sönder uppe på så att man inte kunde tanka fullt (detta inträffar för min bil vid 10 års ålder). Ett misstag jag gjorde var att jag borde ha bytt bränslefiltret vid 16.000 mil men glömde bort det vilket resulterade i att den till slut gick på 2 cyllar och toppen gick. Kostnad? 8 fedta. :näsblod Förutom ovanstående gick den bilen dag och natt utan att ens kvida.

Generellt är E36 1990-1997 fina bilar. Tyvärr har de flesta gått 25000mil vid det här laget. Undvik hottade 325/323. kolla efter rost och allmänskick.


Ser ågaj ut, men(!) den har en arabpizzaräserstämpel över sig. Iaf här nere i skåneland.

Motorn är det nog inga prob med, men prova tanka fullt och kolla efter läckage. Kolla rost på bromsrör, skärmkanter.
 
Last edited:
Har en BMW 520I -90 som står i Småland till försäljning, garanterat inget krångel. Kört 60.000km med den sen i maj, nya åretruntdäck och servad. Din för 10.000:-.
 
Pratar vi BMW så finns det ingen pålitligare än en E34, dvs. 5-serien mellan 88 och 95. Någorlunda plats i bilen (inte så mycket som det borde vara, men ändå okej), drar inte mer än en volvo 740, bra komfort och framförallt lättmekad. Gå in på www.autopower.se och läs i deras modellguide, forum och begagnatguide.
Folk som säger att BMW är dyra i drift, svårt att hitta delar till, svåra att meka med osv. är dom som har kört Volvo i alla år och pga någon slags svartsjuka har övertygat sig själva om att det är det enda märket.
 
Pratar vi BMW så finns det ingen pålitligare än en E34, dvs. 5-serien mellan 88 och 95. Någorlunda plats i bilen (inte så mycket som det borde vara, men ändå okej), drar inte mer än en volvo 740, bra komfort och framförallt lättmekad. Gå in på www.autopower.se och läs i deras modellguide, forum och begagnatguide.
Folk som säger att BMW är dyra i drift, svårt att hitta delar till, svåra att meka med osv. är dom som har kört Volvo i alla år och pga någon slags svartsjuka har övertygat sig själva om att det är det enda märket.

Har just upptäckt alla benämningar:
Kan en 318 1992 både vara en e36och e30? :va fattar inte...
Jag vill ha den "nyare" looken som på blocketannonsen jag länkar till. är den e36 då?

Jag har haft en E36:a 316 -90. .....
Felen du hade verkar vara typiska för e36 enligt begagnatguider.
Ja just den jag länkade är det lite "pizzeria" över ;) :D

Men annars, de ser ju at att vara ljusår snyggare än volvojävla 940 :hihi

Så, elfel och smårost, samt akta för sönderkörda ful-stylade är det man ska tänka på?
 
Last edited:
Ok, skippa allt annat du har hört och lyssna på mig, inget annat gäller för tillfället.
en Opel Vectra, kombi eller sedan, efter 97, gärna en 98:a. Det går att få tag på för dessa pengar.
En fruktansvärt tråkig bil MEN MYCKET pålitlig. Oavsett om det är långmilare eller ej (försök hitta en under 20k mil) så går de ruskigt billigt.
Billig skatt, billig försäkring och billig i drift. 1.8:an is the shit och då drar de ca 0.7 blandad körning och ett kamremsbyte med byte av vattenpump och lite attiraljer kostar ca 3000:- i material och en tusing i arbete. Svart givetvis.
Så ska du ha den billigaste bilen så är den en Vectra. Och rosten är inte så farlig som folk tror, syns den itne så finns den inte på dessa bilar. Det är bakluckan som ger sig först och därefter skärmkanter och nederkant på dörrar.
Jag har ägt ett 30-tal bilar (eller mer, dålig koll numera) under ca års tid och den absolut sämsta bilen jag har ägt har varit en Nissan, oavsett modell. Men bortsett från det så är japsarna hyffsat pålitliga. Men som sagt, tysken är den mest ekonomiska om det är det du är ute efter.
Annars så är en BMW 5-serie från typ 92 och framåt och jävligt bra bilar, dock inte ekonomiska.

Och kom ihåg, det jag säger är det som gäller. Lyssna inte på någon annan, om de inte säger samma sak som mig såklart.
Belöna mig med en krogrunda när du har insett att du har sparat tusenlappar tack vare mig. Skulle det mot förmodan bli motsatsen (att du förlorar pengar pga mig) så bjuder jag på krogrundan.
 

PÅLITLIG BIL ett måste :tummenupp
sugen på en saab 9000 år93-95. Vill ha mkt plats i bilen. Är de senare 9000modellerna pålitligare?

Nej, verkligen inte, samma skit som alltid.
Dumpa Saab helt, kör på något annat (men ge fan i Ford).
Pålitlig bil med mycket plats inuti kan vara en Opel Omega B 2,0i 16v (kolla rosten, kamremsbyten m.m.), den drar mindre soppa än Saaben och har billigare delar (om nu något skulle hända vilket det förmodligen gör med gamla bilar).
Volvo 850 (dock skulle jag inte personligen välja denna, för mycket skumma lösningar och felhjulsdriven).
BMW 3-serien, så länge du inte bryr dig om soppakontot ska du välja en med en sexa, dock dyra delar och dyr att försäkra (plus att den är ganska liten i jämförelse med en Saab 9000).
BMW 5-serien, samma som ovan med ändring för storleken.
Audi 100 C4, drar mycket soppa, dyra delar.

Ptja, alla bilar har sina fördelar och sina nackdelar och gamla bilar går alltid sönder förr eller senare.
 

Köp förhelvete ingen Opel Vectra!

Kompisen har en sån, en -96. Utan att överdriva är det en rent ut sagt kass komfort i den bilen.
Värre än Skoda, det klonkar när man slår igen dörren som om den vore gjord i 0,4 mm tjock plåt utan isolering, komfort i motorvägsfart ska vi inte tala om. En skokartong kort och gott.
Kompisens har jävlats sen han köpte den i princip, nu senaset är tomgången väldigt ojämn och alldeles för hög. Köp inte!
 
Har just upptäckt alla benämningar:
Kan en 318 1992 både vara en e36och e30? :va fattar inte...
Jag vill ha den "nyare" looken som på blocketannonsen jag länkar till. är den e36 då?


Felen du hade verkar vara typiska för e36 enligt begagnatguider.
Ja just den jag länkade är det lite "pizzeria" över ;) :D

Men annars, de ser ju at att vara ljusår snyggare än volvojävla 940 :hihi

Så, elfel och smårost, samt akta för sönderkörda ful-stylade är det man ska tänka på?


E-koderna är kaross modell. Eftersom vissa gick ihop så kanske det blir svårt att söka på årmodell. Men det är nästan bara kombi och cab som hängt kvar när nästa modell kommit. Men för 3-serien: 82-90(92) =E30, 91-97(99) =E36.

Är du ute efter komfort ska du garanterat välja 5:an. 3:an är även dyrare i försäkring(ungdomsbil).

Vanliga fel är tyvär topparna. Nu börjar de ta slut på skroten också, eftersom alla turbo killar skrotar toppar på löpande band. Var noga med glykol och kamrem (vissa har kedja). På 5:an brukar bakvangsbussningarna ge sig vilket blir en massa jobbigt klonkande.

Om du ska köpa bil med 24-ventilare (alla e36 samt e34 från 91) så kolla om det är vanos. Utan vanos drar den mer och har mindre vrid på låga varv. Men vanosen kan ge sig och då blir det dyrt. Med det handlar mest om idiot körning. På 12-ventilaren kan även vipporna gå av om du ligger för länge på varvstoppet. Lätt att byta dock.

Jag skulle nog vilja påstå att BMW ofta har en mer seriös historik bakom sig. Seriösare ägare helt enkelt.
En bils värsta fiende är alltid tidigare ägare.
 
Har inte läst tidigare inlägg, men här kommer min åsikt.
940 Turbo: Oslagbar kvalitet, och om nåt pajar är det enkelt och billigt att laga.
Se till att köpa en -94 eller nyare så du får M90-låda, den måste förstås ha halvskinn och klima osv.
Chippa och släng i en annan kamaxel sen är den inte alls tråkig längre, lamelldiff gör det hela ännu bättre.
Bränsletörsten är egentligen enda nackdelen, ångrar bittert att jag sålde min 940 Turbo -98. Jag kör BMW 540 -00 nu men Volvon satte sina spår...

/ Andreas
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top