Bästa bilen för >25.000kr?

finns bara två alternativ för dom pengarna och det är saab och volvo.

jag har sälv en nyare 900. har fungerat otroligt bra och gått många mil.
arnars är motsvarigheten en 850 som även dom är slitbjörnar som håller.
 
Köp förhelvete ingen Opel Vectra!

Kompisen har en sån, en -96. Utan att överdriva är det en rent ut sagt kass komfort i den bilen.
Värre än Skoda, det klonkar när man slår igen dörren som om den vore gjord i 0,4 mm tjock plåt utan isolering, komfort i motorvägsfart ska vi inte tala om. En skokartong kort och gott.
Kompisens har jävlats sen han köpte den i princip, nu senaset är tomgången väldigt ojämn och alldeles för hög. Köp inte!

Klart som fan att han inte ska köpa en 96'a!!! Läs igen, ordentligt denna gång.
Men som sagt, detta var ett tips om han ville ha den mest prisvärda bilen på marknaden i denna prisklass och något högre. Inte den skönaste, för det är nog bwm eller dylikt men då kostar det mkt mer per mil.

Så är det.
 
Klart som fan att han inte ska köpa en 96'a!!! Läs igen, ordentligt denna gång.
Men som sagt, detta var ett tips om han ville ha den mest prisvärda bilen på marknaden i denna prisklass och något högre. Inte den skönaste, för det är nog bwm eller dylikt men då kostar det mkt mer per mil.

Så är det.

Du är så jefla bitter så jag läser inte dina inlägg så noga längre :gnissla

Är det verkligen så stor skillnad på ett enda år alltså?
 

Gav 15' för den på firma och i dagsläget så har den gått 32000 mil och bara knallar på. Ingen raket men billig i drift. Finns annars med 20V motor på 170hk. En sån kan du få för dom där slantarna om du vill. Å det är en rolig bil :yoparty

Om du vill ha en pålitlig bil som inte krånglar så mycket så hade jag inte valt 20v motorn, visst rolig som fan att köra men när det väl ger med sig så kostar det och svårt att få tag på delar.

Satsa på en audi 100 med 2.3 motorn på 136 pållar, pålitlig och stark motor. Fördelen med audisarna är att de sällan rostar om de har skötts väl. Quattro är också kanon på vintern, men dock så är det mer som kan strula.
 
Håller också med om BMW! Bra bilar som är lätta att mecka, snygga och roliga att köra :) Det enda som kan vara dyrt är försäkringen. Annars är det inte ovanligt att reservdelar är billigare hos BMW än tex Mekonomen eller OK! Så kolla det först innan du köper nåt ;)
 
E-koderna är kaross modell. Eftersom vissa gick ihop så kanske det blir svårt att söka på årmodell. Men det är nästan bara kombi och cab som hängt kvar när nästa modell kommit. Men för 3-serien: 82-90(92) =E30, 91-97(99) =E36.

Är du ute efter komfort ska du garanterat välja 5:an. 3:an är även dyrare i försäkring(ungdomsbil).

Vanliga fel är tyvär topparna. Nu börjar de ta slut på skroten också, eftersom alla turbo killar skrotar toppar på löpande band. Var noga med glykol och kamrem (vissa har kedja). På 5:an brukar bakvangsbussningarna ge sig vilket blir en massa jobbigt klonkande.

Om du ska köpa bil med 24-ventilare (alla e36 samt e34 från 91) så kolla om det är vanos. Utan vanos drar den mer och har mindre vrid på låga varv. Men vanosen kan ge sig och då blir det dyrt. Med det handlar mest om idiot körning. På 12-ventilaren kan även vipporna gå av om du ligger för länge på varvstoppet. Lätt att byta dock.

Jag skulle nog vilja påstå att BMW ofta har en mer seriös historik bakom sig. Seriösare ägare helt enkelt.
En bils värsta fiende är alltid tidigare ägare.


Du skulle vilja det va? Att topparna går på bilarna är väl något som ingår i servicen gissar jag? Silentblocken låter ju så lagom kul på dem med och sen klassikern med fläkten som ger sej. Rostar gör de som en gammal opel med.

Nä jag tror faktiskt att jag är böjd att hålla med Deecati här. Köp en nyare vectra för samma pengar och åk billigt. Komfort kan du skita i, du tål det och är fortfarande ung.
 
Den enda BMW:n jag skulle kunna äga är en äldre 3-serie i detta stuket! Den är faktiskt kewl.
 

Bifogat

  • biimer.jpg
    biimer.jpg
    138.5 KB · Visningar: 130
Vad säger ni annars om saab 9000 cs - 92 Vs 900s -94

Håller på att fixa små saker på båda och ska behålla en sen, vilken är bäst?
 
Vad säger ni annars om saab 9000 cs - 92 Vs 900s -94

Håller på att fixa små saker på båda och ska behålla en sen, vilken är bäst?


just 900s-94 är väl känd för att ha en delbarnsjukdomar iom att det är första årsmodellen för den bilen...
har själv en 9000 från 95 som funkar ok...det är väl lite saker som ger sig med tiden typ tändkasset o sånt...annars är det en trevlig bil anser jag
 
2726416 just 900s-94 är väl känd för att ha en delbarnsjukdomar iom att det är första årsmodellen för den bilen...
har själv en 9000 från 95 som funkar ok...det är väl lite saker som ger sig med tiden typ tändkasset o sånt...annars är det en trevlig bil anser jag
okej jo de lutar mot 9000:n den är för det första inte beighe som 900:an(både lack å inreddning har den "trevliga" färgen) för det andra har den 2,3 motorn istället för 2,0

Men sen tycker jag 9000 ser klumpig och törstig ut men jag kanske har fel?
 
Du skulle vilja det va? Att topparna går på bilarna är väl något som ingår i servicen gissar jag? Silentblocken låter ju så lagom kul på dem med och sen klassikern med fläkten som ger sej. Rostar gör de som en gammal opel med.

Nä jag tror faktiskt att jag är böjd att hålla med Deecati här. Köp en nyare vectra för samma pengar och åk billigt. Komfort kan du skita i, du tål det och är fortfarande ung.

Varför detta humör? Så illa rostar de inte. Inte e34 och e36. E30 och e28 till viss del kanske. Topparna ger sig för att folk inte underhåller och byter olja och kylvatten. Kylkanalerna kan erja ihop om man t.ex. kör utan glykol. Bytar man inte olja ofta ger sig smörjningen till vipporna. I alla fall på M20B25.

Silentblocken ger sig kanske var 20-25K mil och så jävla dyra är de ju inte. Är uppväxt med odöliga volvo bilar och det är ett jävla fixade. Byta alla tänddetaljer var enda jävla år. På en bmw hållar fördelarlocken 20-30år!

Klart att vi som äger bmw inte är obektiva (vi blir ju kära för livet) men inte fan försöker jag sälja nån bil här. Letar efter bil själv nu, så det så.

Om du vill ha en pålitlig bil som inte krånglar så mycket så hade jag inte valt 20v motorn, visst rolig som fan att köra men när det väl ger med sig så kostar det och svårt att få tag på delar.

Satsa på en audi 100 med 2.3 motorn på 136 pållar, pålitlig och stark motor. Fördelen med audisarna är att de sällan rostar om de har skötts väl. Quattro är också kanon på vintern, men dock så är det mer som kan strula.


Jag kan faktiskt hålla med dig lite här. De funkar bra. Kan gå snålt kan gå fruktansvärt dyrt. Dra kåpsläp över 110km/h så ser du soppanålen röra sig. Med 80liters tank.
 
Last edited:
Ska du bara köra och inte modda den osv är det ju bara en bil i den prisklassen som slår ALLT annat! 740! Håller i evigheter och reservdelarna är äckligt billiga. Vet inte hur många meck som rådat mig att köpa 740 när jag blev 18år, dock blev det först saab, sen japanare för min del.

Farsans polares 740 har passerat 40000mil och mår prima!
 
2726447Jag kan faktiskt hålla med dig lite här. De funkar bra. Kan gå snålt kan gå fruktansvärt dyrt. Dra kåpsläp över 110km/h så ser du soppanålen röra sig. Med 80liters tank.

En polare har en audi 90 med 2,3 motorn. Bättre drag än man kan vänta sig faktiskt! Den bilen tålde 8000 mils omilt "just fått körkort piskande" inklusive obligatoriska besök på leråkrarna när kurvan nöp mer än vi trode. Shyst inredning och komfort. Dock drog den närmare 2 liter milen om man va lite entusiastisk. :D

Helt ok bil innan några spån hoppa in taket..
 
Du är så jefla bitter så jag läser inte dina inlägg så noga längre :gnissla

Är det verkligen så stor skillnad på ett enda år alltså?

Ähh, jag är aldrig bitter mot dig bet du väl :gnissla
Det är stor skillnad på ett år, en helt ny bil faktiskt. Som att jämföra gamla 900:an med nya.
 
Som flera andra råder jag till Volvo 945 Turbo.
Min -96:a har rullat 31.000 mil och är den bästa bil jag haft, till det jag använder den till.
Riktigt gott om plats,både för förare, passagerare samt last, relativt kvick 200hk
mycket enkel uppbyggnad/teknik, billiga delar.
Jag kör alltid runt med 200kg prylar i skuffen (el-prylar), enda nackdelen är att den är väldigt törstig men jag kör bara 1000mil om året så det kvittar.

Släng på ett par Polaris 17" för att hjälpa mot det akut-fula.

Alla meck jag känner kör bmw.

Håller med dig/dem ang. kvaliteten på BMW, dom gör inte väldens bästa motorer för inte...
Har haft en 3-serien coupé, kanonbil.
Största problemen jag hade med den var att jag hade inbrott 3ggr i den, inbrottsförsök/stöldförsök 2ggr, 1 st inslagen vindruta,högersidan sönderrepad och snordyr försäkring..

Volvon har stått på samma parkering i 2 år nu, ingenting har hänt...:D Ingen som vill röra en gubb-bil
 
Last edited:
Jag kan säga att jag har "volvo-anda" och kommer inte oroa mig om jag köper volvo.
Men det känns ändå skumt att köpa volvo bara för att man "vet" volvo. Hade man varit uppväxt med Bmw hade man kanske tyckt att dem va "safe"...

Sak försöka säla bilen nu iaf, växellådproblemet verkar vara ett "köld-problem" då den funkade hyffsat nu!

Kan man på något sätt smörja upp en slavcylinder?
obs, jag vet inte var den sitter eller hur den ser ut, bara fått det förklarat för mig att det troligen är den!
Jag känner i koplingen att dn inte åker tillbaka 100% ibland!
 
Blir INGEN saab iaf! en gubbe kom till jobbet för att hämta grejjer. Han hade en fin saab 9000 94a, superfräsch!
Jag blev lite sugen...

Men han kom aldrig därifrån. Bilen bara tvärdog. död. ;) :hihi

Däremot, skit i svenska bilar. Nu är det Mitsubishi som gäller! Ska försöka få tag i nån kombi-aktig, typ lancer, sigma o galant tror jag de heter... vill ha denna:
http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?cid=2272315
 
Ok, skippa allt annat du har hört och lyssna på mig, inget annat gäller för tillfället.

och den absolut sämsta bilen jag har ägt har varit en Nissan, oavsett modell.
Har en Nissan Primera 2.0 kombi 95 som är en av de absolut bästa bilar jag har haft. Den har gått 20 000 mil nu och jag har kört de senaste 9 000. Bilen har gått klockrent utan problem. Lastar dessutom grymt mycket och är hyfsat snabb och bekväm. Ingen lyx elelr sport men helt ok. Det enda som behövt bytas förutom slitdelar är bromsskivorna bak som rostat. Skulle rekomendera den till vem som helst. Kanonbil
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top