Bästa 80-tals "muskelhoj"?

Med den tänkta budgeten så tycker jag att du ska välja en vanlig GSX1100.
Det finns flera stycken på Blocket. Satsa på en 82:a eller en 83:a.
Eller möjligtvis en gammal GSXR men det blir nog för dyrt.
Alla dessa alternativ har dessutom en fördelaktig försäkringspremie.
Lycka till med jakten och köpet:tummenupp
 
... hur menar ni? har inte sett en enda Katana som är snygg....???
 
Nä ok, var ju inte min avsikt, men jag svarade enbart på rubriken i tråden. Finns ju iofs tyska Katter till dryga det priset, men då får man vara beredd på lite pyssel.

No worries :tummenupp

Hur är det med dig förresten? Var det inte du som hade närkontakt med en telefonstolpe förra säsongen, på en av de mest olycksdrabbade onsdagsstyrningarna? Har du fått ihop Katanan?
 
Nu e ju det här en kåphoj men när den kom 1988 så va det inte många som åkte i från den. Den hade ett grymt bottenvrid Gick kanon på kista rakan:D mot alla 1100R som bara ville gå på slangen:D Borde gå o få tag i ett ex idag för runt 20.000 tusen:tummenupp
 
Last edited:
Du har fortfarande bra smak Beemerman :tummenupp
 
hitta en gpz 750 turbo, 84:a.

den e lättare och smidigare och piggare än 1100an ,men något lägre toppfart.

men höjjerman laddet så är saken biff.

har en själv me 190 bhk. gasas upp på 4:ans vxel. så resa på baken funkar där me.
 
Jag hade själv valt en gsx1100e med den runda framlampan. Manligare hoj får man leta efter :tummenupp
 
No worries :tummenupp

Hur är det med dig förresten? Var det inte du som hade närkontakt med en telefonstolpe förra säsongen, på en av de mest olycksdrabbade onsdagsstyrningarna? Har du fått ihop Katanan?


Jo visst är det jag:tummenupp Och livet rullar på helt ok, man tackar!
Hojen var på banan för knappt ett år sedan, olyckan var ju i Augusti - 06, tiden går. Den fick sig en rejäl ombyggnad då det enda förutom el och ett par plastbitar som gick att rädda var motorn. Rullade väl ett par hundra mil förra året iaf. Så någon originalare är det ju inte direkt längre...

Smaken är ju som baken apropå ett föregående inlägg, men så här blev den. Det har även tillkommit en oljekylare från Setrab efter att bilden tagits. Dessutom så är sadeln på renovering just nu, väntar den klar vilken dag som helst. Efter det så är allt på chassiet nytt eller nyrenoverat.
 

Bifogat

  • katana_82_h.jpg
    katana_82_h.jpg
    84 KB · Visningar: 122
  • katana_82_v.jpg
    katana_82_v.jpg
    89.3 KB · Visningar: 138
Last edited:
Vill man ha design och fetaste retron..Katana, den är manlig:yoparty, dock inte värsta bästa kurvmaskinen, och bromsarna..mja.. :)

En GSX-R1100 från 86-88, där har man en schysst komprmiss på både ballfaktor och ett hyggligt åk!
Dock bör fjärdingsystemet ses över, medicin Öhlins rekommenderas !:tummenupp
Men motorn har ett sjuhelsikes vrid:tuttar
 
Jo visst är det jag:tummenupp Och livet rullar på helt ok, man tackar!
Hojen var på banan för knappt ett år sedan, olyckan var ju i Augusti - 06, tiden går. Den fick sig en rejäl ombyggnad då det enda förutom el och ett par plastbitar som gick att rädda var motorn. Rullade väl ett par hundra mil förra året iaf. Så någon originalare är det ju inte direkt längre...

Smaken är ju som baken apropå ett föregående inlägg, men så här blev den. Det har även tillkommit en oljekylare från Setrab efter att bilden tagits. Dessutom så är sadeln på renovering just nu, väntar den klar vilken dag som helst. Efter det så är allt på chassiet nytt eller nyrenoverat.


Det var en riktigt snygg Katana:tummenupp

Häftigt med så mycket bytt, utan att det syns så tydligt. Den är du nog stolt när du äntrar, med all rätt:)
 
Hur går det egentligen till när man byter från 120 till typ 180 bak, känns som att man måste flytta ut utgående drevet? Eller:va


Jo det är ett måste, 80-83 motorn kräver offsetdrev medans 1150=84- kan man bygga på med någon bricka eller så. Kedjan linar med mm precision. Lite pyssel är det men faktiskt mindre än vad man kan tro. Mycket är ju 'bolt on' mellan Suzukis hojar/årsmodeller

/U
 
Första gången jag såg en Katana,tänkte jag vad i helvete har dom nu hittat på.
Sen dess har jag sett några stycken,har en på jobbet.
Snygga blir dom nog aldrig,men råare 80-talshoj finns inte.
 
Jo det är ett måste, 80-83 motorn kräver offsetdrev medans 1150=84- kan man bygga på med någon bricka eller så. Kedjan linar med mm precision. Lite pyssel är det men faktiskt mindre än vad man kan tro. Mycket är ju 'bolt on' mellan Suzukis hojar/årsmodeller

/U

Räcker det att svetsa om drevet med en distans, eller krävs det en extra lagring? Kanske man inte vet förren lagret till utgående drev pajar:gnissla
 
Första gången jag såg en Katana,tänkte jag vad i helvete har dom nu hittat på.
Sen dess har jag sett några stycken,har en på jobbet.
Snygga blir dom nog aldrig,men råare 80-talshoj finns inte.

Det är något med definitionen 'fulsnygg' iaf. Men smaken är som baken ju. Hade väl ungefär samma upplevelse som du då det begav sig, men att den övrgick till Amor för modellen efter ett ägande säongen -83. Fast egentligen så ville man ju ha en CB1100R. Men den var betydligt dyrare. Provkörde en Jota innan jag slog till också, men efter en runda runt kvarteret(räckte)hos Lelles så var jag redan 'omskakad' så det blev en Katana i stället...

Vad är det du har på jobbet, en numrerad svensksåld?

/U

Räcker det att svetsa om drevet med en distans, eller krävs det en extra lagring? Kanske man inte vet förren lagret till utgående drev pajar:gnissla

Finns båda varianterna. Många har helt enkelt byggt ett av två sas. Blir lagom tjockt. Men i dragrace så har man använt ett drev med en näsa som är lagrat i en ersättningsplatta för drevkåpan som stöd.
Typ http://secure.mycart.net/catalogs/catalog.asp?prodid=327246&showprevnext=1
Sedan så finns den varianten jag använder mig av, ett färdigt offset drev för en 'tunnare'(lättare) kedja=530 isf 540=org.

/U
 
Last edited:
En annan som snurrade runt på en RD 350 82-84 och RD 500 85-88 måste säga att det var brutalt med kraft för sin tid i de oljedoftande tvåtaktsdräparna.:tummenupp, men Katanan var en säregen skapelse som man imponerades av....:bow

Rätta mig om jag har fel men var det inte en customhoj:zpy som korades som den accelerationssnabbaste originalhojen under ett par säsonger, dvs Honda VF 1100C... :confused: :confused:
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top