Bänkrummet på gång

Hörrö Herr Andersson...
Hur vore det om du kollade inboxen?
Du vet det där blinkande kuvertet högt upp till höger... :tungan
:hihi
 
Eru helt säker på den siffran?:va

Har inte sett att dynojet har haft rulle i den vikten

Enligt Henning och MotoSpeed så ska den väga det...
Hängde den i 2st 4 kants profiler längst ut på ett par truckgafflar vid monteringen.
Det kroknade trots att det rörde sig om 2 decimeter ut på profilerna.

Tungt är det i alla fall...
 
Enligt Henning och MotoSpeed så ska den väga det...
Hängde den i 2st 4 kants profiler längst ut på ett par truckgafflar vid monteringen.
Det kroknade trots att det rörde sig om 2 decimeter ut på profilerna.

Tungt är det i alla fall...

Kikade på dynojet's sida och dom anger vikten på rullen till 397 kilo på 200i.
Vad jag vet är det samma rulle som sitter i 250'n som dom flesta använder...

Dynojet spec
 
Last edited:
Grovsmide

:D :)

Då har man lekt lite grovsmed i helgen då

Axeln är dock lite lång och måste svarvas ner

Försökte få upp den i min lilla fjuttsvarv hehe fans inte en chans:huvet
 

Bifogat

  • Bild 006.jpg
    Bild 006.jpg
    174.7 KB · Visningar: 354
  • Bild 009.jpg
    Bild 009.jpg
    164.3 KB · Visningar: 285
:D :)

Då har man lekt lite grovsmed i helgen då

Axeln är dock lite lång och måste svarvas ner

Försökte få upp den i min lilla fjuttsvarv hehe fans inte en chans:huvet

Det är ju själve fan att man inte bor närmare dig. Vad kunde vara lämpligare att hjälpa en turboguru med svarvning, fräsning av en bänk när man själv har en bänkning som stundar:mad:
 
Jag släpade fram min gammla retarder hyraulbroms som jag tänkte använda lite framöver ihop med bänkrullen

Jag borde ju måttat den innan jag byggde stålkonstruktionen:huvet

Nåja lite enklare ändringar så blir de nog bra:)


Är det nån som känner igen denna splinesning ( ingången till bromsen)


Axeldiameter 70mm ( invändigt 63mm ) samt 21 st bomar
 

Bifogat

  • Bild 011.jpg
    Bild 011.jpg
    62.7 KB · Visningar: 111
  • Bild 010.jpg
    Bild 010.jpg
    198.8 KB · Visningar: 116
Jag släpade fram min gammla retarder hyraulbroms som jag tänkte använda lite framöver ihop med bänkrullen

Jag borde ju måttat den innan jag byggde stålkonstruktionen:huvet

Nåja lite enklare ändringar så blir de nog bra:)


Är det nån som känner igen denna splinesning ( ingången till bromsen)


Axeldiameter 70mm ( invändigt 63mm ) samt 21 st bomar

Svår fråga. Om du avrundat till 70mm från 70.15mm så skulle det kunna vara modul 3.05. men det kan ju vara en amerikansk standard dvs diametral pitch som jag inte kan nåt om.
Delningsdiameter och pressvinkel hade varit bra info. men väldigt svårt att mäta sig fram till med skjutmått i garage..
 
Mkt sällan ser man en grovsmed som svetsar med en tig :D


HAHA jasså du såg de:D

Köpte mig en Mig-skvättare Härom året (kempi 163a )

Säker jättebra tunnplåts maskin men helt värdelös till grövre gods

Det var ju därför man skaffa den , skulle ha tänkt till lite med amperen hehe

Så om nån e sugen på bra bilplåts maskin och kanske vet nån biffigare maskin så är jag intreserad

Svår fråga. Om du avrundat till 70mm från 70.15mm så skulle det kunna vara modul 3.05. men det kan ju vara en amerikansk standard dvs diametral pitch som jag inte kan nåt om.
Delningsdiameter och pressvinkel hade varit bra info. men väldigt svårt att mäta sig fram till med skjutmått i garage..



Kan ju så vara , 63 inner är ju ett tum mått det med

Retarden är av fabrikat voith ( VHBK130L )
 
Last edited:
Svår fråga. Om du avrundat till 70mm från 70.15mm så skulle det kunna vara modul 3.05. men det kan ju vara en amerikansk standard dvs diametral pitch som jag inte kan nåt om.
Delningsdiameter och pressvinkel hade varit bra info. men väldigt svårt att mäta sig fram till med skjutmått i garage..

Kan det inte va modul 3 och 69mm? Lite spel ska där väl va?
 
Kan det inte va modul 3 och 69mm? Lite spel ska där väl va?

Det tänkte jag inte på. Kan ju verka riktigt.
Om man lägger i 2 måttpinnar och mäter invändigt, borde det ju gå att få fram pressvinkeln.
 
Var tvungen att kolla upp våran bänk på Karlstad universitet

397kg rulle och klarar 500hk.:yoparty


Rullens vikt är väl bara en del i hur tungt den går?
Man måste väl veta tröghetsmomentet också. Alltså vilket radiemått "tyngdpunkte" ligger på.
Om jag inte missminner mig är det måttet belastat med ett kvadrattecken.
Eller jämnar det ut sig på grund av att varvtalet på rullen blir lägre med större diameter.
Det var 15 år sedan.....

Alltså om en axel är 100mm och väger 500kg, så går det lätt att acca upp den i fart. Har man en axel som är 500mm och väger 500kg så går det betydligt tyngre.
Men har man ett rör som är 500mm med bara 1mm dogs så går den tyngst.
Eller???

Mats
 
Rullens vikt är väl bara en del i hur tungt den går?
Man måste väl veta tröghetsmomentet också. Alltså vilket radiemått "tyngdpunkte" ligger på.


Mats

Masströghetsmoment hålcylinder:
Jz= (m/2)*(R2^2+R1^2) [kgm^2]

R1=innerradie
R2=Ytterradie

400kg med R1=0,2m och R2= 0,25m blir det 20,5kgm^2
400kg med R1=0,1m och R2= 0,125m blir det 5,125kgm^2

Då saknar den nav med jag antar att den större delen av tyngden ligger i periferin. Fast tyngdpunkten ligger ju i centrum annars skulle det nog skaka en del.:tungan

"Dynojet har en trumma som väger ca 397kg och är 457mm (18") i diameter och 508mm (20") bred.Den har ett masströghetsmoment på mellan 10.0 och 10.5 kgm^2"


edit: räknade kring fel axel först
 
Last edited:
Voithen

Observera omkonstruktionen som blev för man inte tänkte klart:huvet


Nåja jag får väl leva med det ( nergjutet i betong golvet )

Men man vet ju:gnissla



Kommer behövas en lastcell på 3500Nm ( ca 350 kg ) sviindyra dom där

Funderar på nått med tryckcylinder (hydraul ) och tryckgivare, Kan det funka?
 

Bifogat

  • Bild 015.jpg
    Bild 015.jpg
    164.1 KB · Visningar: 235
  • Bild 014.jpg
    Bild 014.jpg
    188.2 KB · Visningar: 256
  • Bild 013.jpg
    Bild 013.jpg
    179.1 KB · Visningar: 204
  • Bild 012.jpg
    Bild 012.jpg
    176.5 KB · Visningar: 279
Last edited:
Blir kanon det där!

Jobbigt att leva med vetskapen. Spec eftersom att hela sh nu också vet. :hihi

När blir du klar?:7peta
 
Var kommer retardern ifrån, liknar dom som sitter på våra bussar något grymt, behöver du delar till den så är evobus i vetlanda grymt bra att ha och göra med, ruggigt kompetenta också.
0383-19600
 
Var kommer retardern ifrån, liknar dom som sitter på våra bussar något grymt, behöver du delar till den så är evobus i vetlanda grymt bra att ha och göra med, ruggigt kompetenta också.
0383-19600


Det stämmer nog utmärkt, Sitter tydligen på volvo bussar (vet ej årsmodeller)

Jag köpte retardern för flera år sedan utav nått företag neråt landet

Via annons på blocket , Fick den levererad med bussgods

Jag har letat som tusan efter en sån axel ände med splines

Bild ur handboken
 

Bifogat

  • Bild.jpg
    Bild.jpg
    62.9 KB · Visningar: 191
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top