Bänkning

Waldkauz

Försöker
Gick med
25 Nov 2007
Ort
stockholm
Hoj
En me kåpor fast utan
Tänkte kolla intresset för att bänka hojen.
Galli, hur vad det nu hos HH:s pojkar, vad det en 500:ing som gällde?
EDIT: 500 pix kostar det.

1. Waldkauz
2. Galli
3. Mumma
4.
 
Last edited:

Mr Skåne

Vad håller jag på med?
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Söderförort
Hoj
VESPA GRAND SPORT 200 CC -64
Gör en mätning på prestanda på din hoj, och ser om det skulle behövas justeras något.. Så får du väl fina grafer på dina kurvor..

Ok, så långt är jag med:tummenupp Men om det nu behövs justeras något, gör man det då samtidigt, eller tar man med sig diagrammet o visar upp för närmsta verkstad (Gallimeck AB Hölö), eller?
 

Mr THÖRN

Ja,, ärkemongo det är fan sant!!
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Där asfalten heter nåt
Hoj
aRR !!!!11
Ok, så långt är jag med:tummenupp Men om det nu behövs justeras något, gör man det då samtidigt, eller tar man med sig diagrammet o visar upp för närmsta verkstad (Gallimeck AB Hölö), eller?


Dy har jy sån hära inspryyt vaa. då mostä ru mappa ..
Är den helt orginale ??

500:- är bara bänkning sen kostear det mer om det ska justeras eller donas,
Men fördelen är ju att man får reda på hur och vad som behövs för en optimering.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Ok, så långt är jag med:tummenupp Men om det nu behövs justeras något, gör man det då samtidigt, eller tar man med sig diagrammet o visar upp för närmsta verkstad (Gallimeck AB Hölö), eller?

Genom att köra den i bromsbänk kan du få fram effekt på bakhjulet (som ska tas med både en & två nypor salt) samt en Air/Fuel (A/F) ratio, soppablandning alltså. Med insprut så "krävs" kit-box, Power Commander, Tuneboy eller liknande för att justera ev. fel som ECU'n skickar ut. Vid byte av luftfilter, pipor osv. så öppnar du ju upp andningsvägarna i maskin, för att kunna få nytta av detta (i form av hk/nm) måste även insprutet veta vad det ska göra.

Jag byggde ju om hela mitt insugspaket i vintras, ihop med en mappning mha TuneBoy (ville inte ha piggy-back alá PCIII då jag skulle flytta upp varvstoppet b.la) så gav det en ruggig skillnad i maskin. Grafen nedan visar skillnaden enbart genom att få till en helt perfekt A/F i båda cylindrarna mot att låta mappen från Akrapovic (följer med piporna) ligga kvar. Blått är innan och rött är efter, varje horisontal linje motsvarar 10hk. Effektsiffrorna är bortklippta för att slippa Internetproffsens teorier om hur motorer fungerar :lol
 

Bifogat

  • DSC00328.jpg
    DSC00328.jpg
    74.2 KB · Visningar: 76
  • DSC00329.jpg
    DSC00329.jpg
    64.1 KB · Visningar: 70
  • tb.JPG
    tb.JPG
    64.7 KB · Visningar: 91

Mr Skåne

Vad håller jag på med?
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Söderförort
Hoj
VESPA GRAND SPORT 200 CC -64
Genom att köra den i bromsbänk kan du få fram effekt på bakhjulet (som ska tas med både en & två nypor salt) samt en Air/Fuel (A/F) ratio, soppablandning alltså. Med insprut så "krävs" kit-box, Power Commander, Tuneboy eller liknande för att justera ev. fel som ECU'n skickar ut. Vid byte av luftfilter, pipor osv. så öppnar du ju upp andningsvägarna i maskin, för att kunna få nytta av detta (i form av hk/nm) måste även insprutet veta vad det ska göra.

Jag byggde ju om hela mitt insugspaket i vintras, ihop med en mappning mha TuneBoy (ville inte ha piggy-back alá PCIII då jag skulle flytta upp varvstoppet b.la) så gav det en ruggig skillnad i maskin. Grafen nedan visar skillnaden enbart genom att få till en helt perfekt A/F i båda cylindrarna mot att låta mappen från Akrapovic (följer med piporna) ligga kvar. Blått är innan och rött är efter, varje horisontal linje motsvarar 10hk. Effektsiffrorna är bortklippta för att slippa Internetproffsens teorier om hur motorer fungerar :lol

Då är jag ännu mer med om vad det handlar om, mycket bra beskrivning:tummenupp
 

Waldkauz

Försöker
Gick med
25 Nov 2007
Ort
stockholm
Hoj
En me kåpor fast utan
Genom att köra den i bromsbänk kan du få fram effekt på bakhjulet (som ska tas med både en & två nypor salt) samt en Air/Fuel (A/F) ratio, soppablandning alltså. Med insprut så "krävs" kit-box, Power Commander, Tuneboy eller liknande för att justera ev. fel som ECU'n skickar ut. Vid byte av luftfilter, pipor osv. så öppnar du ju upp andningsvägarna i maskin, för att kunna få nytta av detta (i form av hk/nm) måste även insprutet veta vad det ska göra.

Jag byggde ju om hela mitt insugspaket i vintras, ihop med en mappning mha TuneBoy (ville inte ha piggy-back alá PCIII då jag skulle flytta upp varvstoppet b.la) så gav det en ruggig skillnad i maskin. Grafen nedan visar skillnaden enbart genom att få till en helt perfekt A/F i båda cylindrarna mot att låta mappen från Akrapovic (följer med piporna) ligga kvar. Blått är innan och rött är efter, varje horisontal linje motsvarar 10hk. Effektsiffrorna är bortklippta för att slippa Internetproffsens teorier om hur motorer fungerar :lol


Bra skrivet Henke :tummenupp
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top