Bänkning av Gsxr 1000

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jag är lite nyfiken på er som har en gsxr 1000 och har bänkat den, vad ni har för effekt? På min -01 är detta gjort: Akrapovic helsystem(titan), KN-filter, Tre-mod, Powercommander III usb, portat toppen själv, planat toppen 0,2 mm. Jag fick ut 164,3 hp och 113 Nm på bakhjulet. Vill gärna att ni skickar in uppgifter om era hojar så man kan jämföra.

MangeH skrev:
Jag pratar om bänkade hästkrafter på bakhjulet!

Jo, men det finns två olika mätnormer. SAE hk och DIN hk. Skiljer lite. DIN hästarna är fler än SAE hästarna. T.ex. min hoj ger 265,8 DIN på slangen, men bara 257,7 SAE. Marklund mäter väl DIN har jag för mig, men jag vet inte hur många andra som gör det.

Detta är ett exempel på vad jag menar mätt på bakhjulet, samma hoj men med korr SAE hk på ena papperet och actual hk på andra.

Last edited:
Skillnaden mellan DIN och SAE är att enligt DIN är 1 hk = ca 736 W och enligt SAE är 1 hp = ca 746 W.

De använder olika tabeller för temperatur-/lufttryck-/luftfuktighetskorrigering också.
DIN korrigerar till 20° C och 101,3 kPa torr luft
SAE korrigerar till 25° C och 99 kPa torr luft
Därför borde skillnaden bli större än 746/736.

EDIT:
Eller det blir kanske mindre än 746/736?
Eller är temperatur och tryck det enda som ger skillnaden?
Har inte hittat nått svar på detta på nätet.

EDIT2:
Kom på det. Skillnaden blir större än 746/736. Siffrorna för SAE blir först lägre eftersom 1 hp är större än 1 hk (746/736). Sedan blir de ännu lägre eftersom de korrigeras till luft med lägre syrehalt. Så det är inte bara tryck/temp som ger skillnaden.

http://www.cbxworld.com/article76.html
http://www.superflow.com/support/cycledyn-theory.html

Last edited:
Samma hoj, men olika mätmetoder.
(ursäkta "mangeh" det är inte en R1000, ville bara visa skillnaden på olika sätt att mäta.)

Bifogat

• Korrmetod.jpg
    Korrmetod.jpg
    35.7 KB · Visningar: 311
Last edited:
SAMURAJEN skrev:
Samma hoj, men olika mätmetoder.
(ursäkta "mangeh" det är inte en R1000, ville bara visa skillnaden på olika sätt att mäta.)

Jag kollade mina bänkningspapper idag. Det var SAE hästar!

GSX-R 1000 -02

-Yoshimura helsystem
-Powercomander
-KN filter
-Tre mod

Gav 158 hk på bakhjulet.

Bifogat

• perrasbänk.jpg
    perrasbänk.jpg
    80.9 KB · Visningar: 283
Last edited:
Min hoj var bänkad redan innan jag köpte den.

Gav
155 på Sniders Mc
149 hos FLR.

Om det är DIN eller SAE vet jag inte. men det kan säker Peter på FLR svara på.

Yosimura Halvsystem
Kn filter
Mappad orginal box.

Det verkar bero på var man bänkar hojen.
Glädjemätare kanske?

Det borde ju vara bra för verkstan med en glädjemätare. Det skulle ju visa att just det bolaget får ut extra mycket effekt när dom trimmar hojjar.
Dock inte lika bra för hojjägaren som blir lurad.

Visst finns det glädjemätare hos vissa firmor då hög effekt säljer....

Eskilsson skrev:
Min hoj var bänkad redan innan jag köpte den.

Gav
155 på Sniders Mc
149 hos FLR.

Om det är DIN eller SAE vet jag inte. men det kan säker Peter på FLR svara på.

Yosimura Halvsystem
Kn filter
Mappad orginal box.

Det verkar bero på var man bänkar hojen.
Glädjemätare kanske?

Det borde ju vara bra för verkstan med en glädjemätare. Det skulle ju visa att just det bolaget får ut extra mycket effekt när dom trimmar hojjar.
Dock inte lika bra för hojjägaren som blir lurad.

GSX-R 1000 -02

Akrapovic helsystem(titan)....159.6 bhp

undrar hur stor skillnaden blir med powercomander? och ev en tunnar toppackning????

Med pc så får du nån hk till på topp men den stora skillnaden brukar bli på mellanregisteret.
Tunnare packning ger endast marginell skillnad ska du byta packning så passa på och porta toppen på samma gång då du har toppen av ändå.

GIXXERGRABBEN skrev:
GSX-R 1000 -02

undrar hur stor skillnaden blir med powercomander? och ev en tunnar toppackning????

GIXXERGRABBEN skrev:
GSX-R 1000 -02

När jag bänkade min hade jag 158.8 hk innan och 164,3 hk efter att de hade mappat min powercommander. Så jag fick 5,5 hk extra och vridet ökade med 5 Nm.

MangeH skrev:
När jag bänkade min hade jag 158.8 hk innan och 164,3 hk efter att de hade mappat min powercommander. Så jag fick 5,5 hk extra och vridet ökade med 5 Nm.

tack för svaren av er alla ....ok det lät ju inte så tokigt,men framför allt så verkar man få bättre gång på hela motorn...nåt att fundera på..var och hörde med marklund om planing av topp mm,men en turbo vore ju inte helt fel...synd den nästan är för lätt med dom hästkrafterna.

Turbo ger mkt hk för pengarna men ska du köra bana är det ingen hit.

GIXXERGRABBEN skrev:
tack för svaren av er alla ....ok det lät ju inte så tokigt,men framför allt så verkar man få bättre gång på hela motorn...nåt att fundera på..var och hörde med marklund om planing av topp mm,men en turbo vore ju inte helt fel...synd den nästan är för lätt med dom hästkrafterna.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8