BÄNKPRESS tråden - Med poll! (vad bänkar du?)

Vad BÄNKAR du?

• Antal röstningar
    0
Sweedo skrev:
2265305 Svårt att bygga massa på så sätt det blir bara en grundträning.
För att bli grov måste varje muskelgrupp pressas i flera basövningar.
En bra grundregel är att utföra 3 grundövningar med 4 set exkl uppvärmning per muskelgrupp.
Repetitionerna bör ligga mellan 8-12, sedan när man kör riktigt tungt ligga på 4-8. Maxningar bör man undvika eftersom det är lätt att få skador.

Hur menar du med grundträning?

I och med att man tränar 3ggr i veckan borde det väl bli lika mycket träning per muskel/muskelgrupp i veckan som vid den andra sortens schema? Då kör man ju samma muskel flera gånger samma dag fast bara en gång i veckan istället?

Iofs kan man inte ta ut sig på samma sätt genom bara en övning per gång, men kan inte det kompenseras genom att det görs 3ggr per vecka istället?

stoooffe skrev:
2265360 ...Iofs kan man inte ta ut sig på samma sätt genom bara en övning per gång, men kan inte det kompenseras genom att det görs 3ggr per vecka istället?
Nix, du måste matta ut muskelgruppen genom tunga upprepade set för att den skall vilja bygga upp sig.
Under uppbyggnad skall det "smärta" efter varje set.
"No pain no gain" är det som gäller för att bli grov.

Sweedo skrev:
2265381 Nix, du måste matta ut muskelgruppen genom tunga upprepade set för att den skall vilja bygga upp sig.
Under uppbyggnad skall det "smärta" efter varje set.
"No pain no gain" är det som gäller för att bli grov.

Jojo, man kör såklart så hårt vid varje övning att man är helt slut i musklerna efteråt.

stoooffe skrev:
2265360 Hur menar du med grundträning?

I och med att man tränar 3ggr i veckan borde det väl bli lika mycket träning per muskel/muskelgrupp i veckan som vid den andra sortens schema? Då kör man ju samma muskel flera gånger samma dag fast bara en gång i veckan istället?

Iofs kan man inte ta ut sig på samma sätt genom bara en övning per gång, men kan inte det kompenseras genom att det görs 3ggr per vecka istället?

Helkroppspass innebär;

Halva träningstillfället kommer åt till uppvärmning av alla de muskelgrupper som skall tränas.
En fjärdedel av träningstillfället kommer gå åt till fram- och bortplockning av och spring mellan olika träningsredskap.
Den sista fjärdedelen består av tråkig och ineffektiv träning som inte gör särskilt mycket nytta jämfört med vad det skulle kunna göra med ett bättre schema.

För att musklerna ska få tillräckligt med stryk innebär detta långa, jobbiga pass, vilket frestar på kroppen och du kommer inte orka hålla full intensitet hela passet.

Jag säger dock inte att träning av detta vis är på något sätt bortkastad (om än jag egentligen tycker det :tungan ), bara att det finns mycket bättre sätt att göra det på. Men trotts allt är det endå Du som ska träna och om Du inte trivs fullt ut med träningen så drabbar det resultaten. Mao, prova olika sätt och kör på det som känns bäst!

Vet inte hur mycket jag orkar att trycka upp 1 gång, jag är ganska
så svag när jag maxar i bänkpress.

Dock så gjorde jag 30 reps på 100kg förra veckan.

För övrigt så är bänkpress en ganska så dåligt övning ur skadesynpunkt.
Säkert 8 av 10 nere på gymet som kör bänkpress har skadat axlarna.

Hantelpress är mycket mer skonsam mot axlarna.

Last edited:
Intressant läsning det här! Har en liten fråga då, när det finns så mycket kunskap. Hur får man upp mer volym på brösten? det händer ju inget vad man än gör, kör bröst 1gång i veckan, det kanske är förlite?
MVH Hugge

hugge skrev:
2266045 Intressant läsning det här! Har en liten fråga då, när det finns så mycket kunskap. Hur får man upp mer volym på brösten? det händer ju inget vad man än gör, kör bröst 1gång i veckan, det kanske är förlite?
MVH Hugge

Händer inget vad du än gör? I så fall är du omänsklig... Eller mer troligt är du bara desperat..
Nu ger du ju lite knapphändig information om hur du tränar, äter osv men jag kan försöka hjälpa till lite iallafall.

Har du problem att få volym på alla muskler? Ät mer, läs vidare när det mot förmodan visat sig inte fungera.

Ökar styrkan bra men volymen dåligt? Höj repsantalet och sänk vikten, ca 10 reps är nog lagom, välj övningar som du verkligen känner tar på brösten alt. utför övningarna så att du känner att bröstmusklerna verkligen arbetar! Jag rekommenderar basövningar som bänkpress och hantelpress framför isolationsövningar som cablecross och liknande, basövningar ger i de flesta fall bäst resultat - om dom utförs på rätt sätt.
Ska du bygga volym så handlar det inte längre om att förflytta en vikt från punkt A till punkt B på enklast möjliga vis, nu ska man använda rätt muskel till arbetet också!

Du kan mycket väl lägga in ett bröstpass till i veckan tycker jag, eller anpassa schemat så att brösten tränas var 4-5e dag ungefär.

Last edited:
Händer inget är kanske att fel att säga. Men det är ju svårt att se på sig själv hur mycket som det växer. Det går ju inte så fort som man vill :( vill få stora bröst muskler nu :gnissla :rolleyes:

hugge skrev:
2266045 Intressant läsning det här! Har en liten fråga då, när det finns så mycket kunskap. Hur får man upp mer volym på brösten? det händer ju inget vad man än gör, kör bröst 1gång i veckan, det kanske är förlite?
MVH Hugge
skippa bänkpressen o kör fria hantlar istället (snedbänk)
då kommer volymen rätt snart, kör även flyes, dvs pecdeck fast med hantlar liggandes på rak bänk men var ordentligt uppvärmd innan för det sträcker bra i fästena

hugge skrev:
2266468 Händer inget är kanske att fel att säga. Men det är ju svårt att se på sig själv hur mycket som det växer. Det går ju inte så fort som man vill :( vill få stora bröst muskler nu :gnissla :rolleyes:
För mig har framåtlutad dips gett mest! Den tillsammans med att du retar muskeln kanske 2-3 gånger i veckor istället för 1 gav mig resultat, tidigare körde jag ett hårt bröstpass i veckan.

burner skrev:
2265551 Vet inte hur mycket jag orkar att trycka upp 1 gång, jag är ganska
så svag när jag maxar i bänkpress.

Dock så gjorde jag 30 reps på 100kg förra veckan.

För övrigt så är bänkpress en ganska så dåligt övning ur skadesynpunkt.
Säkert 8 av 10 nere på gymet som kör bänkpress har skadat axlarna.

Hantelpress är mycket mer skonsam mot axlarna.
Jag får sjukt ont i rotatorn av bänkpress, har numera helt slutat med övningen.

peter R1 skrev:
2266978 skippa bänkpressen o kör fria hantlar istället (snedbänk)
då kommer volymen rätt snart, kör även flyes, dvs pecdeck fast med hantlar liggandes på rak bänk men var ordentligt uppvärmd innan för det sträcker bra i fästena

Håller med på fria hantlar men inte övningen flyes, går inte att hantera stora vikter på den övningen. Hantel press lutande och rak så får man bra sträck, sen ska det smaka blod i munnen efter passen.

BYAKIN skrev:
2267267 Håller med på fria hantlar men inte övningen flyes, går inte att hantera stora vikter på den övningen. Hantel press lutande och rak så får man bra sträck, sen ska det smaka blod i munnen efter passen.
Om hjärnan fortf. tar emot signaler från smaklökarna så har man tagit i för dåligt!
flex.gif

Kroppsvikten är kärringgränsen. Sålänge man är däröver så kan man pusta ut iaf :)
Tror jag tappat till 73-75kg nu (väger 70kg) från 83 innan jag slutade i höstas =\

Men det finns inget att skylla på då det gäller bänk!

Igår gjorde jag armhävningar ståendes på händerna, var lite jobbigt, men funkade. Är lång (har också) och smal. Fettprocenten ligger väl på 5%, hehe. Väger typ 65 kg
Äter och äter och äter, men kommer inte upp i vikt. Vart så hela livet nu. Tränade jävligt duktigt efter nyår, fyra pass i veckan, ordentlig kost och dricka. Det lades sedan ner på hyllan när man började fota igen.. typiskt. Och som nu, varför häcka här framför datorn när jag kan springa lite, göra armhävningar osv. Dum jag e..

Bänkpress är ju typ 60% styrka och 40% teknik..

HanneZ skrev:
2267717 Haha de där känner vi igen. Återigen... antingen lider du av någon sjukdom eller så äter du fortf. för dåligt. :)
Vet inte.. Binnikemask kanske :gnissla Borde vara några meter vid det här laget nu.
Nä, nu ska jag faktiskt ta och käka lite.

Markus skrev:
2267738 This thread is worthless without Hannez on the brygga pics.
Hahaha, hey gay! Du drömmer om den där bilden va :hihi

MikkE skrev:
2267743 Vet inte.. Binnikemask kanske :gnissla Borde vara några meter vid det här laget nu.
Nä, nu ska jag faktiskt ta och käka lite.
Jag va i samma sits tidigare, för att jag skulle gå upp i vikt krävdes det 8 ordentliga näringsintag om dagen. 3 lagade större måltider, ordentlig frukost + kvällsmat + några mellanmål.

HanneZ skrev:
2267752 Hahaha, hey gay! Du drömmer om den där bilden va :hihi

Jag va i samma sits tidigare, för att jag skulle gå upp i vikt krävdes det 8 ordentliga näringsintag om dagen. 3 lagade större måltider, ordentlig frukost + kvällsmat + några mellanmål.
Å fan, såpass.. Kanske ska fortsätta att vara smal :näsblod
Körde sex mål om dagen när jag tränade. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, mellanmål.
Ett mellanmål var någon fiberrik smörgås/knäckebröd/frukt/filmjölk

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...