BÄNKPRESS tråden - Med poll! (vad bänkar du?)

Vad BÄNKAR du?

• Antal röstningar
    0
Markus skrev:
2263838 Den här tråden är kanon, nästa gång jag tycker medlemsskapet i SATS är dyrt behöver jag bara tänka på alla finniga glin kring bänkpressen jag nu inte behöver dela gym med.

:banana

Jo, det är ju helt otroligt dyrt att träna på SATS. :va

morlock skrev:
2263783 Man blir såhär då... inte riktigt kanske men principen ... :tungan
singel.jpg

Ser ut som om jag och Långa Farbron parat oss!

anja skrev:
2263772 Hurdå övertränad?

Om man resonerar sådär att man ska ha minst 2-3 dagars vila mellan man tränar samma muskel kommer man ingen vart. Ge mig ett exempel på en vettig uppdelning av kroppen som följer 2-3-dagarsregeln. Och hur mycket resultat ger det?

Ja okej, hur många exempel vill du ha? Jag ger dig en 3-dagarssplit (kroppens muskler uppdelas på 3 dagar) och en 5-dagarssplit, det får duga. :)

3-dagars:

1:Bröst, Triceps, Axlar
2:Vilodag
3:Rygg, Mage, Biceps
4:Vilodag
5:Ben
Börja om på 1
Gott om vila, inga muskler belastas hårt mer än en gång var 3e dag, ger i princip alltid mycket goda resultat.

5-dagars
1:Bröst, Triceps
2:Rygg
3:Ben
4:Axlar
5:Biceps, Underarmar
6:Vilodag
7:Vilodag
Börja om på 1
Gott om vila, färre övningar per träningspass vilket tillåter högre intensitet utan risk för överträning, inga muskler belastas hårt oftare än var 3e dag. Även detta schema ger mycket goda resultat på dom flesta.

Tro mig, man kan komma väldigt långt med dessa scheman!
Ju hårdare du tränar en muskel (hårdare= färre reps, träning till fail ofta, hög intensitet) desto längre vila behöver den för att återhämta sig helt. Te x efter en maxning behövs helst en hel veckas vila (vid bra kosthållning etc) för att återhämta sig helt.
Efter ett hårt konditionspass krävs ungefär 48h för total återhämtning, det är alltså långt ifrån lika påfrestande som styrketräning.

Hsb-Chrille skrev:
2263919 Ja okej, hur många exempel vill du ha? Jag ger dig en 3-dagarssplit (kroppens muskler uppdelas på 3 dagar) och en 5-dagarssplit, det får duga. :)

3-dagars:

Börja om på 1
Gott om vila, inga muskler belastas hårt mer än en gång var 3e dag, ger i princip alltid mycket goda resultat.

5-dagars
Börja om på 1
Gott om vila, färre övningar per träningspass vilket tillåter högre intensitet utan risk för överträning, inga muskler belastas hårt oftare än var 3e dag. Även detta schema ger mycket goda resultat på dom flesta.

Ju hårdare du tränar en muskel (hårdare= färre reps, träning till fail ofta, hög intensitet) desto längre vila behöver den för att återhämta sig helt. Te x efter en maxning behövs helst en hel veckas vila (vid bra kosthållning etc) för att återhämta sig helt.
Efter ett hårt konditionspass krävs ungefär 48h för total återhämtning, det är alltså långt ifrån lika påfrestande som styrketräning.

Finfint. Jag... lånar lite.

3-dagars:

1:Bröst, Triceps, Axlar = AXLAR
3:Rygg, Mage, Biceps = AXLAR

Benen kommer bli rätt stora i längden, va? Och axlarna får inte domdär 2-3 dagarna med vila. :va

5-dagars
1:Bröst, Triceps = AXLAR
2:Rygg =AXLAR
4:Axlar = AXLAR

Jajustdetja. :va

Hsb-Chrille skrev:

48h återhämtning för en 5km joggingtur kanske. Pröva att cykla 5h 25km/h :7peta
(Ett ganska normalt distanspass för en amatör.)

jag brukar säga 120kg...

även om jag aldrig varit över 118....jävla 2kilo :tungan
då vägde jag 85 starka... nu efter 1,5år med dåligt knä väger jag 95 feta

Last edited:
Hsb-Chrille skrev:
2263919 Ja okej, hur många exempel vill du ha? Jag ger dig en 3-dagarssplit (kroppens muskler uppdelas på 3 dagar) och en 5-dagarssplit, det får duga. :)

3-dagars:

Börja om på 1

5-dagars
Börja om på 1

Låter vettigt, men ofta är det ju praktiskt om vilodagarna inte är fixa i programmet utan att programmet istället anger ett rekommenderat genomsnittligt antal träningsdagar i veckan för att köra igenom samma muskelgrupp x (där x rimligen ligger mellan 1 och 1,5) antal gånger i veckan. Var har du fått dessa program ifrån?

Fler som har ideer om bra tredagars-splitter?

-------------------------------------------------------

Själv kör jag:

Bröst, triceps, vader

Rygg, axlar, mage(ordentligt)

Lår, korsrygg, biceps

Åsikter?

Fan nu är det sommar då har man inte direkt nån lust att hänga i nån jävla betongbunker och lyfta skrot men 120kg nu på vårkanten.

Marklyft som jag gillar 220kg :)

anja skrev:
2263937 Finfint. Jag... lånar lite.

Benen kommer bli rätt stora i längden, va? Och axlarna får inte domdär 2-3 dagarna med vila. :va

1. Nej, benen kommer bli stora på bredden, muskler bygger inte på längden...
2. Nog för att du RÖR på axlarna under ryggträningen, men inte fan får dom någon direkt BELASTNING utav den! Givetvis går det att hitta ryggövningar som belastar baksidan av axlarna också, men då får man anpassa schemat efter det, om man nu tänkt köra på det viset (vilket jag själv gör).

jag gör ungefär såhär:

* (triceps, beroende på tidstillgång)
* bröst, (triceps här eller dan innan), axlar
* rr-träning
* rygg, biceps, axlar
* ben eller vilodag
* (extra rygg, biceps)
* och så vidare

RR-anpassat, förstås!

62 kilo :brinnerup Iofs var det ca 8 år sedan jag ens låg under en press och då vägde jag 56 kilo. Idag klarar jag nog detsamma men handlederna går sönder vid ett ynka lyft på 25 kilo tippar jag på...
Bänkpress i all ära men benpress är något för riktiga karlar :hihi

Hsb-Chrille skrev:
2263974 1. Nej, benen kommer bli stora på bredden, muskler bygger inte på längden...
2. Nog för att du RÖR på axlarna under ryggträningen, men inte fan får dom någon direkt BELASTNING utav den! Givetvis går det att hitta ryggövningar som belastar baksidan av axlarna också, men då får man anpassa schemat efter det, om man nu tänkt köra på det viset (vilket jag själv gör).

Jojo, mina anatomiska och fysiologiska kunskaper är väldigt begränsade. :va

160 kg har jag tagit. När jag vägde 101 kg.

Nu väger jag runt 90, testade 146 för några veckor sen, det gick med nöd och näppe.

För att återgå till ämnet: Har nån här lyckats pressa dubbla sin vikt?

Tryckte 105 kg när jag var sjutton och vägde 58 kg, vilket motsvarar 1,875 gånger den egna kroppsvikten. Är väl lättare att få en bra ratio vid låg kroppsvikt antar jag...

Hade länge 2ggr kroppsvikten som mål, men så ville inte naturen. Nu ligger jag väl på 1,5 and sinkin' ungefär...

chrilla skrev:
Låter vettigt, men ofta är det ju praktiskt om vilodagarna inte är fixa i programmet utan att programmet istället anger ett rekommenderat genomsnittligt antal träningsdagar i veckan för att köra igenom samma muskelgrupp x (där x rimligen ligger mellan 1 och 1,5) antal gånger i veckan. Var har du fått dessa program ifrån?

Fler som har ideer om bra tredagars-splitter?

-------------------------------------------------------

Själv kör jag:

Bröst, triceps, vader

Rygg, axlar, mage(ordentligt)

Lår, korsrygg, biceps

Åsikter?

Jo det är sant, det var dumt att lägga ut vilodagarna på det viset, att göra på ditt vis verkar ju lite smartare, så det passar alla.
3-dagarssplitten har jag tänkt ut själv (iof är det väldigt många som kör på samma sätt har jag fått reda på efteråt) enligt konstens alla regler för att slippa överträning så långt det är möjligt. Genom bröstträning (bänk) tränas axlar och triceps, alltså ska dessa köras på samma dag. Genom ryggträning tränas biceps, mage passar bra ihop med ryggträning, alltså tränas dessa gemensamt. Ben är så jävla tungt så man pallar inte köra något mer på samma pass.
5-dagarssplitten är hämtad från Max-OT.
Jag har kört båda dessa och dom har fungerat ypperligt för mig.

Ang. ditt schema; Låser du knäna för att inte belasta låren under vadträningen? Det är inte bra i så fall. Kör hellre benen komplett på en och samma dag.
Å andra sidan passar låren ihop med korsryggen om det är marklyft du kör... Ja... Men iallafall akta knäna, uppåt 2-300 kg på låsta knän är inte hälsosamt.
Annars verkar det bra.

Nu är jag för trött för att diskutera mer, men jag fortsätter imorgon om ni inte bara tycker jag är jobbig :tungan

IronMike skrev:
2264002 160 kg har jag tagit. När jag vägde 101 kg.

Nu väger jag runt 90, testade 146 för några veckor sen, det gick med nöd och näppe.

Så det ÄR du på din avatar?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...