Hsb-Chrille
Blå-Gult regerar
anja skrev:2264001Jojo, mina anatomiska och fysiologiska kunskaper är väldigt begränsade.![]()
Jag märker det

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
anja skrev:2264001Jojo, mina anatomiska och fysiologiska kunskaper är väldigt begränsade.![]()
anja skrev:Roadracing såklart.
General E skrev:2264030Jo de fattar jag med men vilka övningar? Nyfiken.
Kan tänka mig armh på knog, knäböj samt mage och ryggradsstabiliserare.
morlock skrev:2263783Man blir såhär då... inte riktigt kanske men principen ...![]()
![]()
http://www.hulkhogan.co.uk/chrilla skrev:2264024Så det ÄR du på din avatar?
Aaaah. Jag som är full som vanligt. Lucky bastard som får tjöra bana varje vecka.anja skrev:2264036Köra-på-banan-övningen. Ganska tung övning, faktiskt. Just benen brukar få mysig träningsvärk efteråt.![]()
Hsb-Chrille skrev:2264023Jo det är sant, det var dumt att lägga ut vilodagarna på det viset, att göra på ditt vis verkar ju lite smartare, så det passar alla.
3-dagarssplitten har jag tänkt ut själv (iof är det väldigt många som kör på samma sätt har jag fått reda på efteråt) enligt konstens alla regler för att slippa överträning så långt det är möjligt. Genom bröstträning (bänk) tränas axlar och triceps, alltså ska dessa köras på samma dag. Genom ryggträning tränas biceps, mage passar bra ihop med ryggträning, alltså tränas dessa gemensamt. Ben är så jävla tungt så man pallar inte köra något mer på samma pass.
5-dagarssplitten är hämtad från Max-OT.
Jag har kört båda dessa och dom har fungerat ypperligt för mig.
Ang. ditt schema; Låser du knäna för att inte belasta låren under vadträningen? Det är inte bra i så fall. Kör hellre benen komplett på en och samma dag.
Å andra sidan passar låren ihop med korsryggen om det är marklyft du kör... Ja... Men iallafall akta knäna, uppåt 2-300 kg på låsta knän är inte hälsosamt.
Annars verkar det bra.
Har man sålt hojen så...anja skrev:2264005Skivstång.com?
Markus skrev:2263866Nä, speciellt inte med tanke på alla fån man slipper.
![]()
chrilla skrev:2264322Låser inte knäna vid vadpressarna.
Att vissa muskler samkörs i en övning kan man ju välja att se som en del av programmet istället för att helt isolera en muskelgrupp till en viss dag. Exempelvis resonerar jag som så att biceps har en dag med intensiv träning på den dag den är inlagd i programmet, samt en dag med sekundär träning (ryggdagen). Man har ju alltid dagar med total vila.
Hsb-Chrille skrev:2264728massa text
Starstriker skrev:2264452Jag tycker det är svindyrt. Går man bara dit tre ggr (första veckan) så blir det typ 2000/träningstillfälle. Men visst. Man slipper alla glin.
Sweedo skrev:2264347Har man sålt hojen så...
Jag kör exakt efter Hsb-Chrilles 3-dagars schema och det funkar ok om man bara skall underhållsträna.
På den tiden jag inte hade något liv körde jag 5-6 pass i veckan.
Någon maxning har jag aldrig gjort, eftersom jag suger på bänkpress, men har klarat 3 reps på 130 kg.
Fast numer klarar jag bara 3-4 st på 110 kg.
HanneZ skrev:2264748Då borde han lägga in vilodag mellan det första och andra passet också då axelträningen ofta tar hårt på triceps. Då passar det vlä bättre med ett push-pull-schema. Lägg Axlarna tillsammans med bröst o triceps o lägg vaderna med rygg o biceps.
fogerty skrev:2263298Man borde kunna lyfta sin egen kroppsvikt iallafall, det är nog där jag ligger ungefär, ca 80-85kg, vältränad vettefan![]()
Tiden räcker inte till mer än max 3 pass/vecka.Hsb-Chrille skrev:2265015Nog ger det schemat mycket bra ökningar också om man tränar med hög intensitet, och bara för att det är en 3-split innebär det inte att man bara ska träna 3 dagar i veckan. Jag ökade bänken från 90-100 kg på 4 veckor samtidigt som jag gick ner 3 kg med det schemat (med styrketräning endast 3 dagar i veckan), mycket bättre ökningar än jag gjorde med tidigare nämnd 5-split.
Har inte du gjort några ökningar med det programmet?
3-4 reps på 110 är väl inte så illa? Hur länge har du tränat och vad väger du?
Svårt att bygga massa på så sätt det blir bara en grundträning.stoooffe skrev:2265281Ni som vet.
Många delar upp träningen i olika muskelgrupper till olika dagar i veckan. Man kör då flera olika övningar per muskel/muskelgrupp.
Men hur är det om man kör igenom hela kroppen vid varje träning, tränar 3 ggr per vecka och kör en övning hårt per muskelgrupp?
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |