BÄNKPRESS tråden - Med poll! (vad bänkar du?)

Vad BÄNKAR du?

• Antal röstningar
    0
mini-knutten skrev:
2263586 Okej, tycker annars att mina främre deltan är ganska utvecklade (tränar på 60kg militärpress, sittandes i smithen). Borde jag köra mer med stången bakom huvudet?

Ta d lugnt med stången bakom nacken, lätt att få ont i axlarna.
Kör den om d känns bra men lättare vikter.
Div hantelpressar och "sidlyft" funkar bra för deltoideus.
Och som sagt, glöm inte rygg /baksidan av avxeln.

mini-knutten skrev:
2263586 Okej, tycker annars att mina främre deltan är ganska utvecklade (tränar på 60kg militärpress, sittandes i smithen). Borde jag köra mer med stången bakom huvudet?

Med baksida menade jag bakre axlar och rygg, om det var det du syftade på? Att köra med stången bakom huvudet tycker jag inte är nödvändigt, dessutom har jag hört att det är stor skaderisk för axlarna med det övningsutförandet, och tänker man efter så är det ju en väldigt onaturlig rörelse man gör i militärpress bakom huvudet, inte sant?
Men 60 kg i militärpress i förhållande till vad du bänkar var ju helt okej så det är nog som sagt inte där skon klämmer.
Nog kan du köra två bröstpass per vecka om du känner för det, lägg gärna in triceps på samma pass så blir dom inte heller övertränade. :tummenupp

Hsb-Chrille skrev:
2263663 Med baksida menade jag bakre axlar och rygg, om det var det du syftade på? Att köra med stången bakom huvudet tycker jag inte är nödvändigt, dessutom har jag hört att det är stor skaderisk för axlarna med det övningsutförandet, och tänker man efter så är det ju en väldigt onaturlig rörelse man gör i militärpress bakom huvudet, inte sant?
Men 60 kg i militärpress i förhållande till vad du bänkar var ju helt okej så det är nog som sagt inte där skon klämmer.
Nog kan du köra två bröstpass per vecka om du känner för det, lägg gärna in triceps på samma pass så blir dom inte heller övertränade. :tummenupp

I'll do my best ;)

Satsar lite halv-realistiskt på 100kg innan nyår :yoparty

Förresten, ingen brud som vill dela med sig av sitt rekord? Brudarna i min klass klarar inte en armhävning, och fri-idrotts-tjejerna på gymmet kör på runt 30kg...

Last edited:
mini-knutten skrev:
2263685Förresten, ingen brud som vill dela med sig av sitt rekord? Brudarna i min klass klarar inte en armhävning, och fri-idrotts-tjejerna på gymmet kör på runt 30kg...

Anledningen till det är att tjejer tränar själva. Gör man det har man ingen stark typ som räddar en när man klantar sig när man gör såna där rekordförsök.

Edit: Eftersom du ber om det. Har inte testat sen man fortfarande körde med vinterdäck. Har för mig att jag gjorde ett par stycken på 35 kg.

anja skrev:
2263735 Anledningen till det är att tjejer tränar själva. Gör man det har man ingen stark typ som räddar en när man klantar sig när man gör såna där rekordförsök.

Själv har jag bara "fastnat" en gång (dock ej på rekordförsök), men även om det bara innebar att man lutade stången åt ena sidan gör jag gärna inte om det! :rolleyes:

En polare var korkad nog att försöka maxa själv, han bröt ett revben :huvet

anja skrev:
2263724 :va
Varför det?

För att man på bröstpasset oftast belastar triceps väldigt hårt med övningar som bänkpress, hantelpress (alla pressövningar i princip). Och för att inte bli övertränad är det lämpligt att ha minst 2-3 dagar mellan två träningar av samma muskel. En bra lösning på detta är som jag sa att lägga tricepsträningen tillsammans bröstträningen.

2*6 reps på 110 kg och (vid annat tillfälle) 21 reps på 90 kg då jag vägde 74 kg för drygt ett år sedan.

Nu har jag slarvat och hållt upp med träningen sedan förra sommaren. Började träna igen för ca tre veckor sedan, gjorde då med stor ansträngning tio reps på 70 kg. Idag gjorde jag en tia på 80 kg. Väger numera 69 kg.

Visst är det roligare att berätta om vad man HAR lyft tidigare "då man minsann var vältränad"! :hihi

Hsb-Chrille skrev:
2263751 För att man på bröstpasset oftast belastar triceps väldigt hårt med övningar som bänkpress, hantelpress (alla pressövningar i princip). Och för att inte bli övertränad är det lämpligt att ha minst 2-3 dagar mellan två träningar av samma muskel. En bra lösning på detta är som jag sa att lägga tricepsträningen tillsammans bröstträningen.

Hurdå övertränad?

Om man resonerar sådär att man ska ha minst 2-3 dagars vila mellan man tränar samma muskel kommer man ingen vart. Ge mig ett exempel på en vettig uppdelning av kroppen som följer 2-3-dagarsregeln. Och hur mycket resultat ger det?

anja skrev:
2263772 Hurdå övertränad?
Man blir såhär då... inte riktigt kanske men principen ... :tungan
singel.jpg

100 x 3 i våras @ ca 85 kg, en del fett..

målet nästa år innan nästa sommarbreak är 120kg

morlock skrev:
2263783 Man blir såhär då... inte riktigt kanske men principen ... :tungan
singel.jpg

påminer mig om vad som hände på mönstringen. Läkaren frågade gång på gång, "spelar du tennis?", "badminton då?". När jag frågade varför hon undrade sa hon att min högersida var betydligt mer välutvecklad än min vänstra.... hade god lust att skylla på fröken höger men avstod :hihi

.. ett tillägg för bra bänkpressresultat är att köra en del triceps - det gjorde inte jag så mycket. Gjorde pinsamma 8x35kg i frenchpress (bakom nacken, liggandes med stång) och det är inte mycket att hurra för.

Vad gäller axelpress... jag tränade på över 130kg i smithen axelpress framför huvudet när jag bänkade ~ 140-150kg utan tröja så 60kg bör du nog få upp om du ska bänka mera... Pratar vi däremot lös stång, ståendes så är det helt andra grejjer...

Den här tråden är kanon, nästa gång jag tycker medlemsskapet i SATS är dyrt behöver jag bara tänka på alla finniga glin kring bänkpressen jag nu inte behöver dela gym med.

:banana

anja skrev:
2263772 Hurdå övertränad?

Om man resonerar sådär att man ska ha minst 2-3 dagars vila mellan man tränar samma muskel kommer man ingen vart. Ge mig ett exempel på en vettig uppdelning av kroppen som följer 2-3-dagarsregeln. Och hur mycket resultat ger det?

Håller med. Triceps belastas inte vidare hårt vid bänkpress om man jämför med den belastning den utsätts för då man tränar triceps effektivt. Vid hantelpress är tricepsbelastningen dessutom ännu mycket mindre.

Tror inte att "sekundärbelastning" av en muskelgrupp (som ex.vis i fallet biceps vid ryggträning) är nån anledning till oro om man inte tränar väldigt hårt/ofta.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra