Avtappning kylarvätska VTR

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
Jag sökte lite efter sprängskisser på forumet men hittade inget så;

Någon som vet vart avtappningsskruven för kylarvätskan sitter på en VTR 1000F -97? :3freak

Sprängskisser och dyl. hittar du på www.vtr.nu
Avtappningsplugg vet jag inte om det finns någon, själv har jag nöjt mej med att lossa den nedersta slangen mellan kylarna när jag ska byta kylarvatten.
Lycka till.

heggeli skrev:
Sprängskisser och dyl. hittar du på www.vtr.nu
Avtappningsplugg vet jag inte om det finns någon, själv har jag nöjt mej med att lossa den nedersta slangen mellan kylarna när jag ska byta kylarvatten.
Lycka till.

Om du inte använder tappen så ligger det ju fortfarande vätska kvar i kanalerna osv!.

Igentligen så skall man använda pluggen, tömma och sedan spola ur hela systemet med vatten. Säger dom Ialf .

Fint :tummenupp .

Men det var lite svårt att se på sprängskisserna var avtappningen var. Någon som vet om det finns en avtappningsskruv eller om jag får köra med haggeli:s teknik; att ta lös den nedre kylarslangen?
Funkar nog vilket som iofs :)

ZXRMANNEN skrev:
Om du inte använder tappen så ligger det ju fortfarande vätska kvar i kanalerna osv!.

Igentligen så skall man använda pluggen, tömma och sedan spola ur hela systemet med vatten. Säger dom Ialf .

Du har nog rätt men jag tror att om man lossar den nedre slangen som jag gör så är nog den mängd gammalt vatten/glykol som är kvar försummbar.

Spolar ur med slang det gör jag tills det kommer klart och fint vatten.

Det kanske är skillnad om man ska byta till någon annan typ av glykol som inte är blandbar med den befintliga.

Generellt sett brukar det sitta en liten skruv med kopparpackning på vattenpumpen.

heggeli skrev:
Du har nog rätt men jag tror att om man lossar den nedre slangen som jag gör så är nog den mängd gammalt vatten/glykol som är kvar försummbar.

Spolar ur med slang det gör jag tills det kommer klart och fint vatten.

Det kanske är skillnad om man ska byta till någon annan typ av glykol som inte är blandbar med den befintliga.

Så länge man håller sig till det man använt tidigare så fungerar det utmärkt med att bara lossa den nedre slangen och spola igenom systemet så gott det går. Sedan skall man köra i ny vätska, köra motorn varm o tappa ut igen, speciellt gäller detta gamla hojar då man faktiskt kan se att glykolen är rostfärgad.

Det finns ju vissa som kör med bara vatten i systemet, men det är inget jag rekommenderar då vattnet faktiskt skapar en reaktion i i systemet under årens lopp.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back