Avställningsbar försäkring?

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Ja den har ju varit påställd fram tills dess att du skickar begäran om att ställa av den. Jag tycker det är lite mysko sätt att räkna jag med, men det är vad trafikverket säger åtminstone så jag går på det. Jag kan alltså ställa på hojen 00:01 på lördag och ställa av den 23:59 på söndag och ändå bara betala skatt o försäkring för en dag.

Ja då verkar det vara så då om även du säger det, kanon (så länge det varar)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
När jag köper en hoj kl 23:59 och tecknar försäkring på nätet i samma ögonblick, hoj som redan är påställd, och ägaren även anmäler ägarbytet just då, verkar ju samma sak inträffa: jag har försäkring från det datumet, ägarens upphör det datumet, dvs han ska inte betala för den dagen för det har jag därmed gjort. Eller? Borde funka precis likadant med ställa av/på.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
När jag köper en hoj kl 23:59 och tecknar försäkring på nätet i samma ögonblick, hoj som redan är påställd, och ägaren även anmäler ägarbytet just då, verkar ju samma sak inträffa: jag har försäkring från det datumet, ägarens upphör det datumet, dvs han ska inte betala för den dagen för det har jag därmed gjort. Eller? Borde funka precis likadant med ställa av/på.

När man tecknar försäkring så får man ju välja från vilken dag, och då blir det från och med den dagen. Likadant med ägarbyten, så gör ni ett ägarbyte och försäkringen är tecknad 23:59 så är det din hoj från och med den dagen. Med andra ord, om säljaren fick en p-bot tidigare den dagen så är det du som fick den p-boten. Men det känns ju lite som att dra saker till sin spets, dessutom - går trafikverkets klocka exakt som din o min? :brinnerup
 

hezton

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Ort
Västerås
Hoj
zx6r -07
Hur många gånger får du ställa av/på fordonet under en ettårs period då? Finns det någon begränsning?

Vet ingen begränsning såvitt jag vet, men jag brukar inte ställa av / på om jag inte vet att jag inte kommer köra på en längre period
 

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Kan efter ett samtal med Länsförsäkringar bekräfta att dagen då man ställer av motorcykeln inte debiteras med den högre premien. Således kan man i praktiken ställa på hojen dag 1 vid 00.00 och köra fram till dag 2 23.59 då man ställer av hojen. Man debiteras då endast för dag 1, deras och Transportstyrelsens system är inte så pass välutvecklade så Dag 2 kommer att räknas som avställd även om du kört med den hela dagen men ställer av den 23.59 dag 2.

Så, enrosabil hade det rätt :)


EDIT: usch vilket rörigt inlägg.. Tror att ni fattar vinken dock
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
jag har ju 2 motorcyklar. den ena har jag försäkring på året runt och den andra tar jag i bruk nån eller några ggr per månad. Det fungerar alldeles utmät att ställa på och av bara över dagen. påställning gör jag med en app men avställning ringer jag till (folksam) eftersom deras system inte fungerar 100% med denna typ av korttidsförsäkrande...
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Är den? goda nyheter :D
Dock är ju årsförsäkring rätt skönt endå, man vet att hojen alltid e försäkrad i garaget om något skulle hända, eller vädret skulle slå om så man kan ta en tur. Nu när i princip alla bolag lägger >80% av årsavgiften på sommaren så är det ju knappt lönt heller.

Sen bara för att reta några av småbarnen på jappshojar här i forumet, min BMW kostar 2200:- per år i halvförsäkring ;)

Mig veterligen har folksam garageförsäkring och samma månadskostnad oavsett vilken månad det är, om man väljer en avställbar försäkring.

Så jag oroar mig inte för att hojen skulle stå försäkringslös i garaget.

Men när man ställer av,hoppar inte försäkringen över till garage dito då? Typ man slipper pröjsa trafikpremien (som ofta e svindyr)
Jo, så är det med folksam och enligt hezton är det samma med trygg hansa.
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Sen då? Låter du hojen stå i garaget, avställd och utan försäkring? Blir det inte svårsålt när hojen sedan har mängder av ägare?

Farsan äger en lokal som är högt försäkrad.. (Verktyg, Båt, motorcyklar osv)
Så behöver ingen försäkring för motorcykeln! :) Bara den är avställd! Annars åker man ju på Trafikförseningsavgift.

Nej det tycker jag inte! Gjort så med samtliga mina hojar.
Dom flesta hojar jag köpt har fått +2 ägare.. Dels p.g.a jag låter ett företag köpa motorcykeln ifrån Blocket så jag kan ordna en finansiering på den. Och två för att bryta helårsförsäkringen.. Ska man sälja hojen så räcker det ju att ta med papper ifrån Transportstyrelsen som visar att hojen haft 3 ägare i samma familj t.e.x..

Pelle Svanslös Ägare 1
Maja Svanslös Ägare 2
Pelle Svanslös Ägare 3

osv........
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Ett litet sidospår vad det gäller försäkringar.
Försäkringsbolagen har ju "ångerrätt" på sina försäkringar.

Vilket betyder att om du har en snordyr försäkring (Plastraket i låg ålder t.e.x) så kan du ju teckna en försäkring tidigt på säsongen. Märker du att vädret är skit så ring försäkringsbolaget och säg att du ångrat dig p.g.a vädret! Aldrig gjort detta personligen. Men hört av andra att det fungerar.

Försäkringsbolagen är tjuvar! Varför inte svara med samma medicin?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ett litet sidospår vad det gäller försäkringar.
Försäkringsbolagen har ju "ångerrätt" på sina försäkringar.

Vilket betyder att om du har en snordyr försäkring (Plastraket i låg ålder t.e.x) så kan du ju teckna en försäkring tidigt på säsongen. Märker du att vädret är skit så ring försäkringsbolaget och säg att du ångrat dig p.g.a vädret! Aldrig gjort detta personligen. Men hört av andra att det fungerar.

Försäkringsbolagen är tjuvar! Varför inte svara med samma medicin?

För då rövknullar dom dig lite hårdare och lite brutalare nästa år... Dom skall ha sina pengar på ena eller andra sättet. Men jag håller med dig i sak.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Lyfter en gammal tråd för misstänker att saker har ändrat sig. Några bolag som har avställningsbara försäkringar 2020? Ska köpa en hoj till och känns onödigt att ha två påställda hela tiden!
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Lyfter en gammal tråd för misstänker att saker har ändrat sig. Några bolag som har avställningsbara försäkringar 2020? Ska köpa en hoj till och känns onödigt att ha två påställda hela tiden!

If har försäkring som är avställningsbar.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Länsförsäkringar (Dalarnas) Betalar tusenlappen på och typ 50 lappen av. Då är det stöld och brand man betalar som avställd. Men jag har ju hög trafikpremie pga lite mer kw i pappren efter lagligt trim
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Trygg-Hansa har också , kollat runt lite själv på sånt då en nyare r-hoj är såpass dyr i försäkring så är på-av försäkring nästan ett måste i kombi med Trafikverkets app
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Blir Trygg Hansa för mig! De blev klart billigast för en avställbar helförsäkring. La en god stund idag på att ringa runt till samtliga bolag. Hade jag valt en icke avställbar så hade IF varit billigast. Bilsport&Mc ville inte ens försäkra hojen. En elva år gammal sporthoj och jag som förare nästan 40 och aldrig varit med om en olycka. Kan tycka det är lite konstigt för ett företag som har MC i namnet
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Blir Trygg Hansa för mig! De blev klart billigast för en avställbar helförsäkring. La en god stund idag på att ringa runt till samtliga bolag. Hade jag valt en icke avställbar så hade IF varit billigast. Bilsport&Mc ville inte ens försäkra hojen. En elva år gammal sporthoj och jag som förare nästan 40 och aldrig varit med om en olycka. Kan tycka det är lite konstigt för ett företag som har MC i namnet

Precis, jag ringde de där. Endast trafik kunde jag ta på min?! Tänkte samma sak, av namnet tänker man -ok, experter på bil å mc. Men det var ett flertal som bara erbjöd trafik. Men varför kan Länsförsäkringar?, och återbäring får man.

Samma för mig å, 40 år och ingen olyckstatistik eller andra händelser. Tog kortet 2004.
 
Last edited:

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Det var samma för mig HayabusaMan! Jag var lite otydlig. De erbjöd faktiskt trafikförsäkring men inte hel eller halv vilket var det jag var ute efter. Deras trafikförsäkring ville de ha över 32000 om året för vilket är cirka 10000 mer än helförsäkringen hos Trygg H.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top