Avskedad pga att jag utförde ett svartjobb utanför arbetstid

Jag ser verkligen inte problemet. Du har bedrivit konkurerande verksamhet mot företaget där du jobbar. Klart du ska ha sparken?

Personligen hade jag gett dej en skriftlig varning och/eller omplacerat dej. Hade det hänt igen hade jag troligen gett dej sparken.

Nu har det ju blivit tre sidor med folk som i stort sett säger att du borde få kicken.
Jag måste sälla mig till resten av folket eftersom kunden kom in på arbetstid till företaget och du tog honom som egen svartkund.

Hade varit en helt annan sak om du kontaktats utanför arbetstid av någon som du hade mer än en kundrelation till. Typ en kompis eller en bekant eller liknande. Jag tror inte du har så mkt att komma med även fast jag kan tycka att ni kanske kan försöka komma överens om detta är det enda som din chef har på dig.

Har du jobbat där ett tag och det har fungerat bra mellan dig o din chef så kanske det finns lite hopp?

I annat fall så får du ta med dig lärdomen till nästa arbetsplats om du hittar någon.
lycka till!

Säg att det är ok att du blir "avskedad", men fråga om du kan jobba svart åt honom iaf?

Win-win!:banana

Här faller domarna hårt. Dock så finns det väl inget gnäll i storyn, inget förskönande eller urskuldande som brukar vara fallet. Han frågar precis bara vad som gäller.

Om det är en protest mot den, enligt Tapper", usla personalpolicyn eller att vederbörande unnat sig en spontan "löneförhöjning" är det ju mindre bra, för att inte säga direkt osmart. Något gruff verkar ju ha föregått det inträffade och här lade T upp för smash. Uppenbart är att de slirat omkring i gråzoner tidigare. Tycker man kan ana att arbetsgivaren kanske borde se över sin personalpolicy. Är Tapper lika uppriktig som han varit här måste det vara något mer/annat när det blir så drastiskt för en förhållandevis liten malör.

Tja, vad vet jag?

Vid svartjobb, så har eller gör man en deal med chefen, för sådana tillfällen.

Annars är det en spark i :arsele

Du är iaf en (livs)erfarenhet rikare. :banana

Varje sund arbetsgivare hade gjort som din, och inte varit öppen för diskussion.

Nej, varje sund arbetsgivare hade tagit en diskussion med arbetstagaren. Den här tog tillfället i akt att inte göra det. Antagligen på grund av att han ville göra sig av med den anställde av andra mer eller mindre relaterade anledningar.

Nej, varje sund arbetsgivare hade tagit en diskussion med arbetstagaren. Den här tog tillfället i akt att inte göra det. Antagligen på grund av att han ville göra sig av med den anställde av andra mer eller mindre relaterade anledningar.

Tror jag med. Antingen är chefen otroligt principfast - eller så vill han bli av med TS redan tidigare. :tummenupp

Slåss inte för det här, gå vidare istället och försök att inte nalla på nästa arbetsplats.

Jag har mycket erfarenhet av vidsidan av jobb. Allt är en gråzon som börjar när du fixar nån liten skit grej till dig själv med chefens godkännande till när man gör jobb åt andra firmor/kunder med arbetsgivarens matriel, maskiner o på ev betald arbetstid(!!!)

Det sista gjorde en arbetskamrat till mig när vi jobbade kvällskift. Han tog in ett jobb från en konkurrerande firma körde det på betald arbetstid och fick dessutom betalt av den konkurrerande firman svart.

Det du gjorde är på den svartare delen av gråskalan, dock ej den svartaste. Hade du däremot frågat arbetsgivarn så hade det varit helt ok.

Jag hade en gång en arbetsgivare som rent av uppmuntrade mig att svartjobba och laga bilar, i hans lokaler, med hans verktyg och utan att redovisa rent förbrukningsmaterial som svetstråd, spackel, slipduk oljor och fett.....

Dock sysslade inte det företaget med att laga bilar, och han gjorde solklart för mig att snodde jag ett enda jobb från firman så kunde jag packa och gå hem.

Jag slutade dock frivilligt efter ett halvår, då han drog in den semestervecka jag hade som villkor för att börja, jag hade bokat en utlandsresa som inte gick att avboka...

Hade jag varit i din sits hade jag varit ödmjuk mot min chef. Eftersom det är du som har gjort fel sitter han på trumfkorten.

Men tänk nu ett steg längre...

Det är läge att söka nya jobb och då kommer det frågas efter referenser. Vad händer om dom kontaktar din gamla chef? Det är alltid väldigt bra att kunna lämna sin senaste chef som ref. men nya arbetsgivare har även förståelse för om man inte har berättat att man söker nya jobb för sin nuvarande chef. Du måste isf. låtsas som att du fortf. jobbar kvar.

Ett alternativ är att ni gör en Överenskommelse/Förlikning om att du slutar på stående fot, men han ställer upp som (en god) referens.

Men ärligt talat! skulle alla hantverkare som utför jobb vid sidan om få sparken skulle vi inte ha en enda firma idag.....

Men ärligt talat!

:rolleyes:

I de flesta fall är detta överenskommet med chefen att man kan göra ev svartjobb. Eller så gör man det i smyg.

TS gick både bakom ryggen och blev påkommen. Klart som fan att chefen ska ha möjlighet att sparka.

Även om man blir avskedad så har man rätt till uppsägningstid enligt LAS. Vill chefen sen inte har dig där under uppsägningstiden så får han ändå betala lön. Detta regleras i anställningskontraktet och det gäller OAVSETT om ni har en konflikt. Problemet är att om chefen vägrar och du vill få din uppsägningsmånad så måste du driva målet vidare och det är inte så lätt såvida du inte kan få rättshjälp. Men detta är inte USA och alla arbetstagare har vissa rättigheter oavsett om de missköter sig, som jag anser att TS gjort här.

Men ärligt talat! skulle alla hantverkare som utför jobb vid sidan om få sparken skulle vi inte ha en enda firma idag.....

Men nu var det inte svartjobbet i sig som va problemet, utan att han snodde kunden att svartjobba för direkt från företaget.

Illojal verksamhet. Tyvärr så har arbetsgivaren all rätt att säga upp dig omeldebart.

Du hade kunnat få sparken om du gjort det där hemma också.

Även om man blir avskedad så har man rätt till uppsägningstid enligt LAS.

Uppsägningstid gäller vid uppsägning (därav namnet :tungan), vid avsked är däremot hårdare och kan mycket väl vara omedelbart. Däremot är det inte ovanligt att folks blandar ihop begreppen och säger att dom blivit avskedade när dom i själva verket blivit uppsagda (t.ex. pga arbetsbrist) men i detta fallet var det ett "riktigt" avsked.

http://arbetsplatskonflikt.av.gu.se/1akut/19vanligafragor.html
http://www.svenskarbetsratt.se/Avsked.html
http://www.lmgtfy.com/?q=uppsägningstid+vid+avsked

Be att få avskedet ändrat till en uppsägning pga arbetsbrist. Samt att du går med på att skriva papper på att du avsäger dig rätten till förtur till återanställning och att du går med på att tidigare-datera uppsägningen så att du det inte blir någon uppsägningstid i praktiken.

Då bör du få minst problem med karensdagar i A-kassan.

Vill du jobba kvar så motivera att avskedet inte är grundat på sakliga skäl eftersom din arbetsgivare historiskt sett tillåtit att du gjort egna arbeten utanför arbetstid och du har informerat arbetsgivaren om det i och med att du redovisat materialet genom att köpa ut det från kassan.

Din arbetsgivare tog troligen bara chansen att bli av med dig billigt när anledningen egentligen är att han inte har råd att ha dig kvar/hellre vill ha gratispraktikanter från någon sån där FAS i arbetslöshetsförsäkringen.

SAY WHAT!?

Ska man börja tumma på sanningen för att undvika karensdagar!!!??? Borde man inte ha lärt sig vid det här laget att man ska hålla sig till regelverket. Nästa gång T får jobb kanske man ska tipsa om att sjukskriva sig när man jobbar för att få extra ersättning? Det är ju regelglidningar som dessa som gör att skatterna höjs, försökringspremier är dyra etc.

Nu vet jag att jag kommer få frågor av typen "Har du aldrig brutit mot regelverket själv?" Jo, men inte längre. Gammal är äldst som det heter.

Jävligt tragiskt att få sparken, man får inte glömma att det är en människa som mister sin inkomst. Kan vara lätt att vara fördömande. Men man bör inte förvärra inte skadan genom att tumma på regelverket, ett tu tre kanske man straffar ut sig från försäkringskassan. Är det värt det?

Och hade Sverige bättre eller sämre då?

:rolleyes:

Även om man blir avskedad så har man rätt till uppsägningstid enligt LAS. Vill chefen sen inte har dig där under uppsägningstiden så får han ändå betala lön. Detta regleras i anställningskontraktet och det gäller OAVSETT om ni har en konflikt.

Fel...

LAS har inte täckning för händelser med grov stöld, grov troslöshet mot huvudman eller våldbrott på arbetsplatsen (och en hel del andra exempel).

I såna fall kan man i praktiken sparka nån på dagen och that´s it. I händelse av stöld vilket det handlar om nu) är jag osäker på om jag inte tom läst nåt fall där arbetsgivaren haft rätt att hålla inne både upplupen lön och semesterlön. Men det kan ha handlat om bevisat större belopp då.

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...