Avskedad pga att jag utförde ett svartjobb utanför arbetstid

Låter helt klart som om det finns något djupare än bara denna incident som avgjort att du fått avsked. Som du tidigare skrev så vill du inte ens vara kvar så var är problemet? Om du vill ha uppsägning istället för avsked så blir det ju till att jobba kvar den tid det ev gäller och det vill du ju inte?

Om du ägnar dig åt konkurrerande verksamhet mot din arbetsgivare så är det grund för avsked, om du dessutom gör det i dennes lokaler........:brinnerup

Mitt råd är bara gå därifrån, det låter som om det är en liten firma och det komer aldrig bli som innan efter detta och risken för mera tjafs är överhängande.

/J

TS, du skriver att du betalade för det du använt (spackel, grund, färg och klarlack.)

Hur betalade du för det? Lite pengar på chefen skrivbord? En hundring i kaffekassan?
Eller betalade du kanske först när chefen kom på dig?

Låt det här bli en dyrköpt läxa.......

Betalade när den var färdiglackad dvs innan chefen ens sett framläppen och jag skrev ut kvitto på dom sakerna jag hade tagit och använt (Som chefen sa att jag skulle göra om jag gjorde nått själv eller till polare)

Jag är ärlig och uppriktig men den här gången tänkte jag mig inte riktigt för.

Jag är ärlig och uppriktig men den här gången tänkte jag mig inte riktigt för.

Säg det till chefen!
Medans du förhandlar om att få knega kvar en månad. Inför SH behöver du inte bygga ett försvarstal, det ger dej inga pengar eller jobb.

Låter helt klart som om det finns något djupare än bara denna incident som avgjort att du fått avsked. Som du tidigare skrev så vill du inte ens vara kvar så var är problemet? Om du vill ha uppsägning istället för avsked så blir det ju till att jobba kvar den tid det ev gäller och det vill du ju inte?

Om du ägnar dig åt konkurrerande verksamhet mot din arbetsgivare så är det grund för avsked, om du dessutom gör det i dennes lokaler........:brinnerup

Mitt råd är bara gå därifrån, det låter som om det är en liten firma och det komer aldrig bli som innan efter detta och risken för mera tjafs är överhängande.

/J

Jag har försökt att få löneförhöjning pga mitt nya arbete och mina nya arbetstider plus att jag arbetat där i ca 2år utan lönehöjning men det har inte hänt någonting och sen förra veckan kom han med svar att jag inte skulle få det så jag hade redan packat mina saker och skulle säga upp mig men hann visst inte så långt :)

Konkurerande verksamhet hade jag kunnat tänka mig om det inte var så att det var en engångförtelse.

Jag har även vart med från början och startat upp hela företaget från noll så det känns lite surt och risken att han konkar e ganska stor tyvärr.

//Tapper

Om jag hade ett litet familjeföretag och kom på att en anställd hade gjort ett litet svartjobb på sin fritid. Då hade jag antagligen tagit ett snack med personen i fråga och talat om att det inte var accepterat både muntligt och skriftligen. Om det inträffade igen hade han fått sparken på stående fot.

En gång är ingen gång om man har förtroende för en person. Givetvis svek du förtroendet din chef gett dig genom att ta på dig ett "svartjobb" som inte var någon vän eller familjemedlems. Men det borde inte föranleda till sparken på stående fot. Givetvis borde tagit det med chefen först och sagt att du hade en kund som ville ha ett jobb vid sidan om utan kvitto och frågat hur han ville hantera det. Det är trots allt hans företag.

Tyvärr för dig tror jag att din chef har rätt att sparka dig och kanske har han väntat på rätt tillfälle. Har du tagit på dig många uppdrag från familj och vänner och eget möjligtvis som gjort att han haft en anledning att gå och reta sig på dig trots muntliga löften att det var OK?

Tyvärr för dig tror jag att din chef har rätt att sparka dig och kanske har han väntat på rätt tillfälle. Har du tagit på dig många uppdrag från familj och vänner och eget möjligtvis som gjort att han haft en anledning att gå och reta sig på dig trots muntliga löften att det var OK?

Jo jag har väll inte vart sådär jätteglad över att få nekad löneförhöjning då lönen jag hade var extremt dålig och ekonomin e företaget e kass och han kollar på alla sätt att skära ner på kostnader och att avskeda mig och slippa betala för mig en månad till var väll bara en bonus för han

//Tapper

Tveksamt om han har rätt att göra så, uppsägningstiden kan han nog inte bråka om eftersom det är LAS som går in.

Fast uppsägningstid gäller vid uppsägning och inte vid avsked. Dock är det många som slarvar och säger att dom blivit avskedade när dom i själva verket har blivit uppsagda, t.ex. pga arbetsbrist (som man inte kan bli avskeda för), men i detta fallet var det just ett avsked som avsågs och då gäller det på studs.

Jo jag har väll inte vart sådär jätteglad över att få nekad löneförhöjning då lönen jag hade var extremt dålig och ekonomin e företaget e kass och han kollar på alla sätt att skära ner på kostnader och att avskeda mig och slippa betala för mig en månad till var väll bara en bonus för han

//Tapper

Ett företag som går dåligt är ju aldrig kul för någon, men att se pengar försvinna på svartjobb i det läget är nog för mycket för någon som är tyngd ekonomiskt.

Se det så här, du slapp jobba åt en advokat iallafall om han konkar och har möligheten att hitta ett annat jobb, självgående billackerare/bilålåtslagare/bilmekaniker hänger inte på träd direkt.

//Tapper

Där har du nog förklaringen till det hela, men jag kan nog tycka att du borde fått chansen att säga upp sig själv istället för att få sparken under de omständigheterna. Om du har gjort ett bra jobb i övrigt under tidigare år och hjälpt till att bygga upp företaget från starten borde det vara värt något. Kanske skulle kunna prata med din chef om saken? Det ser ju bättre ut om du söker ett nytt jobb i framtiden. Arbetsgivare ser rätt allvarligt på den här typen av "svek". I ett skriftligt omdöme över hur du skött dina arbetsuppgifter kanske han kan välja att bortse från svartjobbet på slutet åtminstone.

Han har all rätt, och gjorde rätt, att avskeda dig. Grovt sagt egentligen men du tar ju en kund från honom som han kunde ha tagit betalt av annars. Hade du däremot samtalat med chefen innan om detta så hade det ju inte varit konstigt men jag förstår att han känner att du gick bakom ryggen på honom och sparkar dig för att han inte kan lita på dig.

Med facit i hand så skulle du kanske ha insett det själv helt enkelt.

Där har du nog förklaringen till det hela, men jag kan nog tycka att du borde fått chansen att säga upp sig själv istället för att få sparken under de omständigheterna. Om du har gjort ett bra jobb i övrigt under tidigare år och hjälpt till att bygga upp företaget från starten borde det vara värt något. Kanske skulle kunna prata med din chef om saken? Det ser ju bättre ut om du söker ett nytt jobb i framtiden. Arbetsgivare ser rätt allvarligt på den här typen av "svek". I ett skriftligt omdöme över hur du skött dina arbetsuppgifter kanske han kan välja att bortse från svartjobbet på slutet åtminstone.
Skillnaden är ju 9v karens från a-kassan om man säger upp sig själv, så ur ekonomisk synvinkel så borde ju avsked vara bättre. Om man slipper orsaken i omdömet vill säga... :rolleyes:

Be att få avskedet ändrat till en uppsägning pga arbetsbrist. Samt att du går med på att skriva papper på att du avsäger dig rätten till förtur till återanställning och att du går med på att tidigare-datera uppsägningen så att du det inte blir någon uppsägningstid i praktiken.

Då bör du få minst problem med karensdagar i A-kassan.

Vill du jobba kvar så motivera att avskedet inte är grundat på sakliga skäl eftersom din arbetsgivare historiskt sett tillåtit att du gjort egna arbeten utanför arbetstid och du har informerat arbetsgivaren om det i och med att du redovisat materialet genom att köpa ut det från kassan.

Din arbetsgivare tog troligen bara chansen att bli av med dig billigt när anledningen egentligen är att han inte har råd att ha dig kvar/hellre vill ha gratispraktikanter från någon sån där FAS i arbetslöshetsförsäkringen.

Du har skitit i det blå skåpet.

Det enda sättet att lösa detta på ett rimligt sätt är att gå hem med läxan om att aldrig göra omdet igen eller be på dina bara knän för jobbet och att det aldrig skall hända igen.

Jag förstår inte riktigt hur du kan få det till att det skall vara OK att göra såhär.

Som sagts innan.. Rätt till avskedande har defintivt arbetsgivaren. Trolöshet mot huvudman är rätt benämning.

Sen kanske det går att diskutera med chefen om att få det ändrad mot förnyad prövotid eller en ordentlig lönesmäll som kompensation samt påskrift om att detta inte sker igen.. men vill han/hon inte ge sig så är det ju kört att tvinga honom.

Om du inte förstod redan från början att du kunde få sparken för det här kanske du ska gå på komvux ett tag istället. Stjäla en kund från jobbet, göra jobbet svart i firmans lokaler? Seriöst så är det nog bara tacka och ta emot. För det är inte oförtjänt.

Jag tror han insett att han gjort fel vid det här laget grabbar. Det förefaller ju inte direkt vara något han satt i system så vi behöver ju inte gå på allt för hårt eller hur? Vad hände med en gång ingen gång mentaliteten är den som bortblåst idag? Alla gör vi misstag och då får man göra det man kan för att rätta till det.

Låter verkligen helt galet.. Förstår att du kanske inte tänkte dig för, men om man snor kunder från sin arbetsgivare för att sen göra jobbet i hans lokaler med hans verktyg.. Det är bara packa och se glad ut! Om jag va som dig skulle jag snarare hoppas på att det här inte blir något som förföljer dig senare i arbetslivet.

Jag tror han insett att han gjort fel vid det här laget grabbar. Det förefaller ju inte direkt vara något han satt i system så vi behöver ju inte gå på allt för hårt eller hur? Vad hände med en gång ingen gång mentaliteten är den som bortblåst idag? Alla gör vi misstag och då får man göra det man kan för att rätta till det.

Problemet är nog att chefen, som snubblat över denna "en gång ingen gång" undrar hur många andra kunder TS stulit under näsan på honom.

Nu tror jag på TS och att det här var en engångshändelse men chefen misstänker säkert att det här var 20:e kunden. För hur troligt är det att man har en hitrate på 100% i att upptäcka personal som fuskar?

Som svar till TS: Japp, du har bedrivit direkt konkurrerande verksamhet vilket vanligtvis i sig själv är skäl för uppsägning (finns ofta ett stycke om detta i anställningsavtalet). Du har dessutom gjort det i hans lokaler med hans verktyg etc. etc. så det är bara att bita i det sura äpplet och försöka göra en pudel.

Har sympati för din situation eftersom det mest verkar obetänksamhet som ligger bakom men men.

Du har ju konkurrerat mot din arbetsgivare på din arbetsplats. Inte ok enligt mig.
Ungefär som att du skulle driva ett eget företag i din arbetsgivares lokaler. Än fast du inte gjort det på arbetstid äre ju inte helt ok..

Och om du undrar över om det är rätt eller inte, ring facket, dom lär ju veta om några.

Problemet är nog att chefen, som snubblat över denna "en gång ingen gång" undrar hur många andra kunder TS stulit under näsan på honom.

Nu tror jag på TS och att det här var en engångshändelse men chefen misstänker säkert att det här var 20:e kunden. För hur troligt är det att man har en hitrate på 100% i att upptäcka personal som fuskar?

Det är ju en högst legitim fråga att ställa sig som arbetsgivare. Men det här rör ju sig om ett litet företag. Nog borde kontrollen varit rätt god över vad som pågår i företagets lokaler kan man tycka. Om det här inträffat förr borde arbetsgivaren nästan känt till det och lagt det på minnet.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år