Av vilken anledning har sporthojar kvar mekanisk (vajer) koppling?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har inte Honda hydraulisk i MGP?

Har för mig det, om så så verkar det gå att komma iväg rätt bra med det med, Pedrosa är ju rätt OK på att starta..........
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tids nog kommer myndighetskrav säkert att tvinga fram andra lösningar, men så länge inte marknaden efterfrågar det - keep it simple. Titta på bilsidan, det är inte marknaden som drivit fram många av lösningarna utan striktare krav från myndigheter.
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Nu är ju inte min hoj av senaste modell men hydraulkopplingen kan inte justeras. Dragläget finner man när handtaget nästan är helt utsläppt. Nu har jag vant mig men tycker definitivt att vajer ger en bättre känsla. Tycker samma om förgasare vs sprut.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nu är ju inte min hoj av senaste modell men hydraulkopplingen kan inte justeras. Dragläget finner man när handtaget nästan är helt utsläppt. Nu har jag vant mig men tycker definitivt att vajer ger en bättre känsla. Tycker samma om förgasare vs sprut.

Fast sprut är ju tusen ggr lättare att hålla på med än förknasare..

Och nya hydralkopplingar går väl att ställa :va, rätt säker på att jag kunde det på KTM:erna iaf
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Varför sensor på styret och inte på vxl.pedalen?

Låter lite som saabs sensonic, vart deg den vägen?

Har provkört den snabel bilen och ingen dum ide för någon som har svaga eller obefintliga ben.

Jo quickshift både upp o ner skulle vara möjligt. Kopplingshandtaget skulle mest bara sitta där för vanlig körning.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Provkör en Peugeot 508 med den automatiskt växlande manuella växellådan så förstår du varför det inte går.
Den fungerar precis som du menar men det blir bara fel.

Det går förmodligen att få en MC-växellåda MYCKET smidigare än en gammal fransk bilväxellåda iom att man på uppväxlingarna knappt behöver frikoppla bara "döda" tändningen ett ögonblick tillräckligt för att skjutsa i nästa växel men...

Har inte kört just den peugeoten du nämner men har kört transportbuss hyrd på statoil med just en såda låda.vilket nästan resulterade att jag blev påkörd av korsande trafik första gången jag skulle ut från macken för fanskapet skulle växla i krypfart och tog två år på sig.

Min tanke mest skulle vara att med en sådan koppling skulle quickshift kunna utföras rätt provocerande även neråt och inte ha någon extra vikt som hondas dubbelkopplingslåda.

Detta va bara en snabb tanke jag fick efter läst tråden. Finns många problem på vägen som måste lösas
 

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
X-11
Problemet är att så fort "man" blandar in elektronik så har du som förare inte full kontroll över tekniken, låt säga att DU vill under hård inbromsning tagga ner i ettan å dumpa kopplingen så går inte det eftersom elektroniken inte "tycker" det är lämpligt.
Eller likadant om du vill ge benet (handen) ut ur en lång böj å samtidigt växla upp eller ner ett hack så säger systemet ifrån för att du av säkerhetsskäl inte får växla i kurvor.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Festligast tycker jag är att där finns kitt för att konvertera i båda riktningarna. Magura säljer hydrualkopplingskitt till vajerhojar och ett flertal tillverkare gör vajerkit rill bla KTM som har hydrual original.

Personligen så tycker jag skillnaden mellan olika kopplingsdesigner är större än hydrual eller ej. Att sätta i fräscha stålskivor och en tryckplatta som inte flexar gör mer för känslan
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Problemet är att så fort "man" blandar in elektronik så har du som förare inte full kontroll över tekniken, låt säga att DU vill under hård inbromsning tagga ner i ettan å dumpa kopplingen så går inte det eftersom elektroniken inte "tycker" det är lämpligt.
Eller likadant om du vill ge benet (handen) ut ur en lång böj å samtidigt växla upp eller ner ett hack så säger systemet ifrån för att du av säkerhetsskäl inte får växla i kurvor.

Jag håller med för jag vill också va i full kontroll. Men i moto gp tex där det ska vara super hitech och där man kör på bana och kan kalibrera systemet för var kurva osv kanske man kan vinna på det. Sen skulle systemet ge en helt annan känsla än tex hondas automat och ändå fått vikten av en vanlig låda.

Men något som skulle fördärva hela nöjet skulle vara om det hade haft massa restriktioner. Det skulle vara att man fortfarande kan få ventilsallad precis som på en vanlig vxl. Med andra ord bara ett varvstopps skydd
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Som slutsats kan vi konstatera att ingen egentligen vet varför men gissar på att tillverkarna snålar eller vill spara vikt alt. anger vikten som anledning istället för att de är snåla.

Sporthojar säljer för dåligt (läs försäkringspremie) så utvecklingen stagnerar ;)
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Det kallas utveckling ;)

Visst har du en poäng men då vore det väl konstigt att de bemödar sig med att konstruera det för andra typer av motorcyklar men varför inte sporthojar?

kan vara för att spara vikt, hydralik koppling väger troligen lite mer.

yes jag vet att det är OLD bump men jag har inte varit inloggad på LÄNGE :p
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Som slutsats kan vi konstatera att ingen egentligen vet varför men gissar på att tillverkarna snålar eller vill spara vikt alt. anger vikten som anledning istället för att de är snåla.

Sporthojar säljer för dåligt (läs försäkringspremie) så utvecklingen stagnerar ;)

ja sporthojat är kan liknas med bilarnas BMW M3, Alfa Romeo GTA, Audi RS osv. å de kostar en slant att både äga, serva och försäkra också.
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag har hydraulisk koppling på mina 3 hojar.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Väger mindre, mindre som kan gå sönder, driftsäkrare, skönare, billigare att tillverka. Det räcker väl för att skippa hydrauliskt piss?
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Jag säger som Leonardo Da Vinci "Simplicity is the ultimate sophistication"
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1


Alltså har sporthojar inte någon vajerkoppling utan hydraulisk...

Lite konstig frågeställning annars. Varför har sporthojar 4 cylindrar, eller varför har sporthojar våtkoppling...eller torrkoppling ?
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Alltså har sporthojar inte någon vajerkoppling utan hydraulisk...

Lite konstig frågeställning annars. Varför har sporthojar 4 cylindrar, eller varför har sporthojar våtkoppling...eller torrkoppling ?

Jag har en sporthoj, med vajerkoppling... men gixxern kanske inte räknas som sporthoj :)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top