Av vilken anledning har sporthojar kvar mekanisk (vajer) koppling?

Jag har en sporthoj, med vajerkoppling... men gixxern kanske inte räknas som sporthoj :)

Jag har en sporthoj med hydraulisk koppling och 1098s är en sporthoj...alltså har inte alla sporthojar vajerkoppling, på samma sätt som inte alla sporthojar har 4 cyl.

Tror inte att det finns ett bra svar på det. Precis som svar på frågan "varför har sportbilar kvar boxermotor" ? Ja ...vissa har det, andra inte. Båda varianter fungerar uppenbarligen bra för resp tillverkare. Tror inte det är frågan om vad som är bättre. Det är helt enkelt olika sätt att lösa samma uppgift på.

Last edited:
Min tanke mest skulle vara att med en sådan koppling skulle quickshift kunna utföras rätt provocerande även neråt och inte ha någon extra vikt som hondas dubbelkopplingslåda.

Det räcker väl egentligen med en bra slirkoppling för att kunna smälla i växlar även neråt utan koppling. Vill man vara ännu mer snäll mot materialet så kopplar man in någon liten databox som blippar lite med gasen också så man slipper göra det själv. Allt du behöver finns att beställa på nätet för ett inte helt vansinnigt antal tusenlappar.

Varför bakåtsträva?
Klart elektroniken kommer att finnas på alla hojar då det inte finns några nackdelar.
Hörde många som snackade i termerna...förgasare är bättre...mm
Allt kommer att vara styrt nu när tekniken finns.
Men vissa kommer alltid att vilja köra Volvo och vara retro.
Har programmerat en hel del olika system på Bmw bilar och det är klart att tekniken från bilarna hamnar på hojarna efter några år.
Kontentan, vajer är stenålder och har inga fördelar alls.
Så är det!

Varför bakåtsträva?
Klart elektroniken kommer att finnas på alla hojar då det inte finns några nackdelar.
Hörde många som snackade i termerna...förgasare är bättre...mm
Allt kommer att vara styrt nu när tekniken finns.
Men vissa kommer alltid att vilja köra Volvo och vara retro.
Har programmerat en hel del olika system på Bmw bilar och det är klart att tekniken från bilarna hamnar på hojarna efter några år.
Kontentan, vajer är stenålder och har inga fördelar alls.
Så är det!

Hade tänkt göra ett inlägg men då ämnet tydligen var uttömt, färdigdiskuterat och avklarat för den här gången låter jag bli...:näsblod

För att det finns tillverkare som inte har förstått att man kan ha en riktig koppling utan envisas med en fjantig vajer. Jag fick en chock när jag provsatt en japs och såg att det satt en vajer där :lol
Jävla leksaker, ungefär som att stoppa dit 4 cylindrar istället för 2, snacka om dödvikt.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra