Automatlåda på MC

F1-lådorna funkar väl i praktiken som en motorcykel med quick-shift. Vid start från stillastående används en kopplingspedal, i övrigt växlar de upp/ner med pedal eller paddel på ratten.

Att det är mer avancerat inne i lådan på en F1:a är en annan sak, de lådorna är snabba som satan på att växla, men om de inte får kommando från föraren växlar de inte.
Moderna F1-bilar har en fingerreglerad koppling, ingen pedal. Ingreppet är förinställt så de styr bara när det ska ske, inte hur hårt det släpper på kraft.

F1-lådorna funkar väl i praktiken som en motorcykel med quick-shift. Vid start från stillastående används en kopplingspedal, i övrigt växlar de upp/ner med pedal eller paddel på ratten.

Att det är mer avancerat inne i lådan på en F1:a är en annan sak, de lådorna är snabba som satan på att växla, men om de inte får kommando från föraren växlar de inte.
Moderna F1-bilar har en fingerreglerad koppling, ingen pedal. Ingreppet är förinställt så de styr bara när det ska ske, inte hur hårt det släpper på kraft.

Växellådor på moderna F1-bilar och MotoGP-hojar är rena manuella växellådor av så kallad ”seamless” typ. En konstruktion som i praktiken innebär att två växlar ligger i ingrepp samtidigt, så att växlingen dem emellan tar minimalt med tid, utan att motorns vridmoment behöver minskas eller elimineras. De exakta konstruktionerna varierar, men det går att googla sig till en massa information.

Icke att förväxla med dubbelkopplingslådor vanliga inom bilindustrin eller quickshifters på motorcyklar, som ju stoppar motorns drift momentant för att kunna ändra mellan två växlar.

Växellådor på moderna F1-bilar och MotoGP-hojar är rena manuella växellådor av så kallad ”seamless” typ. En konstruktion som i praktiken innebär att två växlar ligger i ingrepp samtidigt, så att växlingen dem emellan tar minimalt med tid, utan att motorns vridmoment behöver minskas eller elimineras. De exakta konstruktionerna varierar, men det går att googla sig till en massa information.

Icke att förväxla med dubbelkopplingslådor vanliga inom bilindustrin eller quickshifters på motorcyklar, som ju stoppar motorns drift momentant för att kunna ändra mellan två växlar.
Precis som jag sa alltså, i praktiken funkar det som en vanlig motorcykel med quick-shift för föraren. Du startar med en manuell koppling, växellådan växlar när föraren vill med hjälp av pedal eller paddel.

Ja, givetvis. Annars hade det allra snabbaste sättet att ta sig runt en bana varit roligast. I själva verket tenderar folk att ha roligare när de kan känna vad materialet gör och känna sig delaktiga i processen.
Det är inte en slump att Porsche säljer mängder av GT3 touring fastän en RS med PDK är snabbare.

Ja, givetvis. Annars hade det allra snabbaste sättet att ta sig runt en bana varit roligast. I själva verket tenderar folk att ha roligare när de kan känna vad materialet gör och känna sig delaktiga i processen.
Det är inte en slump att Porsche säljer mängder av GT3 touring fastän en RS med PDK är snabbare.

Nu skriver du om nåt helt annat än vad jag kommenterade.

Jag tänker inte argumentera om vad som är roligast med dig eftersom det handlar om subjektiva känslomässiga åsikter där du och jag står på exakt motsatta sidor av skalan.

Jag skulle ändå inte lyckas övertyga dig om att min synvinkel, jag försökte bara få dig och förstå att andra människor ser ett annat nöje i åkningen än vad du gör men inte ens det verkar jag lyckas med.

Kan vi åtminstone enas om att MC-tillverkare som Ducati och BMW faktiskt har tänkt på att MC-förare inte vill ha en plötslig random nedväxling inför en kurva? Så slipper vi iaf den irrelevanta sidodiskussionen. :)

Åter till verkligheten!

Med vänlig hälsning,

Av samma anledning har alla 911 -or med manuell låda högre andrahandsvärde än bilar med handikappslåda. 😄

Men det är väl en tidsfråga innan det ändras. Många 20-åringar har aldrig kört en manuell bil. Och skall dom lära sig köra MC blir tröskeln mindre om det finns automathojar. Det är därför mc-tillverkarna har bråttom att ta fram automatlådor till instegshojarna.

Ja vad ska man säga... Jag är väl gammal...

Men automat verkar vara det självklara valet framåt. Sjukt najs i videon.

Varför vill raceputtar annars ha quickshifter? (Ett steg närmare automat)

Tekniken finns idag för att göra det bra med jämfört med tidigt 2000-tal.

Mvh Automat både bil och "MC"

OBS! Bmwn i videon kommer vara värderad 0 SEK efter 8 år dock då alla sensorer och elfel gjort den omöjlig att köra och ingen firma klarar av att reparera. Mark my words.

Last edited:
Ja vad ska man säga... Jag är väl gammal...

Men automat verkar vara det självklara valet framåt. Sjukt najs i videon.

Varför vill raceputtar annars ha quickshifter? (Ett steg närmare automat)

Tekniken finns idag för att göra det bra med jämfört med tidigt 2000-tal.

Mvh Automat både bil och "MC"

OBS! Bmwn i videon kommer vara värderad 0 SEK efter 8 år dock då alla sensorer och elfel gjort den omöjlig att köra och ingen firma klarar av att reparera. Mark my words.

I mark your words.

Om 8 år kommer en 12-åring i Addis Abeba att kunna laga allt med en mobiltelefon och ett elektronikkit från Temu eller vad det kan heta då.

Med vänlig hälsning,

Back