Automatlåda på MC

Tourenfahrer skriver följande:

IMG_1067.png
IMG_1068.pngIMG_1069.pngIMG_1070.pngIMG_1071.pngIMG_1072.pngIMG_1073.pngIMG_1074.png

Jag kan också ta tillfället i akt att rekommendera en prenumeration på Readly, då har man tillgång till hundratals tidningar från hela världen. Framförallt vad gäller motorjournalistik så är engelsmännen de okrönta mästarna, med jänkarna som goda tvåor, italienarna treor, tyskar på fjärde plats och svenskarna på … tja kanske plats 12? ;)

man kan ofta läsa i artikelvy, kopiera texten och köra i översättning så språket är ingen större issue idag.
 
Kuriosa i sammanhanget är att när jag köpte min första Citroën DS med H-låda, dvs där koppling och växling styrs halvautomatiskt och hydrauliskt med en smäcker pinne ovanpå rattstången, allt sammanlänkat med bromsar, servostyrning och gaspedalens läge, så nördade jag naturligtvis in mig på detta så pass att jag strax var en av en handfull personer i Sverige som kunde justera in ett sådant system så att det fungerade som det skulle… intressant för den briljanta konstruktionen. Bättre än vanlig manuell låda? Bekvämare i vart fall, drog inte någon extra bensin. Tillförlitligt, otroligt nog (bara man justerade kopplingen efter hur sliten den var).
Så kan det vara, det är kanske därför jag är intresserad av nya tekniska lösningar. :)
 
Motorjournalistiken är en förlängd del av tillverkarnas marknadsavdelningar. Att skriva någor negativt om en så viktig grej som automatlådor (alla tillverkare har lagt mycket pengar på att ta fram dessa) vore såväl karriärmässig katastrof för journalisten som ekonomisk katastrof för publikationen. Det skulle innebära förlorade framtida annonsintäkter och uteblivna inbjudngar till produktlanseringar.
Att motorjournalisterna hyllar detta är därför helt väntat.

Automatlådor har absolut sin plats i bruksfordon, men i ett nöjesfordon hör det inte hemma. Att växla manuellt utgör en stor del av nöjet med att köra och det vill jag absolut inte vara utan.
 
Motorjournalistiken är en förlängd del av tillverkarnas marknadsavdelningar. Att skriva någor negativt om en så viktig grej som automatlådor (alla tillverkare har lagt mycket pengar på att ta fram dessa) vore såväl karriärmässig katastrof för journalisten som ekonomisk katastrof för publikationen. Det skulle innebära förlorade framtida annonsintäkter och uteblivna inbjudngar till produktlanseringar.
Att motorjournalisterna hyllar detta är därför helt väntat.

Automatlådor har absolut sin plats i bruksfordon, men i ett nöjesfordon hör det inte hemma. Att växla manuellt utgör en stor del av nöjet med att köra och det vill jag absolut inte vara utan.

Jamen då vet vi, alla har fel! :lol
 
Nu kan vi snart konstatera att automat är bra för de som åker motorcykel och manuellt passar de som kör.
Om du läst artiklarna eller provat själv så framgår ju med önskvärd tydlighet att man med de moderna systemen både får äta kakan och ha den kvar. Det är själva poängen.

Det blir ju lite konstigt när kommentarerna så uppenbarligen missar målet.
 
Det är ju vi som konsumenter som styr. Köper folk hoj med automat istället för manuell låda så utvecklas det fler automatlådeförsedda hojar. Det är som när ABS systemen kom starkt typ 2009-2010, innan det blev lag 2017. Det såldes betydligt fler hojar med ABS plus att värdet på begagnat med ABS var betydligt högre än för samma modell utan.
Lagen tillkom förmodligen för att tvinga resterande klick ABS motståndare att de inte hade något val. Idag vill väldigt få köpa en hoj utan ABS.

Om 10 år kommer förmodligen de flesta hojarna att ha automat, eller vara eldrivna...
 
Det är ju vi som konsumenter som styr. Köper folk hoj med automat istället för manuell låda så utvecklas det fler automatlådeförsedda hojar. Det är som när ABS systemen kom starkt typ 2009-2010, innan det blev lag 2017. Det såldes betydligt fler hojar med ABS plus att värdet på begagnat med ABS var betydligt högre än för samma modell utan.
Lagen tillkom förmodligen för att tvinga resterande klick ABS motståndare att de inte hade något val. Idag vill väldigt få köpa en hoj utan ABS.

Om 10 år kommer förmodligen de flesta hojarna att ha automat, eller vara eldrivna...

Eller som när turbo-hojarna kom... :näsblod
 
Om du läst artiklarna eller provat själv så framgår ju med önskvärd tydlighet att man med de moderna systemen både får äta kakan och ha den kvar. Det är själva poängen.

Det blir ju lite konstigt när kommentarerna så uppenbarligen missar målet.

Du kan köpa en sån här så får du också vara med i gänget.


370400637_6699868303398805_8556682789921149328_n.jpg
 
IMG_1123.jpeg
IMG_1124.jpeg
255 kilo fulltankad
0,65 L/mil
67 hästar
15,9 sek 402 m
175 km/tim
Tankstopp var 20:e mil

Kan man ha roligare med kläderna på?
 
Om du läst artiklarna eller provat själv så framgår ju med önskvärd tydlighet att man med de moderna systemen både får äta kakan och ha den kvar. Det är själva poängen.

Det blir ju lite konstigt när kommentarerna så uppenbarligen missar målet.
Jag har inte läst alla reportage, men jag har inte sett någon som visar att förarens kontroll av fordonet ökar med automatisk växellåda.
Att det skalar bort lager av interaktion kanske maskerar mina misstag som förare, men det är inte alltid önskvärt.
 
Jag har inte läst alla reportage, men jag har inte sett någon som visar att förarens kontroll av fordonet ökar med automatisk växellåda.
Att det skalar bort lager av interaktion kanske maskerar mina misstag som förare, men det är inte alltid önskvärt.
Du får läsa igen, sedan återkomma med dina slutsatser. :krama

Du säljer inte bort din växling och kontroll, däremot får du en massa extra godis. Det är ju inte så att tillverkarna plötsligt glömt bort varför man kör hoj.
 
Har helautomatisk 2-stegs växellåda på Chappyn.
Även med finessen att på en liten spak (inringat i gult) välja mellan två olika utväxlingar - hög/låg, och benämns mycket rättvisande med "City/Mountain".
Helt förträffligt när man vill fotografera, eller fika, samtidigt som man kör.
Så automat - jag är på!

Chappy-80cc_1.jpg
 
Har helautomatisk 2-stegs växellåda på Chappyn.
Även med finessen att på en liten spak (inringat i gult) välja mellan två olika utväxlingar - hög/låg, och benämns mycket rättvisande med "City/Mountain".
Helt förträffligt när man vill fotografera, eller fika, samtidigt som man kör.
Så automat - jag är på!

View attachment 506848
Det är som på minigrävaren. Sköldpadda och Hare, fast man undrar om det inte snarare borde vara sköldpadda och snigel.
 
Paddlar på ratten ger bättre varvtider än vanlig växellåda. Det är garanterat samma för motorcyklar, särskilt som förarna nu verkar göra något slags pinkande hunden med ben rakt ut i luften vid inbromsning.

Precis som traction control, 14-axlig UFO-ABS, adaptiv Skynetfjädring, gashantag som bara är en önskan förmedlad till datorn som kör och allt det där.

Själv kör jag för att må bra, inte för att nå bra varvtider. Jag mår bra av att ha åtminstone en del av livet som inte är inlindad i datorstyrd fetvadd.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top