Auto-decomp 660

Staffan

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 660 -04
Min auto-decomp har lagt av :näsblod Vad kan ha hänt?
Skulle ut å köra idag men det hörs inga klickningar från
den :( Ska den gå att starta när man håller in den manuella
de-compen? Jag lyckades inte :gråta
Någon som vet?
 
Staffan skrev:
Min auto-decomp har lagt av :näsblod Vad kan ha hänt?
Skulle ut å köra idag men det hörs inga klickningar från
den :( Ska den gå att starta när man håller in den manuella
de-compen? Jag lyckades inte :gråta
Någon som vet?

Håller du in dekompen för att kicka igång motarden så får du kicka mycket :D
Pumpa runt ca 2-3 gånger hitta rätt läga sedan släpp dekompen och tryck till så skall hojen starta utan problem :tummenupp
 
Jodå,det finns auto-decomp eller rättare sagt fanns :(
Det har klickat så fint i den förut men nu har det lagt av.
Detaljerna som ni säger inte finns,dom finns både i min
motor och i KTM`s sprängskiss!
 
Staffan skrev:
Jodå,det finns auto-decomp eller rättare sagt fanns :(
Det har klickat så fint i den förut men nu har det lagt av.
Detaljerna som ni säger inte finns,dom finns både i min
motor och i KTM`s sprängskiss!

Ja jag har då ingen auto decomp iaf??!!
 
Staffan skrev:
Jodå,det finns auto-decomp eller rättare sagt fanns :(
Det har klickat så fint i den förut men nu har det lagt av.
Detaljerna som ni säger inte finns,dom finns både i min
motor och i KTM`s sprängskiss!
Någon fjäderbelastad sak sitter det på kamaxeln på min 625 också,men inte verkar det vara en autodekomp heller.Ska man starta med kicken får man pysa förbi kompläget,släppa upp kicken och trampa till.Som på en 426:a.På hojjar med autodekomp är det bara att fälla ut kicken och trampa......
 
fattaliano skrev:
verkar som de e de på varannan hoj dom gölr min polare har de på sin 525a men det finns inte på min..
Det är autodekomp på alla RFS motorer.Funkar den inte är antagligen "kläppen" på kamaxeln sliten,eller så har du för stort ventilspel på avgas.
 
Nyfiken som man är så kollade jag med allas vår man på Lelles, husguden Ragnar. Hans förklaring är som följer (ungefär i alla fall).

'Du Ragnar, det här med autodekompen, hur är det med det ijeklien ?' 'Jo, surru, nu skall jag berätta. Autodekomp sitter det på alla, LC4 såväl som RFS. Anledningen till att den finns där är att startmotorn skall orka dra runt.'

'Meeeeen, vad fyller den då för funktion när man kickar ?' frågade jag då. 'Ingen' vart svaret.

'Meeeeen, det går ju att kicka utan manuell dekomp på RFSerna ?!'. 'Jo men det hänger inte på autodekompen utan på att kickmekanismen har annan utväxling'.

Reportage direkt från verkligheten.......

.
 
Låter som ett dåligt svar tycker jag. Varför skulle KTM montera fler
detaljer än nödvändigt på en motor som ändå inte har startmotor?
Tycker att funktionen är näst intill oumbärlig då det gör hojen
betydligt mer lättstartad.
 
Staffan skrev:
Låter som ett dåligt svar tycker jag. Varför skulle KTM montera fler detaljer än nödvändigt på en motor som ändå inte har startmotor? Tycker att funktionen är näst intill oumbärlig då det gör hojen betydligt mer lättstartad.
Benägen att hålla med där. Men, skulle det kunna vara så att KTM vill hålla nere på antalet delar totalt sett och därför ser till att en kam som passar i en LC4 även passar dom övriga, startmotor eller ej ?

Om det nu är så som Ragnar säger, det med kickutväxling LC4 <-> RFS, varför inte ändra utväxlingen på 660n så att den går att kicka utan manuell dekomp ? Å andra sidan kanske jag svarade på den frågan själv i första stycket.

Det är mycket man inte förstår......

.
 
Last edited:
Staffan skrev:
Låter som ett dåligt svar tycker jag. Varför skulle KTM montera fler
detaljer än nödvändigt på en motor som ändå inte har startmotor?
Tycker att funktionen är näst intill oumbärlig då det gör hojen
betydligt mer lättstartad.

Det är billigare att tillverka allt så lika som möjligt, då slipper man ställa om produktionen för olika sorter (eller ha fler tillverkningsbanor).
 
Dekomp!!!!

Det sitter en auto dekomp på alla lc4 både på el och kick.
och det är ingen skillnad på utväxling på kicken mellan 640 och 660........
 
Vad gäller autodecomp så funkar dom på samma sätt vare sig det är en ktm eller en honda xr eller husaberg, den sitter på kamen och påverkar/öppnar en aning en utblåsventil från avstängd motor till ungefär 500-700varv då slungas den in av sig själv och man har fullt komp. Dvs man har lite pysss vare sig man kickar eller kör en startmotor.
 
Nu har min autodecomp blivit fixad,så nu har iallafall jag det :)
Det blev ny kamaxel och decomp-ring då de andra delarna
kärvade så att funktionen uteblev.
Hojen hade gått 8 mil när det hände.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top