Audi-to-buy-Ducati

Ryktet har funnits i flera år. Ferdinand Piech har sagt sig vilja ha ett mc-märke i sin portfölj. Återstår att se om det ligger någon sanning denna gång.

Nu kanske man kommer att få plats med hälarna på streetfightern om Audi får bestämma nåt

Tänk vilket uppsving för Ducatis driftsäkerhet och underhållsfrihet när de hamnar i VW-koncernen!

Eller vänta nu... :huvet :brinnerup :glömdet

Tja med tanke på troliga skulder på 7,2 miljarder kronor så antar jag nån måste rädda dom från att konka ?!
Enligt artikeln skulle Audi vara först i kön med ett tilltänkt bud på 7,6 miljarder och sen ta över Ducatis skulder helt.

Andra intressenter: Daimler, Mahindra och Hero

Ducati Artikel i Teknikmagasinet

Då kanske vi får se en ducati med en dieselmotor snart? Dieselturbo kanske?
ThunderStar1.jpg
Dutch ThunderStar 1200 TDI Lupo VW Diesel Bike
This amazing looking machine was recently shown in Holland. Details are as follows: Engine is a 1200cc three-cylinder out of an VW Lupo 3L TDI. It originally produced 61 hp and 140 Nm. With Chiptuning it has improved to 90 hp or 210 Nm.

Med tanke på hur mycket modeller Ducati har släppt senaste åren och dessutom fortsatt satsning i Motogp så trodde jag att de gick rätt bra. Är det så att de bränt för mycket pengar på utveckling och nu inte kan betala räntorna innan intäkterna kommer? Jag hade fått för mig att man inom fordonsindustrin finansierade större utvecklingsprojekt med en obligation med samma amorteringsprofil som de förväntade kassaflöden från modellen man utvecklar. Det skulle ju lösa problemen med kassaflödet.

Är det någon som har koll på hur de ser ut finansiellt? Det Kan ju också vara så att nuvarande ägare bara vill casha in, vad är då bättre än att släppa så många nyheter som möjligt och sedan sälja medan man är på topp?

Tja med tanke på troliga skulder på 7,2 miljarder kronor så antar jag nån måste rädda dom från att konka ?!
Enligt artikeln skulle Audi vara först i kön med ett tilltänkt bud på 7,6 miljarder och sen ta över Ducatis skulder helt.

Andra intressenter: Daimler, Mahindra och Hero

Ducati Artikel i Teknikmagasinet

Det är väl att klyva hår men jag tror att de 7.6mdr inkluderar återbetalning av skulder på 7.2 och 0.4 i köpeskilling för aktierna. De flesta stora koncerner bruka ta över/återbetala skulderna när de köper bolag eftersom de vill kontrollera hur bolagen i gruppen refinansierar sig och inte få en myriad med bolag som utfärdar obligationer och lånar pengar hej vilt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT