Attackbanta eller svälta sig själv en kort tid.

Jonte startar bantartråd?!!

Men du... Istället för att vråla igång BMW:n och köra den lite lagom kondensljummen till tåget varje morron, kan du ju ta benen istället? Du kan ju prova en vecka iaf?

Här är en sida där jag brukar rita upp mina rundor med elrullen i förväg, så jag inte får batteritorsk: http://aktivtraning.se/route

Notera kaloriberäknaren under kartan. Det skiljer inte såå mycket mellan gång och löpning.

Lycka till, 30-årsplufset är en tuff motståndare!

Last edited:
Mjölk är det tydligen massa socker i. Jag fick en rejäl fettdepå på magen när jag började överkonsumera latte.

Korrekt. Laktos består av två olika typer av socker: glukos och galaktos.

Finns många olika typer av socker, vissa är bra för dig vissa är "dåliga".

Det finns en bra app, "shapeup", där skriver du in ditt kaloriemål, mat och aktivitet. Då ser du om och hur mycket underskott/överskott du hamnar på.

Www.styrkelabbet.se/deffa. <--- Där kan du räkna ut kaloribehov under en dag.

Personligen skulle inte jag löpa för att gå ner i vikt. Visst, du förbränner mycket energi, men det naggar på muskler oxå. Inte bara fett.

Powerwalks ska tydligen vara teh shit när det gäller förbränning.

Utifrån vad jag har läst mig till så förbränner enligt nedan.

Promenad (6,4 km/h): 429
Löpning 12,1 km/h (5 min/km): 1191
Tyngdlyftning, lätt: 286
Tyngdlyftning, tungt: 571

Antar att det där är under aktivitet? För då är det ju inte hela sanningen. Tyngdlyftningen bryter ner musklerna mer än vad promenad/löpning gör, vilket resulterar i att förbränningen fortsätter längre i den anabola(?) fasen.

Men jag tror att det där är sjukt svårt att räkna ut vad som ger mest. Otroligt många parametrar osv.

Det jag lugnt kan konstatera är att jag aldrig sett en fet maratonlöpare ELLER byggare. :tummenupp

Tips på bra proteindrink/tillskott emottages dock tacksamt!

Optimum Nutritions serie (framförallt Gold Standard) kan jag rekommendera varmt!

Men börja med att räkna på hur mycket protein du får i dig redan. Runt 2-3g per kg (som du väger) för att ligga på topp (mer kan kroppen inte tillgodogöra sig ändå). Dvs. väger du 70kg ska du få i dig 140-210g.

Attackbanting, lchf, banametoden eller vad som nu är 'inne' för tillfället funkar för att de har två saker gemensamt;

1. Ingen av dem innehåller kakor, pizza eller cola.
2. Alla skall gärna 'kombineras med fysisk aktivitet'.

Då ställer man ju sig frågan, är det avsaknad av kakor, pizza och cola samt den fysiska aktiviteten som är avgörande, eller är det just den magiska inneförtillfälletmetoden som är svaret på bönerna?

Håller med om båda punkterna. MEN, AB och Banan är ju lite att plåga sig själv och kroppen. Kör du LCHF så får du ju äta dig mät och dessutom äta rätt gott. :mattias

Jonte startar bantar tråd?!!

Men du... Istället för att vråla igång BMW:n och köra den lite lagom kondensljummen till tåget varje morron, kan du ju ta benen istället? Du kan ju prova en vecka iaf?

Här är en sida där jag brukar rita upp mina rundor med elrullen i förväg, så jag inte får batteritorsk: http://aktivtraning.se/route

Notera kaloriberäknaren under kartan. Det skiljer inte såå mycket mellan gång och löpning.

Lycka till, 30-årsplufset är en tuff motståndare!

Hear, hear! :D

När det gäller mjölk. FFS skippa lätt och minimjölken. Dels för att du betalar för vatten och dels för att äter du en bra kost, är lite aktiv och inte överkonsumerar (vilket gäller allt, så det borde man egentligen inte behöva nämna) så är riktig (vanlig eller gammaldags) ICKE homogeniserad mjölk bara bra för dig!

Last edited:
Ricken kör den nya metoden "sträckbänk", ändrar längden istället för vikten.
150kg är inte så mkt på en person som är 3 meter lång :banana

Meh, han har ju gått ner 1 dm. Din metod hade kanske funkat för mig, man har ju läst om modeller som förlänger benen. Hade det inte varit så plågsamt och tveksamt ur hälsosynpunkt kunde jag övervägt. Som det är nu blev det inte bra alls, underbenet blev längre och lårbenet kortare med en (ännu) kortare totallängd. Gäller dessutom bara ena benet. Den doktorn som pusslade ihop mig var nog en sån som tvingade pusselbitarna som barn.

Ska sluta. Läser tråden för att hitta inspiration. Tjockare, svagare och med hinder för mycket som höll en i form tidigare. Dålig utveckling...

Wall of text
Men börja med att räkna på hur mycket protein du får i dig redan. Runt 2-3g per kg (som du väger) för att ligga på topp (mer kan kroppen inte tillgodogöra sig ändå). Dvs. väger du 70kg ska du få i dig 140-210g.

2-3g är för hårt tränande människor! 2.5 rekommenderas för oss som tränar 7+ pass i veckan tung styrketräning. Att ligga på 3g är brutalt onödigt och för en "vanlig svensson" som inte tränar alltförhårt räcker det med 1.5g protein/kg kroppsvikt.

Nu har det ju dock kommit ett nytt protein man tidigare inte känt till! Ett som gör att man ökar med ca 30% eller dylikt. Leta på ki.se om det så ser ni. Rätt tufft.

Och för dig som tidigare i tråden sökte protein:

För dagligt intag, före/efter/under träning så är Body science smaker gudomliga! För kväll/innan du ska lägga ig rekommenderar jag deras casein. Använd det med lite mjölk och det smakar nästan 100% som chokladpudding om inte lite godare t.om :)

Fick iaf liten spark i arslet av denna tråd , börjar bli lite framtung själv , och tycker själv att jag gör iaf så att den inte blir tyngre (promenerar mera,käkar lite mindre/sundare å dricker lite mindre bärs)
Laddade hem appen (som tipsades om här tror jag) Shape up eller va den hette , så har man lite mera koll på vad man petar i sig (och när man petat i sig tillräckligt för en dag :tummenupp )

Inte för att jag tycker att man börjar bli oformligt fet men min "smärtgräns" är 100 pannor(97 nu) .... strax där om jag inte gör nått :näsblod .... satt "target" på 83kg tror jag blir lagom , så om jag håller mitt dagliga intag å rör mig mera så e jag där om typ 12v eller vad det var... alldeles lagomt långsamt :)

En annan intressant grej som jag såg i nåt program för en vecka sedan var när de testade att öka ämnesomsättningen i kroppen genom att cykla 3x20 sekunder på maxfart varannan dag typ och det gjorde en jävla skillnad. De hade forskat och kommit fram till att det var den tid det tog för att "väcka" musklerna och få fart på förbränningen av glukos och sätter man det i samband med annan lättare träning och en vettigare kost så lär man tappa rätt fort...

Har du läst underlaget eller bara rubrikerna? Försökspersonerna var soffpotatisar hela bunten.

Skaffade också den där shape up-appen. Enl. den så ligger jag ordentligt under dagsintaget av kalorier. Ska bli spännande att se om det funkar! Ska inhandla proteintillskottet med. Nu j**ar! :)
Tack för alla tips.:tummenupp

Har du läst underlaget eller bara rubrikerna? Försökspersonerna var soffpotatisar hela bunten.

Såg du programmet? Reportern var ju inte soffpotatis utan en helt normal människa med kontorsjobb med för lite aktivitet i sitt vardagliga liv. Han ökade ju även förbränningen av 700 kalorier per dag genom att bara gå mer i sitt jobb om jag inte minns fel.
Och det är väl det den här tråden handlar om, människor som har för stort intag och för lite rörelse?
Det är ju knappast tal om en styrketräningstråd där redan vältränade människor behöver extra råd inför deff etc.

Själv kör jag på HCHF i kombination med aktivt jobb. Ingen träning. Håller mig ganska skaplig, har dock bra gener vilket är tur det för annars skulle jag se ut som en flodhäst med mitt matintag.
Frukosten idag bestod av 4st stora ägg och ett paket bacon, allt stekt i mycket smör. En rejäl skål med äggröra och bacon är fint :tummenupp

Såg du programmet?

Nu är du ju värre än jag trodde? Jag tänker verkligen inte referera till en journalists egna privata experiment och nej jag vet inte vad du pratar om för program.

Jag tog för givet att du refererade till en nyligen publicerad forskningsrapport som hävdade att dess 3*20 s skulle räcka. Tidningarna vara snabba med att skriva om dessa 3*20 s plockade helt ur sitt sammanhang eftersom journalisterna inte redovisade att försökspersonerna var soffpotatisar.

Istället skriver journalisterna just att 3*20 s räcker helt plockat ur sitt sammanhang. Och tydligen har alltså någon journalist gjort ett eget experiment? Det är kanske kul men man kan inte göra statistik av ett enskilt objekt och därmed inget jag skulle referera till.

Jag kan slå vad allt jag äger att den som håller en genomsnittlig svensk träningsnivå skulle direkt tappa i fysik om hen drog ner till dessa 3*20 s.

Nu är du ju värre än jag trodde? Jag tänker verkligen inte referera till en journalists egna privata experiment och nej jag vet inte vad du pratar om för program.

Jag tog för givet att du refererade till en nyligen publicerad forskningsrapport som hävdade att dess 3*20 s skulle räcka. Tidningarna vara snabba med att skriva om dessa 3*20 s plockade helt ur sitt sammanhang eftersom journalisterna inte redovisade att försökspersonerna var soffpotatisar.

Istället skriver journalisterna just att 3*20 s räcker helt plockat ur sitt sammanhang. Och tydligen har alltså någon journalist gjort ett eget experiment? Det är kanske kul men man kan inte göra statistik av ett enskilt objekt och därmed inget jag skulle referera till.

Jag kan slå vad allt jag äger att den som håller en genomsnittlig svensk träningsnivå skulle direkt tappa i fysik om hen drog ner till dessa 3*20 s.

Men för fan, kolla på programmet då innan du kastar ur dig mer. Forskarna var ju SJÄLV MED där i och förklarade metoden. Reportern var den kritiska granskaren som fick utföra testet under forskarnas översyn och det var dessa som granskade resultatet.
De gjorde alla möjliga tester innan för att ha bakgrundsinformationen klar för sig då slutresultatet varierar kraftigt beroende på genetiska anlag.
Reportern till exempel visade ingen som helst påverkan av sin syreupptagningsförmåga efter testet, en del personer fick kraftiga höjningar även här. Forskarna visste på förhand att han INTE skulle lyckas ändra sin syreupptagningsförmåga på grund av hans DNA.

Och nu talar vi ju som sagt om de som INTE tränar men känner att de behöver göra något åt det, inget annat. Om man redan tränar som du säger så skulle man sänka sig ja, det förstår ju vilken idiot som helst.
Men det jag menar är att om man får tro på dessa forskare så kan man få igång kroppens förbränning med väldigt enkla medel.

Men för fan, kolla på programmet då innan du kastar ur dig mer...

...få igång kroppens förbränning med väldigt enkla medel...

Nej, tack jag har redan sett mer än vad som intresserar mig angående den där "träningsmetoden".

Den flirtar med alla som vill ha allting utan ansträngning. Köp en fettsugning, köp ett bantningspiller, ät bara bananer, köp ett elektriskt bälte som bränner fett, köp en maskin där man jobbar utan ansträngning framför tvn osv allting ska vara så lätt som möjligt men ändå ska det ge stora resultat...

Det får mig att må illa.

Från skitusel till mindre skitusel fysik... visst det är väl också en förbättring.

Lånar lite.

Varför går jag inte ner i vikt?
Jag är 40+ 1,91cm 90kg.
Nu säger väl en del det gamla vanliga;
"- Du behöver väl inte gå ner"
Men jo, det behöver jag. Det där känner man bäst själv och vill inte diskutera det.
Vill bara veta varför jag inte tappar vikt?

Jag har lagt om kost och äter numer endast ett riktigt mål mat om dagen och då är det helt utan eller minimalt med kalorier. De enda kolhydrater som slinker ner är mackan till kaffet vid niofikat på jobbet som förövrigt är mycket aktivt. Löptränar dessutom varannan dag ca 6-8km med intervaller minst hälften av sträckan. Har aldrig varit någon träningsmänniska, därav kortare och hårdare pass. Har gjort detta i en månads tid ungefär och tänker fortsätta. Har ingen aning om det är rätt eller fel att göra såhär men vore tacksam om någon kunnig kunde svara på min fråga för jag begriper inte varför vågjäveln vägrar ändra åsikt.:va

Spontant låter 90kg/190 cm rätt normalt (jag är en dec kortare drygt men väger 92kg...) men ok, det var inte det du ville höra.

På mig låter det som du äter för lite -och fel. Med bara ett mål mat om dagen och din träningsdos (hur fan orkar du?) går kroppen in i svältmode och ämnesomsättningen sjunker, på vissa rätt ordentligt.

Sen funkar det inte att bara leva på proteiner -är ju som att renovera kåken men elda med parketten för att få värme. Protein är byggmaterial, inte bränsle.

Mitt tips
-Fortsätt håll nere på snabba, raffinerade kolhydrater: vetemjöl, bröd, pasta, ris, bullar, snacks, godis. Minimera ölintaget.
- Öka andelen protein men ditt fall även bra fett. Ät mycket grönsaker. Drick massor med vatten.
-Fortsätta träna (jag tränar betydligt mindre än dig men losar 1 kg i veckan)
-Ät regelbundet enligt ovan: frukost (viktigt!), mellanmål (lite keso med blåbär, en frukt), lunch, mellanmål och middag. Ät ingenting efter kl 19.

Lycka till!:tummenupp

Fazerfun;

Jo jag vet att jag faller inom ramen för normalviktig men det gör jag även efter uppnådd målvikt så jag håller inte på med något anorektiskt experiment som någon antydde.

Har läst på som en dåre om detta och kan instämma i att jag gått ut lite för hårt men har börjat och håller på att balansera ut det så det liknar det du beskriver när det gäller kosten.

Vad träningen anbelangar så tycker jag absolut inte att jag tagit i.. Inte ens direkt efter ett pass.
Jag återhämtar mig rätt snabbt och mår bra, så det tänker jag fortsätta med.

Använder mig av den däringa appen "Shapeup" och fan vad mycket enklare (och roligare)
det blev att ha koll på vad jag stoppar i mig!
Det var faktiskt den som visade att jag hade ordentligt med svängrum och kunde äta betydligt oftare och mer så länge det är rätt.

Problemet är fortfarande att vågen vägrar krypa nedåt..
Jag ska ge det ett par veckor till innan jag köper en ny..:D
Tack för tips och synpunkter iaf.:tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey