Bara för att klaragöra lite om "svälta". Kroppen går i svältläge efter ca 60h utan föda. Det som händer när man slutar äta på ett par dagar är att man tappar vätska.
Det är viktigt när man går ner i vikt att urskilja på vad du går ner i vikt i vätska, i annat slagg som finns i kroppen ( tex om du har mat i tarmarna ), eller om det är ren fett.
Det enklaste, men ändå för mig det mest enerverande är att räkna kalorier. Du har ett basalt energibehov, vad in kropp behöver för att fungera och hålla de livsnödvändiga organen vid liv. Utöver detta rör du på dig = förbränner.
Så om du räknar ut vad ditt basala energibehov är + vad du förbränner en normaldag, och lägger dig 500-1000kcal under så kommer du att gå ner i vikt. Man räknar att ungefär 7000kcal motsvarar 1kg fett.
LCHF är inte det roligaste, men det funkar. Dock inte för alla. Periodisk fasta eller som någon ovan nämnt det som "intermittent fasta" (Svengelska), kan också hjälpa. PF (Periodisk Fasta) kan man göra på olika sätt. Jag har kört det och kan stå i god för att du tappar hungern rät tordentligt.
Ska försöka förklara så gott jag kan. Vi har hunger och mättnadshormoner i vår kropp. Dessa regleras beroende på vilken vikt vi har. Överviktiga har LÄGRE hungerhormoner än smala (ifall de inte får mat), medan mättnadshormonerna är på väldigt låg nivå. Så ju mer man går upp i vikt, desto svårare har man att bli dels mätt, och aldrig riktigt hungrig.
PF hjälper kroppen och "helar" hjärnan och har väldigt många positiva verkan. De två vanligaste är att man äter ca 3 måltider (eller färre, eller fler..) mellan klockan 12-20. Efter 20 och innan tolv får man inte stoppa i signågot som innehåller kcal. Du får givetvis dricka vatten.
Under fastan så förbrämnner kroppen mer. Det är därför man fastar. Det som också händer är att under dessa tre måltider så har du svårare att få i dig lika mycket kcal som om du hade ätit 5-6 ggr om dagen.
Jag personligen kör att jag äter vid ca 20.30-21. Sen fastar jag till 20.30-21 dagen efter. Jag gymmar 7 dagar i veckan, jag kör 3 Zumba pass (ensam kille, dont hate me) och jag studerar på heltid. Om det inte vore nog, så jobbar jag också. Ändå klarar jag mig. Jag är INTE smal. Jag väger 120kg. När jag väl ska äta på kvällen trycker jag i mig mat, jag älskar att äta. Men jag blir mätt och kan inte trycka i mig mer än max 1000kcal. Med andra ord, så ligger jag på ett underskott, är i stort sett aldrig hungrig eller känner sötsug.
LCHF är lite likadant, även om kcalmängden ökar så är du mätt och belåten lääänge och på grund av det så äter du mindre, men nyttigare.
Hoppas jag lyckats klargöra lite i alla fall, fråga om det är något. Jag är självlärd, så ta allt med en nypa salt och inte "vetenskapligt". Jag har alltså läst till mig detta på olika sidor, vetenskapliga artiklar etc.
Ett annat tips är, minskar du kolhydraterna så går du också ner i vikt. Kolhydrater binder vätska vilket gör att du gainar i vätska. Det du också bör tänka på är att kolhydrater är kroppens (och hjärnans) bränsle. Kör du låga kolhydrater kommer kroppen inte längre att omvanlda kolhydraterna till energi för att arbeta utan tar istället av fettet då kolhydraterna är få, därför går många LCHF:are ner (Man ska hålla sig <20g kolhydrater/dagen som strikt lchf för att gå ner i vikt)
Jag har skrivit ett litet inlägg om det för ett tag sen, om hur små saker i vardagen gör att du förlorar vikt:
http://myway2fitness.se/2012/12/08/att-ga-ner-i-vikt-latt-men-anda-valdigt-svart/
Stort lycka till! Det är för djävla jobbigt och krävande att gå ner i vikt!