Attackbanta eller svälta sig själv en kort tid.

För snabb nedgång rekommenderar jag lchf. Ät som du brukar, men ta bort potatis, ris, pasta, bröd, mjöl och framförallt socker och ersätt det med grönsallad, gurka, selleri och mer kött/fågel/fisk/ägg/bönor etc. Tänk dig tallriksmodellen men ta väck kolhydratsbiten och öka på de andra två delarna. Du kommer märka resultat snabbt och utan större svårighet, du är mätt och belåten under tiden etc och jag personligen märker inte av någon trötthet eller liknande trots bristen på snabb energi.

Bara för att klaragöra lite om "svälta". Kroppen går i svältläge efter ca 60h utan föda. Det som händer när man slutar äta på ett par dagar är att man tappar vätska.

Det är viktigt när man går ner i vikt att urskilja på vad du går ner i vikt i vätska, i annat slagg som finns i kroppen ( tex om du har mat i tarmarna ), eller om det är ren fett.

Det enklaste, men ändå för mig det mest enerverande är att räkna kalorier. Du har ett basalt energibehov, vad in kropp behöver för att fungera och hålla de livsnödvändiga organen vid liv. Utöver detta rör du på dig = förbränner.

Så om du räknar ut vad ditt basala energibehov är + vad du förbränner en normaldag, och lägger dig 500-1000kcal under så kommer du att gå ner i vikt. Man räknar att ungefär 7000kcal motsvarar 1kg fett.

LCHF är inte det roligaste, men det funkar. Dock inte för alla. Periodisk fasta eller som någon ovan nämnt det som "intermittent fasta" (Svengelska), kan också hjälpa. PF (Periodisk Fasta) kan man göra på olika sätt. Jag har kört det och kan stå i god för att du tappar hungern rät tordentligt.

Ska försöka förklara så gott jag kan. Vi har hunger och mättnadshormoner i vår kropp. Dessa regleras beroende på vilken vikt vi har. Överviktiga har LÄGRE hungerhormoner än smala (ifall de inte får mat), medan mättnadshormonerna är på väldigt låg nivå. Så ju mer man går upp i vikt, desto svårare har man att bli dels mätt, och aldrig riktigt hungrig.

PF hjälper kroppen och "helar" hjärnan och har väldigt många positiva verkan. De två vanligaste är att man äter ca 3 måltider (eller färre, eller fler..) mellan klockan 12-20. Efter 20 och innan tolv får man inte stoppa i signågot som innehåller kcal. Du får givetvis dricka vatten.

Under fastan så förbrämnner kroppen mer. Det är därför man fastar. Det som också händer är att under dessa tre måltider så har du svårare att få i dig lika mycket kcal som om du hade ätit 5-6 ggr om dagen.

Jag personligen kör att jag äter vid ca 20.30-21. Sen fastar jag till 20.30-21 dagen efter. Jag gymmar 7 dagar i veckan, jag kör 3 Zumba pass (ensam kille, dont hate me) och jag studerar på heltid. Om det inte vore nog, så jobbar jag också. Ändå klarar jag mig. Jag är INTE smal. Jag väger 120kg. När jag väl ska äta på kvällen trycker jag i mig mat, jag älskar att äta. Men jag blir mätt och kan inte trycka i mig mer än max 1000kcal. Med andra ord, så ligger jag på ett underskott, är i stort sett aldrig hungrig eller känner sötsug.

LCHF är lite likadant, även om kcalmängden ökar så är du mätt och belåten lääänge och på grund av det så äter du mindre, men nyttigare.

Hoppas jag lyckats klargöra lite i alla fall, fråga om det är något. Jag är självlärd, så ta allt med en nypa salt och inte "vetenskapligt". Jag har alltså läst till mig detta på olika sidor, vetenskapliga artiklar etc.

Ett annat tips är, minskar du kolhydraterna så går du också ner i vikt. Kolhydrater binder vätska vilket gör att du gainar i vätska. Det du också bör tänka på är att kolhydrater är kroppens (och hjärnans) bränsle. Kör du låga kolhydrater kommer kroppen inte längre att omvanlda kolhydraterna till energi för att arbeta utan tar istället av fettet då kolhydraterna är få, därför går många LCHF:are ner (Man ska hålla sig <20g kolhydrater/dagen som strikt lchf för att gå ner i vikt)

Jag har skrivit ett litet inlägg om det för ett tag sen, om hur små saker i vardagen gör att du förlorar vikt:
http://myway2fitness.se/2012/12/08/att-ga-ner-i-vikt-latt-men-anda-valdigt-svart/

Stort lycka till! Det är för djävla jobbigt och krävande att gå ner i vikt!

*snip* jag kör 3 Zumba pass (ensam kille, dont hate me)

*snip* Det är för djävla jobbigt och krävande att gå ner i vikt!

Haha, you go girl! :tummenupp :D

För vissa, andra behöver bara tänka på viktnedgång så går de ner. :gnissla

Kommer inte ihåg vad hon heter nu, men det är en kvinna som blev frisk från MS(!) genom att äta rätt! :Bugar Det visar hur viktigt det vi stoppar i oss är.

Dieter överlag ger jag inte mycket för, de flesta resulterar oftast i grymt olyckliga människor och jo-jo bantning vilket är väldigt slitsamt för kroppen. :mattias

LCHF är den enda jag kan ställa mig bakom (för tillfället, forskningen är inte klar än).

Lycka till! :tummenupp

ärligt talat antingen är dina bilder jäääätte gamla eller så kan två månader med noll tollerans mot onödiga kolhyderater styra upp det.

jag gick upp 5 kg på jul och nyår pga allt socker och ingen träning, de är i princip borta nu, ända jag gjort är fortsätta träna och helt skippa läsk,öl,sprit och godis.

Nu har jag iof en grym ämnesomsättning, men kom igen varför inte göra det rätt från början?

Har du helt uteslutit Barbie-dieten (gelehallon, vitamindryck och rimmad lax) ?

Verkar vara en bantningskur utvecklad av Sveriges intelligensreserv... :rock

15 kilo gick jag ner av att cykla med samma mat.

Aktivera dig är den rätta medicinen. Skit i godis och socker. Ät grönt.

Själv finner jag absolut ingen anledning att ta bort ris, pasta och potatis. Jag tycker de är gott och gott vill jag ej ta bort. Så då får man träna istället.

Och fan inte gym, absolut inte. Speciellt inte på små sådana. Nyårslöften är grymt mycket ivägen :D

Last edited:
Seriöst, jag blir så trött varje gång bantnings"debatter" startas. Anledningen till att man blir trött är att det är empiriskt bevisat att om du stoppar i dig mindre än vad du gör av med så går du ner vikt. End of story.

Det är inte magi. Men med det sagt, så är det ju så att man vill hitta genvägar, eller "den ultimata vägen" till att bli smal/vältränad, u name it.

Tankevurpan blir att ingen tänker på det faktum att; vill man något, så genomför man det. Har man inte psyket för att kunna stoppa i sig mindre än vad man gör av med, så, well, då är man kanske inte ämnad att vara smal.

Folk som är tjocka; sluta vara ledsna i ögat, kamma till er, och kom in i matchen.

Over and out.

Seriöst, jag blir så trött varje gång bantnings"debatter" startas. Anledningen till att man blir trött är att det är empiriskt bevisat att om du stoppar i dig mindre än vad du gör av med så går du ner vikt. End of story.

Det är inte magi. Men med det sagt, så är det ju så att man vill hitta genvägar, eller "den ultimata vägen" till att bli smal/vältränad, u name it.

Tankevurpan blir att ingen tänker på det faktum att; vill man något, så genomför man det. Har man inte psyket för att kunna stoppa i sig mindre än vad man gör av med, så, well, då är man kanske inte ämnad att vara smal.

Folk som är tjocka; sluta vara ledsna i ögat, kamma till er, och kom in i matchen.

Over and out.

Det där resonemanget utgår lite från att överviktiga är lättjefulla och lider av dålig självkontroll. Jag tror inte att det är så enkelt.

Det där resonemanget utgår lite från att överviktiga är lättjefulla och lider av dålig självkontroll. Jag tror inte att det är så enkelt.

Jodå, så tror jag att det är i de flesta fall. Kan bara se på mig själv. De gånger jag går upp i vikt är det när jag av någon anledning, under en period, skitit i vad jag stoppat i mig. Som tur är kan jag vara lika disciplinerad som jag är slapp, så det går lika snabbt/lätt att gå ner som att gå upp.

Tror många överviktiga är så inkörda i sina fettspår att de har svårt att ta sig ur dom.
Istället tröstar man sig med att gräva sin grop ännu djupare.

Jo nog fan är det så. Är själv överviktig. Vet precis varför och har provat gå ner i vikt vilket går alldeles utmärkt. Har verktygen men inte jävlar anammat så får nog leva med att vara lite fluffig. Har inte träffat en enda tjockis som äter bra, tränar bra och tackar nej till fikabröd

Jodå, så tror jag att det är i de flesta fall. Kan bara se på mig själv. De gånger jag går upp i vikt är det när jag av någon anledning, under en period, skitit i vad jag stoppat i mig. Som tur är kan jag vara lika disciplinerad som jag är slapp, så det går lika snabbt/lätt att gå ner som att gå upp.

Tror många överviktiga är så inkörda i sina fettspår att de har svårt att ta sig ur dom.
Istället tröstar man sig med att gräva sin grop ännu djupare.

Djupare och bredare i det här fallet. Rätt skall vara rätt.
Tjockhet påverkas givetvis av genetiska faktorer men beror på två saker:
Felaktig kombination av matintag och fysisk aktivitet
Bristande motivation att vara normalviktig

ON Topic: Tänk långsiktigt, rör på dig om än så lite, all aktivitet är bra. Ät mindre, det är inte farligt att vara hungrig. Stressa mindre o sov ordentligt.
Planera matinköp och måltider så du inte behöver äta spontant etc.
Matlåda. Skippa godis, kaffebröd och läsk rakt av på veckorna, tänk "måste jag" på helgerna men tillåt dig att äta dricka gott.

Over and out.

Word! Förvånas över att det är så många som fortfarande tindrar med ögonen över alla dessa kortsiktiga mirakelkurer och genvägar som går ut på att man ska ta bort eller kraftigt reducera näringsämnen -eller bara sluta äta i någon slags faser. Min gissning är att majoriteten av dessa inte tillbringar allt för mycket på gymmet eller i löpspåret "får inte tiden att räcka till...."

Grundekvationen är ändå alltid densamma, oavsett akronym: stoppar du i dig fler kalorier än du förbränner går du upp i vikt. Vill du inte det, så träna och ät vettigt. Vet du inte vad som är vettigt, googla! Rök inte. Kröka måttligt. Knulla mkt. Punkt!:tummenupp

Lånar lite.

Varför går jag inte ner i vikt?
Jag är 40+ 1,91cm 90kg.
Nu säger väl en del det gamla vanliga;
"- Du behöver väl inte gå ner"
Men jo, det behöver jag. Det där känner man bäst själv och vill inte diskutera det.
Vill bara veta varför jag inte tappar vikt?

Jag har lagt om kost och äter numer endast ett riktigt mål mat om dagen och då är det helt utan eller minimalt med kalorier. De enda kolhydrater som slinker ner är mackan till kaffet vid niofikat på jobbet som förövrigt är mycket aktivt. Löptränar dessutom varannan dag ca 6-8km med intervaller minst hälften av sträckan. Har aldrig varit någon träningsmänniska, därav kortare och hårdare pass. Har gjort detta i en månads tid ungefär och tänker fortsätta. Har ingen aning om det är rätt eller fel att göra såhär men vore tacksam om någon kunnig kunde svara på min fråga för jag begriper inte varför vågjäveln vägrar ändra åsikt.:va

Last edited:
Lånar lite.

Varför går jag inte ner i vikt?
Jag är 40+ 1,91cm 90kg.
Nu säger väl en del det gamla vanliga;
"- Du behöver väl inte gå ner"
Men jo, det behöver jag. Det där känner man bäst själv och vill inte diskutera det.
Vill bara veta varför jag inte tappar vikt?

Jag har lagt om kost och äter numer endast ett riktigt mål mat om dagen och då är det helt utan eller minimalt med kalorier. De enda kolhydrater som slinker ner är mackan till kaffet vid niofikat på jobbet som förövrigt är mycket aktivt. Löptränar dessutom varannan dag ca 6-8km med intervaller minst hälften av sträckan. Har aldrig varit någon träningsmänniska, därav kortare och hårdare pass. Har gjort detta i en månads tid ungefär och tänker fortsätta. Har ingen aning om det är rätt eller fel att göra såhär men vore tacksam om någon kunnig kunde svara på min fråga för jag begriper inte varför vågjäveln vägrar ändra åsikt.:va

Har man inte varit särskilt aktiv tidigare i sitt liv, och beroende på vad man har för förutsättningar när det gäller förbränning så kan det ta ganska lång tid för kroppen att ställa om sig till förbrännings-"mode".

Att ligga på kaloriunderskott är bra om man vill gå ner i vikt, men du får inte ligga FÖR lågt. Då går kroppen in i svält-mode och försöker behålla allt du stoppar i dig.

Du nämner kolhydrater. Hur är det med protein och fett? (Bra) fett är viktigt för kroppen och för att "hindra" den att gå in i svält-mode.

Hur är det med sömn och stress?

Har man inte varit särskilt aktiv tidigare i sitt liv, och beroende på vad man har för förutsättningar när det gäller förbränning så kan det ta ganska lång tid för kroppen att ställa om sig till förbrännings-"mode".

Att ligga på kaloriunderskott är bra om man vill gå ner i vikt, men du får inte ligga FÖR lågt. Då går kroppen in i svält-mode och försöker behålla allt du stoppar i dig.

Du nämner kolhydrater. Hur är det med protein och fett? (Bra) fett är viktigt för kroppen och för att "hindra" den att gå in i svält-mode.

Hur är det med sömn och stress?

Jorå jag har varit och är aktiv med fotboll och fjällvandringar odyl. men alltid ryckvis liksom.

Proteinet består av kokt torsk, tonfisk, kyckling och nötkött. Till det äter jag ibland lite ris men oftast grönt typ haricot verts, morötter eller sallad. Fettet måste jag nog säga är i stort sett väck.

Sover bra och stressar så lite som möjligt. Visst, man har väl en del demoner som tristess på jobb, struliga relationer etc men vem har inte det? :tungan

Kan tillägga att det är långt mellan toabesöken, dricker inte mer vatten än vanligt och är bisarrt hungrig på kvällarna.

Last edited:
Jorå jag har varit och är aktiv med fotboll och fjällvandringar odyl. men alltid ryckvis liksom.

Proteinet består av kokt torsk, tonfisk, kyckling och nötkött. Till det äter jag ibland lite ris men oftast grönt typ haricot verts, morötter eller sallad. Fettet måste jag nog säga är i stort sett väck.

Sover bra och stressar så lite som möjligt. Visst, man har väl en del demoner som tristess på jobb, struliga relationer etc men vem har inte det? :tungan

Kan tillägga att det är långt mellan toabesöken, dricker inte mer vatten än vanligt och är bisarrt hungrig på kvällarna.

Hur vet du att att du ligger på underskott av kalorier?

Då är min högst okvalificerade gissning (dock baserad på empiri och vad jag har kunnat läsa mig till) att det är avsaknaden av fettet som är boven. Se till att få i dig t.ex. ägg (hela), mjölk (ICKE homogeniserad) och riktigt smör på den där mackan du nämner.

Måttlig stress har alla. :)

Att det är långt mellan toabesöken är inte bra. Minst en gång om dagen har jag för mig. :crash

Konstig fråga, men hur mår och växer hår och naglar?

Hur vet du att att du ligger på underskott av kalorier?

Om han bara äter vanlig mat (dvs. inge supplement) och bara EN gång per dag så skulle jag nog påstå att han ligger på underskott. Dagsbehovet är väl runt 2000 kcal, och att få i sig det på en måltid är nog en utmaning.

Jag ska få i mig 3000 kcal per dygn och jag äter 5-6 gånger per dag, och det räcker ibland inte. :crash

OBS! Innan jag blir påhoppad av forumets experter. Jag är bara en glad amatör som är intresserad och har testat lite själv och läst mycket om träning och kost. Så det finns mycket väl hål i mina teorier och vad jag kan. :rolleyes:

Last edited:
Alltså jag vill bara friskriva mig från de som sorterat in mig i ett fack av överviktiga. Jag är 182 och gick upp från 80-82 till 85-86 under julen. Jag har inte bytt storlek på byxor så det hamnade tydligt på magen. Därför min efterfrågan av "mirakelkurer". Annars så skäms jag lite över mitt förakt för överviktiga.

Kul att tråden tog fart i alla fall. Tror jag bestämt mig för absolut sockerstopp och kraftig minskning av pasta. Gör inte det snabbt resultat nog övergår jag till att bara äta yoghurt i några dagar.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back