Attackbanta eller svälta sig själv en kort tid.

En annan intressant grej som jag såg i nåt program för en vecka sedan var när de testade att öka ämnesomsättningen i kroppen genom att cykla 3x20 sekunder på maxfart varannan dag typ och det gjorde en jävla skillnad. De hade forskat och kommit fram till att det var den tid det tog för att "väcka" musklerna och få fart på förbränningen av glukos och sätter man det i samband med annan lättare träning och en vettigare kost så lär man tappa rätt fort.

Jag körde youghurt-diet för några år sedan, jag vägde 74kg och ville ner till mina vanlig 69.9kg då jag ogillar att ligga på fel sida 70-strecket. Jag är dock bara 170cm kort på passet, 168cm numera efter att ha skadat ryggen så 70kg är ganska perfekt vikt tycker jag.
Jag bytte ut alla luncher mot en liter 2%-ig youghurt och tappade allt på lite drygt en vecka. Då brukar jag äta en jävla massa kalorier per dag i vanliga fall och lunchen är klart största boven men sen har jag ett väldigt fysiskt jobb och gör av med mycket också.
Jag har haft funderingar på att dra igång träning igen men inser att det bara är slöseri med tid med mitt jobb, däremot skulle konditionen behöva få sig en omgång efter en rejäl sänkning efter hjärtmuskelinflammation för ett år sedan men jag vette fan hur jag ska lyckas...

Här är jag, 50 kg skillnad på ett år. Bilden till vänster vägde jag dock bara 111 på, var uppe på 120 som mest.
Att attackbanta eller svälta sig är bara dumt, börja träna och ligg på ett kaloriunderskott istället om du vill gå ner i vikt, så slipper du förlora dina muskler.

När man väl kommit igång så ser man resultat ganska snabbt om man är väldigt stor från början. Det är en väldigt jobbig omställning i början då man får sluta med alla godsaker, men det är det värt. När man börjar se resultaten så är man inte lika sugen på godsaker längre, man tar hellre en joggingtur istället för att gå ut på krogen och dricka öl, och man tar hellre en sallad än pizza, det kommer ske per automatik efter ett tag. Att räkna kalorier var jobbigt i början, nu tänker man inte på det längre, det kommer oxå per automatik.
Innan jag bestämde mig för att gå ner i vikt hade jag inte en aning om att man kunde räkna kalorier, det har varit det som hjälpt mig mest.

Resultatet av att gå ner i vikt är bara positiva, man känner sig piggare, man orkar mer, man får ligga med snyggare tjejer och man får ett sjukt mycket bättre självförtroende.

Kör hårt, klarade jag det här helt själv utan någon som helst hjälp så kan vem som helst göra det!!

22034_311875959953_6581528_n.jpg

LCHF funkar.
Gå ner några kilo, sedan kan man börja fuska (äta måttligt med kolhydrater).
Svält är en skitlösning.
Alla som tävlat i sporter med viktklassning (och samlat några år efter) vet hur mycket stryk kroppen tar av attackbantning.
Jag tror inte att LCHF är nyttigt i längden heller, men en period för att gå ner följt av undvikande av onödiga kolhydrater är bajset.

Hur vet du att att du ligger på underskott av kalorier?

Har inte räknat men det vore otroligt annars? Ta exemplet igår:
Frukost på jobbet: 2 skivor med lingongrova med ost+kaffe
Lunch på jobbet:ca 400g kokt torsk med kokta brytbönor.
När jag kommer hem dricker jag ungefär 8dl mjölk kokar två ägg och en rå morot. Thats it.

Detta är vad jag lever på och byter ut bönorna och fisken mot stekt kött/kyckling eller tonfisk och lite ris.
På det löpträning varannan dag som jag nämnt.
Vill du får du räkna.:)

Här är jag, 50 kg skillnad på ett år. *text*

Du har all min respekt!:Bugar

Vill man så går det, du är från och med idag min inspiration.

Tack alla för svaren!
Jag nöter på och ska dra på lite mer smör på morgonmackan, trycka ett par ägg till och fortsätta kuta så ska väl nålen börja röra sig snart. Oavsett så mår jag bättre av det.:tummenupp

När jag kommer hem dricker jag ungefär 8dl mjölk kokar två ägg och en rå morot. Thats it.

Detta är vad jag lever på och byter ut bönorna och fisken mot stekt kött/kyckling eller tonfisk och lite ris.

Tack alla för svaren!
Jag nöter på och ska dra på lite mer smör på morgonmackan, trycka ett par ägg till och fortsätta kuta så ska väl nålen börja röra sig snart. Oavsett så mår jag bättre av det.:tummenupp

Mjölk är det tydligen massa socker i. Jag fick en rejäl fettdepå på magen när jag började överkonsumera latte.

Mjölk är det tydligen massa socker i. Jag fick en rejäl fettdepå på magen när jag började överkonsumera latte.
Jo jag vet men det är ohyggligt mycket mindre än i läsk och saft som jag drack tidigare. Eftersom jag ändrat kosten så radikalt så inbillar jag mig att de kolhydrater som 8dl (oftast mindre också) lättmjölkbidrar med är försumbart?
Fan ska man behöva skriva in sig på nåt fångläger i sibirien för att vara säker från dessa kolhydrater!? :hihi

Vad var det som stod bredvid latten på bordet då? ;)

Tack alla för svaren!

Det finns en bra app, "shapeup", där skriver du in ditt kaloriemål, mat och aktivitet. Då ser du om och hur mycket underskott/överskott du hamnar på.

Www.styrkelabbet.se/deffa. <--- Där kan du räkna ut kaloribehov under en dag.

Personligen skulle inte jag löpa för att gå ner i vikt. Visst, du förbränner mycket energi, men det naggar på muskler oxå. Inte bara fett.

Det sägs att styrketräning bränner 3 gånger så mycket än konditionsträning om man kör lättare vikter och många reps, samtidigt som man inte naggar för mycket på musklerna som Ricken skriver. Sen ska det vara fysiskt omöjligt att kunna bygga muskler samtidigt som man går ner i vikt, men om man är stor från början, så brukar man ju ha en hel del muskler man kan spara på.

En kompis som tränar väldigt mycket berättade dock att det är någon som lyckats bygga muskler vid viktnedgång, han åt tydligen en sju helvetes massa kyckling-hjärtan varje dag, det innehåller tydligen något ämne som gör det möjligt, själv avstår jag hellre =)

Har för mig att det är 35 kalorier/dl i lättmjölk, har aldrig gillat det, men ett tips för att slippa dem, drick vatten =) och använd minimjölk till proteindrycken istället.

Last edited:
Det sägs att styrketräning bränner 3 gånger så mycket än konditionsträning om man kör lättare vikter och många reps, samtidigt som man inte naggar för mycket på musklerna som Ricken skriver.

Utifrån vad jag har läst mig till så förbränner enligt nedan.

Promenad (6,4 km/h): 429
Löpning 12,1 km/h (5 min/km): 1191
Tyngdlyftning, lätt: 286
Tyngdlyftning, tungt: 571

Sen ska det vara fysiskt omöjligt att kunna bygga muskler samtidigt som man går ner i vikt, men om man är stor från början, så brukar man ju ha en hel del muskler man kan spara på.

Det finns artiklar som säger både ja och nej.

Jag kan bara tala ur egen erfarenhet.
I okt vägde jag 89kg, 1,75 lång.

Idag väger jag 83kg (fortfarande 1,65 dock ;) ) men jag har lagt på mig muskelmassa.

Jag körde hantelpres på 25-30kg när jag kom igång igen. Nu kör jag 5-6 reps / set på 40kg.

Kruxet är väl egentligen att jag aldrig satt min fot på ett gym och tycker det är så krångligt med alla övningar, reps och sets och allt vad det är. Har jag klarat mig hittills så kan jag inte förmå mig att börja nu liksom. Mina ambitioner är ju inte heller att bygga muskler, men vill behålla dem jag har i skapligt skick.

Har vänner som är helt insnöade byggare och har haft så roligt åt dem på deras bekostnad så skulle få höra det i evigheter om jag ens visade mig i närheten av gymmet. :)

Tips på bra proteindrink/tillskott emottages dock tacksamt!

Kruxet är väl egentligen att jag aldrig satt min fot på ett gym och tycker det är så krångligt med alla övningar, reps och sets och allt vad det är. Har jag klarat mig hittills så kan jag inte förmå mig att börja nu liksom. Mina ambitioner är ju inte heller att bygga muskler, men vill behålla dem jag har i skapligt skick.

Har vänner som är helt insnöade byggare och har haft så roligt åt dem på deras bekostnad så skulle få höra det i evigheter om jag ens visade mig i närheten av gymmet. :)

Tips på bra proteindrink/tillskott emottages dock tacksamt!

Räkna först, ät sen.
Du vet, mät 2ggr, kapa 1. ;)

Kör hårt, klarade jag det här helt själv utan någon som helst hjälp så kan vem som helst göra det!!

View attachment 376557

Bra jobbat!

Nu har jag iofs aldrig varit överviktig, men kan bara instämma i det övriga.

Ett bra sätt att inte lägga på sig massa vikt hela tiden är att aldrig ha t ex läsk/chips/godis hemma.
Skippa de där 10 kopparna kaffe med mjölk/socker varje dag.

Käkar man lunchbuffé så är det okej att ta en normal tallrik, man måste inte äta tills man är spyfärdig.

Får man bjudgodis på jobbet te x vid jul så är det faktiskt frivilligt att äta av det. Har man klarat sig övriga året utan godis på jobbet så lär man klara sig även över jul.

Attackbanting, lchf, banametoden eller vad som nu är 'inne' för tillfället funkar för att de har två saker gemensamt;

1. Ingen av dem innehåller kakor, pizza eller cola.
2. Alla skall gärna 'kombineras med fysisk aktivitet'.

Då ställer man ju sig frågan, är det avsaknad av kakor, pizza och cola samt den fysiska aktiviteten som är avgörande, eller är det just den magiska inneförtillfälletmetoden som är svaret på bönerna?

Wfse funkar oxå rätt bra.

Det finns artiklar som säger både ja och nej.

Jag kan bara tala ur egen erfarenhet.
I okt vägde jag 89kg, 1,75 lång.

Idag väger jag 83kg (fortfarande 1,65 dock ;) ) men jag har lagt på mig muskelmassa.

Jag körde hantelpres på 25-30kg när jag kom igång igen. Nu kör jag 5-6 reps / set på 40kg.

6kg fattar jag men inte hur du lyckas gå ner 1 dm!

(Behöver gå upp 1 dm så blir vikten också rätt).

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT