Att vinna eller förlora i MototGP – har det någon kommersiell betydelse?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Att vinna eller förlora i MotoGP – har det någon kommersiell betydelse?

Ducati ökade sin försäljning i USA med 43% under 2011. Och...

”Those figures put a small dent into the ´win on Sunday, sell on Monday´ ethos that supposedly drives manufacturers to race. Ducati was winless in MotoGP in 2011 for the first time since 2004...”

Har Kawasakis försäljning sjunkit som en sten sedan de drog sig ur MotoGP? Kanske är det tvärt om, om man ska dra någon logisk slutsats av Ducatis försäljning...?

http://superbikeplanet.com/2012/Jan/120120c.htm

Last edited:
Nån betydelse har det säkert för vissa personer. Jag tycker en kul grej med Ducati är just att dom varit (och är) så framgångsrika inom racing, så visst påverkar det lite grann.

Men samtidigt så handlar det i slutändan om vilken maskin man trivs med bäst. Skulle aldrig falla mig in att köpa en hoj som jag knappt orkar köra på grund av dålig sittställning, konstig motorkaraktär, dåligt avvägt chassie, etc. bara för att den har en bra stamtavla inom motorsporten. Skulle aldrig köpa en hoj bara för "mytens" skull.

Ptja, det har ju gått lite bättre för Ducati i WSBK. På senare år verkar det ju också som att Ducati har lagt en del satsningar på produktplaceringar i filmer och dylikt, det hjälper säkert mer än "årets vinnarmärke" egentligen.

Hittar du bokstavskombinationen WSBK i trådens rubrik?

Jag skulle tro att en vinst i WSBK smäller högre än en vinst i Moto-gp i gatåkarnas ögon. Mest pga att den hojen faktiskt ser ut som den som står hos mc handlaren. Hade ducati vunnit gp:t också så hade säkert siffrorna sett ännu bättre ut, så ja jag tror det har kommersiell betydelse.

Det hade varit intressant att se siffror från italien :)

Tror att det spelar väldigt liten roll när det kommer till försäljning av hojar till gatåkare hur märket placerat sig i MotoGP och andra tävlingar.

Nu är jag väl medveten om att det inte är R1 som körs i MotoGP, men ta R1 09 och framåt, anses ju för "svag" bland gatåkare men vad jag förstått så är det ganska många som gillar effektkurvan i den för racing?

Skulle gissa att folk köper den hoj de tycker är roligast och snyggast kanske ett märke de haft tidigare, eller som polare har/talar sig varma för.. sen om det märket man äger råkar vinna nåt så kan det väl vara kul en stund.

Om jag utgår från mig själv så har ducati tydligt visat att de går en egen väg under 2011 vilket höjt mitt intresse.
Under samma säsong har hondas exponering varit att de förfinar, inte att de tänker nytt.

Så: jag tror motogp är viktigt ur kommersiell synvinkel men inte på den omedelbara försäljningen.

Det var vad jag minns spänd förväntan på yamahas cross-planemotor men mc-media gjorde tummen ner.
Ducati kunde säkert släppt en modell med kolfiberram som sålt bra utan tävlingsframgångar.

Suzuki. vad visar de? att de målat in sig i ett hörn? att de förfinar?
När jag tänker efter har jag nog aldrig läst en tråd här där någon går loss på nästa års fireblade. hade det varit annorlunda ifall v5:an nått gatorna?

Last edited:

Det är bra med gott självförtroende, men någonstans där man jämställer sig själv med den nordamerikanska marknaden går kanske gränsen.
Det är precis skitnödiga besserwisser-kommentarer som dessa som gör att dina trådar/ämnen ofta spårar ur.
Du ställer en fråga och är sedan dryg mot de som försöker diskutera ämnet ur olika perspektiv. :tummenner

Det är bra med gott självförtroende, men någonstans där man jämställer sig själv med den nordamerikanska marknaden går kanske gränsen.

Jaha, så vi skulle inte diskutera vad racingen hade för betydelse för försäljningen? :va

Nåja...

För att man i säljstatistiken kan se vilken hoj som köptes pga MotoGP-satsningen och vilken hoj som köptes pga WSBK-satsningen? :va

Man kan tänka sig att även om de sportsliga framgångarna uteblivit så när MotoGP-cirkusen kommer med Rossi och Hayden i USA så är det säkert många som gärna "köper in sig".

Du ställer en fråga och är sedan dryg mot de som försöker diskutera ämnet ur olika perspektiv.
Sorry. :-(

Det är så frustrerande med inlägg av goddag-yxskaft-typ.

”Jag skiter i vad tråden handlar om, men jag tycker att...”

Syftet med tråden är seriöst och förhoppningen en intressant diskussion, inte högröstade utsagor om egna erfarenheter och åsikter långt utanför ämnets ramar. Det är en befogad fråga: Ducati säljer fler motorcyklar än någonsin i USA samtidigt som det går sämre än någonsin i MotoGP –*vad säger det om det kommersiella värdet med att delta i MotoGP? Och: hur går det egentligen för Suzuki och Kawasaki som inte deltar eller gör fiasko säsong efter säsong?

Last edited:
Man kan tänka sig att även om de sportsliga framgångarna uteblivit så när MotoGP-cirkusen kommer med Rossi och Hayden i USA så är det säkert många som gärna "köper in sig".
Tror jag du har rätt i. Säkert har MotoGP-racen i USA påverkat försäljningen där. Men när gick första racet på Laguna Seca – ganska många år sedan nu. Effekten slår igenom först nu?

Last edited:
Det är så frustrerande med inlägg av goddag-yxskaft-typ.

Eftersom mitt svar var idiotiskt och inte hörde till ämnet så gör jag väl ett nytt försök.

Har det någon kommersiell betydelse? Nej, det har någon kommersiell betydelse vare sig man vinner eller inte i MotoGP. Ducati får storstryk i men ändå säljer hojarna som smör både här i Europa och i USA. Med dina kunskaper borde du väl kunna ha räknat ut detta själv istället för att starta en tråd för att "diskutera" ämnet? :va

Paralleller mellan den fina försäljningen skulle däremot kunna dras till framgångarna till WSBK där dom faktiskt kör produktionshojar, men eftersom det nu var MotoGP vi pratade om så håller vi oss väl till ämnet...

:5sure

Last edited:
Design, stil, motor, effekt och ljud säljer hojar. Ducati är en vinnare på den fronten. Kawasaki, lite mindre...

Sedan tror jag även att försäljning inte ökas ett år pga vinster från samma år, utan Ducati har ju över senaste åren varit överlägsna. Sådant sätter sig i huvudet hos "new bikers" som ska köpa båge.

Tror jag du har rätt i. Säkert har MotoGP-racen i USA påverkat försäljningen där. Men när gick första racet på Laguna Seca – ganska många år sedan nu. Effekten slår igenom först nu?
Ducati började sin satsning i MotoGP 2003. Laguna Seca, som körs i en delstat som varit världens åttonde största ekonomi om det vore en självständig stat, återinfördes 2005 på programmet. Hayden anslut till Ducati till 2009.
Rossi anslut 2011. Ducati har en vinst på Laguna Seca, lika många har Rossi. Hayden har två.

Vid det här laget är det kända varumärken alla tre. Även om inte Rossi vinner så står det säkert många presumtiva kunder i kö för ett möte, signerad t-tröja osv. I början hängde Michael Jordan i depån och provkörde väl också GP-hojen? Han är rätt stor i USA, även hos hojköpare.

Så det finns säkert både långsiktiga och kortsiktiga effekter av marknadsföringen.

...Ducati har ju över senaste åren varit överlägsna. Sådant sätter sig i huvudet hos "new bikers" som ska köpa båge.
Så tror jag också det fungerar. Och det är lätt att tänka sig att ett märke med högljudda och läckra motorcyklar uppskattas i USA. Men samtidigt så har ju utpräglade tråkmodeller som Honda Accord och Toyota Prius och Camry sålt enormt bra i USA. Det vore intressant att veta hur välkänt det är bland amerikanska köpare att Hayden kör Ducati. Det sägs ju att MotoGP är väldigt litet i USA. Att det är AMA Superbike som räknas och där har ju Suzuki totaldominerat de senaste tio åren.

Den gamla devisen "all reklam är bra reklam" skulle kunna spela in. Det går inte bra, men dom har alla ögon på sig tack vare Rossikontrakterandet.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8