Att vinna eller förlora i MototGP – har det någon kommersiell betydelse?

Paralleller mellan den fina försäljningen skulle däremot kunna dras till framgångarna till WSBK...
I USA verkar man både ointresserade och okunniga om WSBK. Det är AMA Superbike som gäller och där har Ducati bara 2 titlar sedan 1976: 1993 och 1994.

Off topic: Suzuki har 13 titlar, Kawasaki 9, Honda 8 och Yamaha 3 (!).

I USA verkar man både ointresserade och okunniga om WSBK. Det är AMA Superbike som gäller
Hur vet du det? AMA har naturligt stort utrymme pga sportkanaler, alla race går i rätt tidszon osv. Stor publik javisst, men majoriteten har säkert inte mc överhuvudtaget. Av sporthojsköparna så är säkert WSBK mer känt, WSBK har deltävling i USA, amerikanska framgångar och wildcards.

Varför går inte ducce hem i sverige??? Är det för dyrt o rejsa med lr varför körs det inte me dom?
Samma med Aprilia....

Varför går inte ducce hem i sverige??? Är det för dyrt o rejsa med lr varför körs det inte me dom?
Samma med Aprilia....

Dyrt, avancerat OCH Italienskt. Duccar på hemmaplan finner du i BoTT, i drivor serru! :gnissla
Plassen Bros (Nor), Topi Haarala (Fin) o även Peter Sköld kört Ducati Sbk i flera år.

Ang. Aprilia RSV4:an så vet jag faktiskt inte riktigt för det är ju en kanonhoj, men kräver onekligen en del "inte helt gratis" motorstyrsprylar för att få riktig fräs på motorn o en TC/antiwheelie/launchcontrol som funkar fullt ut. RR-folk i Swe kanske är rädda för flong nya grejer o kör hellre sitt trygga gamla junk ett-två-tre år till...:tungan

Linkan det är ju bara att maila David o anmäla sitt intresse till privatcupen/evo i PSBK o sen slanta upp det det kostar = plättlätt!! :)

Diavel lanserades i fjol. Direkt framtagen för att lyckas på den amerikanska marknaden. Tror den funkade rätt så bra.

Sedan säger 43% inte sådär jättemycket, sålde man 2 hojar 2010 och 4 st 2011 har man ju ökat försäljningen med 100%. :)
Ducati har väl historiskt sett varit ganska små på den amerikanska marknaden? Har alltid haft den uppfattningen.

Jag tror att det faktum att Hayden (amerikanarnas egen guldgosse) och Rossi (som i princip alla älskar) kör Ducati, tillsammans med bra marknadsföring, har en större betydelse för försäljningsstatistiken i USA än vart dom placerar sig i resultatlistan i MotoGP.

Det här var intressant +43% men hur många Duccar kan det vara?
Det fanns ca 6 600 000 registrerade motorcyklar2006 i USA (inklusive ATV)
Antag för att gör det lätt att 10% är ATV, återstår 6000000 motorcycles.
Av dessa är 1% Ducati (25% Honda), dvs för Ducati 60000.
http://knol.google.com/k/the-u-s-motorcycle-market#U(2E)S(2E)_Motorcycle_Market
Antag de håller 10 år. Då ligger Ducatiförsäljningen på ca 6000st/år (Hondaförsäljningen på ca 150000st/år)
Och 43% ökning är är ca 2500st.
Här är lite mer om försäljningen i USA
http://www.webbikeworld.com/motorcycle-news/statistics/motorcycle-sales-statistics.htm
men med 25 Honda på 1 Ducati i USA så känns för min del att Ducati är aningen mer ovanlig i USA än i Sverige.

Sorry. :-(

Det är så frustrerande med inlägg av goddag-yxskaft-typ.

”Jag skiter i vad tråden handlar om, men jag tycker att...”

Syftet med tråden är seriöst och förhoppningen en intressant diskussion, inte högröstade utsagor om egna erfarenheter och åsikter långt utanför ämnets ramar. Det är en befogad fråga: Ducati säljer fler motorcyklar än någonsin i USA samtidigt som det går sämre än någonsin i MotoGP –*vad säger det om det kommersiella värdet med att delta i MotoGP? Och: hur går det egentligen för Suzuki och Kawasaki som inte deltar eller gör fiasko säsong efter säsong?
Förvisso men samtidigt är det ju enbart hyfsat "vilda" spekulationer gällande ämnet här eftersom ingen av oss har någon egentlig kunskap, underlag eller möjlighet till analys av den amerikanska marknaden och hur den fungerar. Att då enbart tillåta funderingar kring MotoGP som säljfaktor sänker ju möjligheten till analys rejält. Allas spekulationer skulle jag påstå är så nog lika väl underbyggda även om man börjar i sig själv.

Avdelningen "god dag, yxskaft"-frågor? ;)

Jaså? Missvisande? Tja, vilket ord skulle du använda för att bättre beskriva att Suzuki har vunnit titeln 8 av de senaste 10 åren?
Väldigt framgångsrika kanske?
Skit samma, som FireSalle skriver villa jag bara påpeka att "dominansen" är bruten och att den som fanns är svår att sätta i samband med de senaste årets försäljningssiffror.

Kram!

Jag kan lätt medge att jag köpte hoj efter testresultat och racing-framgång. Att se Corser vinna stort med Corona-K5'an på Valencia live på plats mår jag gott av än :)

Det vore intressant att veta hur välkänt det är bland amerikanska köpare att Hayden kör Ducati. Det sägs ju att MotoGP är väldigt litet i USA. .

För att sätta lite perspektiv på det du skriver ovan kan jag berätta att tex Collage Fotboll (Amerikansk fotboll) har ett större intresse än den professionella Baseball Ligan samt NHL i USA. Hör inte till ämnet men jag tror din tes om att MotoGp är försvinnande litet ur ett intresseperspektiv stämmer ganska bra...

För att svara på ämnet, ligger gissningen i att man går på det märke/ modell som personerna i ens omgivning förespråkar alternativt om man kan få en riktigt bra deal på likvärdigt material så är nog saken biff.
Tror att MotoGP:s resultat har en försvinnande liten påverkan på vad som säljs och inte utan reklam, vänner och priser är nog det som styr i det stora hela..

Men vad gör att 'vänner' pratar om ett märke då? Inte helt otroligt är det MotoGP/WSBK/AMA-framgånger såklart.
Fast jag tror Ducati med Rossi/Hayden utan vinst ger mer i USA än Ducati med vinst och Dovi*2 som förare t.ex. :)

...så är det ju mer än bara racingresultat, och att ha den snabbaste hojen - när det gäller att köpa en egen knarr, eller hur?

2 säsonger med en yxig 1098a satte sina spår i min själ iaf, jag hatade verkligen hojen stundtals (mer obekväm hoj får man leta efter), men varenda gång jag ser/hör en ducce så småflinar man, och minns känslan.
Det är något speciellt, och för att fatta lär man nog ha åkt och ägt en.

Jag har inte alls samma känsla för nuvarande japs som står i garaget, även om jag säkert är snabbare på den runt en bana, och den kostar en tredjedel i försäkring, går lika bra rakt fram, etc, etc - men i mitt fall var det fel hoj för det jag gör med den, men en dag skall det nog in något från Ducati i garaget att komplettera med för de där fina söndagsturerna...

Hojkörning handla inte om siffror och statistik för mig i alla fall - och det man själv åker har så SJUKT lite att göra med det material man tävlar med att ens börja jämföra är helt meningslöst.

Man är väl inte bättre än sitt senaste resultat...
Det där är en floskel som har överlevt sig själv för att den låter vederhäftig och är så lätt att slå vem som helst i huvudet med som just har misslyckats med något. I själva verket är den lika sann som ”Ensam är stark” och ”Lagom är bäst”. Om någon har vunnit fem VM-titlar i rad och i första racet den sjätte säsongen vurpar och gör en DNF – då kan man säga ”Man är inte bättre än sitt sista resultat”. Men är det sant? Nej, såklart inte. Man måste se på en persons samlade prestationer över tid för att säga något om dennes kapacitet och predicera framtida resultat. Eller skulle du satsa allt på att årets segrare i Idol också vinner nästa år därför att ”man är lika bra som sitt senaste resultat”? Kevin Schwantz vann sin enda 500-titel 1993. Var han på topp då?

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna