Att vara hemlös..

För många här inne låter det som en självklarhet att alla hemlösa ska ha ett hem. Ja, det tycker jag med.. men.. med vissa kriterier.

Har en vän som jobbar inom Sociala just inom alkoholavdelningen som hjälper hemlösa. Det finns MYCKET lägenheter till dom, men dom vill inte ha dem.
Ett av kraven sociala har för att ge en lägenhet till en alkoholiserad uteliggare är att denne gemene man ska 1 gång i veckan gå och lämna pissprov för att visa att den inte dricker. I de värsta fallen så vill sociala "ta hand" om dennes pension (de flesta uteliggarna idag har en inkomst iform av sjukpension eller vanlig pension) för att de ska kunna se till att hyran blir inbetald samt att de sedan betalar ut pengar i omgångar för att allt ska räcka hela månaden.

Jag tycker att det e hemskt att det finns uteliggare, inte många av dem som är trevliga heller, utan bara vidriga gubbar i mina ögon. Men bor man i sthlm får man väl se det mesta nere på Plattan där det sker langning av narkotika mitt framför ögonen på en. Förra veckan om jag inte minns helt fel var det en uteliggare mitt på drottninggatan som löpte amok med sina kanyler och skulle sticka folk?? Hur säker känner man sig runt dem?? I detta fall var det "bara" Insulin sprutor han sprang runt med, men jag skulle då inte ta chansen att bli stucken iaf.

Har ständig kontakt med en uteliggare via jobbet som inte är drogpåverkad utan bara en väldigt deprimerad person som enligt honom själv hamnar i fel sällskap hela tiden och har en svaghet för alkohol. Det är synd om dem som verkligen vill ordna upp sitt liv men som inte får chansen, tyvärr så hjälper inte sociala till i alla lägen.. men i väldigt många. Det handlar om att ge och ta...

Ngn skrev nåt om att borderline sjuka personer har lättare för att ta droger?? Vad innebär egentligen borderline, det skulle jag gärna vilja veta då inte ens läkare vet detta. Hade en vän som blev diagnositerad borderline, och när hon ville veta vad detta innebar sa läkaren att "det är ett symptom på ditt beteende". Dom gav henne även diagnosen, Schizofreni, och en hel del annat. Hon sa själv efter några månader att dom diagnositerat henne för alla de konstiga psykiska sjukdomarna som fanns i deras läkarböcker för att dom inte var säkra. gav henne även mediciner för detta. Denna tjej höll på att bli hemlös då läkarna inte villa klassa henne som sjukpensionerad utan bara sjukskriven, men utan läkarintyg = inga pengar ifrån f-kassa. = knappt hjälp ifrån sociala då de ansåg att hon var kapabel att jobba.. Läkarna upptäckte diagnosen ADHD några dagar efter att hon tagit livet av sig på vår vind..

Jag har alltid sagt att en människa väljer vilket liv denne vill ha.. men det vettefan om det stämmer.

Annchua skrev:
Jag har alltid sagt att en människa väljer vilket liv denne vill ha.. men det vettefan om det stämmer.

När man mår bra och man har "flytet" så väljer man till stor del sitt liv. Man har kontakter, hyffsat med pengar, polare, tjej, lägenhet, jobb osv.

En dag så får man sparken, tjejen sticker, dricker lite grann, inbrott i lägenheten, glömt att betala försäkringen, inga pengar därifrån, hoppsan dricker lite mera, kompisarna börjar dra sig undan, super upp hyran, blir vräkt, och vips. så sitter man där...

DÅ kan man ju börja försöka ordna upp det...

Hörde om ett tvprogram där man följde en uteliggare som berättade hur allt gått till.
Han var en välbetald företagsledare med fin villa, fru och barn, fin bil osv. En man i övre medelklassen helt enkelt.
En dag så dog hans fru och barn i en bilolycka och han börjar att kröka. Efter många om och men så bestämmer han sig för att göra sig av med alla saker som påminde om hans familj, så han tänder eld på kåken. Försäkringsbolaget upptäcker detta och nekar ersättning. Han börjar kröka lite mer. Nu börjar ryktena gå på jobbet och han får kicken. Inget jobb, inga pengar, ingen bostad och smärre alkoholproblem...
Allt på några år..
Han sa att för några år sedan så föraktade han sådana människor som han var en av nu.

Om nån av er har sett programmet så får ni gärna komlettera, men det var så i stora drag iaf.

Sen är väl Leila K ett tragiskt exempel på hur illa det kan gå...

Annchua skrev:
Vad innebär egentligen borderline, det skulle jag gärna vilja veta då inte ens läkare vet detta.
Det är en typ av personlighetsstörning, vilket betyder att man inte räknar med att tillståndet kan botas i första taget, utan att det snarare är en integrerad del av personligheten. Traditionellt sett ligger borderline i mellanlandet mellan "neurotiska" problem såsom sinnesstämningssjukdomar och "psykotiska" problem, t.ex. schizofreni. Självmordsbenägenhet och manipulativ personlighet är vanlig del av sjukdomsbilden när det gäller borderline. Ska man va kritisk så kan man säga att det är lite av en slaskdiagnos... Om du letar runt på nätet så ligger säkert diagnoskriterierna enligt DSM-IV ute någonstans.

mb skrev:
Det är en typ av personlighetsstörning, vilket betyder att man inte räknar med att tillståndet kan botas i första taget, utan att det snarare är en integrerad del av personligheten. Traditionellt sett ligger borderline i mellanlandet mellan "neurotiska" problem såsom sinnesstämningssjukdomar och "psykotiska" problem, t.ex. schizofreni. Självmordsbenägenhet och manipulativ personlighet är vanlig del av sjukdomsbilden när det gäller borderline. Ska man va kritisk så kan man säga att det är lite av en slaskdiagnos... Om du letar runt på nätet så ligger säkert diagnoskriterierna enligt DSM-IV ute någonstans.

Var bara intresserad av att veta detta då läkarna själva inte specifikt kan säga vad Borderline är.. undrar bara hur många idag som dom feldiagnostiserar för att man inte har tiden att lägga ner och se vad det egentligen kan vara.. penga brist eller ointresse hos läkarna.. ?

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard