Att tänka på vid köp av 250?

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
Det lutar åt att nästa hoj blir en Aprilia RS 250, men som helt novis i ämnet vill jag gärna veta mer.

Vad är det tex för skillnad mellan årsmodellerna?

Vad ska man kolla extra noga på vid ett köp av en RS?

Upplys mig tack! :)

Martin skrev:
Inte för att vara sån..

Jag har läst tråden, kommer väl fram till att jag ska försöka hitta en hoj från -98 och framåt, och att krånglar något så är det avgasportarna mest typ. (verkar vara massa mecka)

Men om jag ringer på en annons, vad ska jag fråga om?

Vad ska jag passa mig för?

Kör "alla" med styrdämpare?

Hur vet jag att jag inte betalar ett överpris?

@Gustav O: Plocka bort tråden om den känns alldeles som en dublett.

Jag har läst tråden, kommer väl fram till att jag ska försöka hitta en hoj från -98 och framåt, och att krånglar något så är det avgasportarna mest typ. (verkar vara massa mecka).
Massa mekande känner inte jag igen från min tid i SP. Jag mekade lite under vintern, kontrollerade/bytte portar, bytte kolvar, kontrollerade/bytte wire till avgasportarna (ventilerna). Med tanke på hur mycket hojarna har gått och hur många som haft problem med VXL-lådan så bör man ta ut och kika på den med.

Men om jag ringer på en annons, vad ska jag fråga om? Be om kvitton på det som ägaren påstår sig ha bytt.

Vad ska jag passa mig för? Svårt att säga - beg är beg...

Kör "alla" med styrdämpare? Några gör det inte, men är att rekomendera

Hur vet jag att jag inte betalar ett överpris? Vet man nånsin det?

Jörgen Player Special skrev:
Med tanke på hur mycket hojarna har gått och hur många som haft problem med VXL-lådan så bör man ta ut och kika på den med.
Gaaah, skit att jag inte hittar bilden som jag hade på dig från förra året på Sviestad när växellådan ligger i molekyler på backen :D

Martin skrev:
Gaaah, skit att jag inte hittar bilden som jag hade på dig från förra året på Sviestad när växellådan ligger i molekyler på backen :D

Den har jag kvar! femmans vxl drev var sprucket.. Tyvärr missade vi en hylsa när vi monterade i nya lådan så det inte blev start. peppar peppar, det var enda gången den hojen krånglade på tre år.

/JPS

Den har jag kvar! femmans vxl drev var sprucket.. Tyvärr missade vi en hylsa när vi monterade i nya lådan så det inte blev start. peppar peppar, det var enda gången den hojen krånglade på tre år.

/JPS

Ja 250 SP är en mekfri klass... :rolleyes:

Min är till salu!! Tjöp den!!

Vad vill man med ett sånt här inlägget?

/Jörgen

Med sånt här inlägget vill man skojja med Anneli om att inte glömma 2 takts olja så JAG slipper mecka mer än nödvändigt!
Var det något mer???

/Patrik AKA mecken i A-racing!

Last edited:
Kamikaze kid skrev:
Med sånt här inlägget vill man skojja med Anneli om att inte glömma 2 takts olja så JAG slipper mecka mer än nödvändigt!
Var det något mer???

/Patrik AKA mecken i A-racing!

Jag bara undrade... Lite trött på 2T vs 4T som dyker upp lite titt som tätt. Thats all

/Jörgen

Anneli skrev:
Det lutar åt att nästa hoj blir en Aprilia RS 250, men som helt novis i ämnet vill jag gärna veta mer.

Vad är det tex för skillnad mellan årsmodellerna?

Vad ska man kolla extra noga på vid ett köp av en RS?

Köp en så lite körd/mekad som möjligt.
Jag hade en Aprilia för tre år sen, och den spottade ut växellådsdrev genom vevhuset.
När jag sen fixade i ordning det så lyckades jag dra av kablarna till oljenivågivaren för tvåtaktsoljan. :klant Oljan tog slut, och skiten skar naturligtvis.
Mer utgifter.

Så se till att hojen är i princip ny, meka noggrant, och fixa småsaker innan de blir stora saker.

Vattenpumpaxeln går gärna till de sälla jaktmarkerna om man inte har nåt korrosionshämmande i kylvattnet åtminstone vintertid.

Bromsskivorna slits rätt fort, kolla kolla.

Avgasröret på övre/bakre/vänster cylinder spricker gärna i "våfflet" närmast cylindern, kolla kolla igen.

För övrigt blir de skruttiga rätt fort, så vårda den som en bäääbis så går det bättre.

Jäääävlar vad vi kvinnor kommer ÄGA 250SP :tuttar
Hoppas du hittar en hoj för vettig summa Anneli! Brink säljer sin räser också.

Penguin skrev:
Någon som har effektsiffror på sina hojar? Vad ligger de normalt på?

Jag har sett allt mellan 47-60 hk på bakhjulet för en standard Aprilia RS250 men normala siffror med fräscha motorer är nog 54-58 ungefär. Det varierar ju en del mellan bänk till bänk. En Suzuki RGV 250 brukar ha något lägre effekt.

Det magiska talet är 56. Det är det normala antalet bakhjulshästar för en frisk motor och drivlina. Alla effektangivelser över 56 bakhjulshästar ska tas med en nypa salt, en eller två hästar färre är väl inget att höja på ögonbrynen åt, betänk att bara en ooljad kedja är lika med minus 1 häst.

Anneli skrev:

Alla människor har ju rätt till en egen åsikt, min åsikt är att aprilia RS250 är en av de sämsta motorcyklar som någonsin producerats.

Kvaliteten på motorcykeln var det sämsta som jag någonsin upplevt, jag hade motorcykeln under två säsonger och under den säsongen gick den sönder ett flertal gånger bland annat var det avgasportar som brast osv osv. Eftersom min hoj var standard så var detta något som förbryllade mig enormt. Jag var dessutom förste ägare och hojen var splitter ny när jag tog ut den.

Vidare var den ett riktigt helvete att mecka med eftersom det var trångt och allmänt dåligt förberett för att meckas med. Dessutom var kvaliteten på delar så dålig att det ofta gick sönder.

Ytterligare ett varningens finger måste höjas för att det eventuellt finns viss risk att klassen tas bort från SM-tävlingarna...

*/ ?>
Back