Att tänka på vid köp av 250?

RS250RR skrev:
Alla människor har ju rätt till en egen åsikt, min åsikt är att aprilia RS250 är en av de sämsta motorcyklar som någonsin producerats.

Kvaliteten på motorcykeln var det sämsta som jag någonsin upplevt, jag hade motorcykeln under två säsonger och under den säsongen gick den sönder ett flertal gånger bland annat var det avgasportar som brast osv osv. Eftersom min hoj var standard så var detta något som förbryllade mig enormt. Jag var dessutom förste ägare och hojen var splitter ny när jag tog ut den.

Vidare var den ett riktigt helvete att mecka med eftersom det var trångt och allmänt dåligt förberett för att meckas med. Dessutom var kvaliteten på delar så dålig att det ofta gick sönder.

Ytterligare ett varningens finger måste höjas för att det eventuellt finns viss risk att klassen tas bort från SM-tävlingarna...
Oj! Du hade maximal otur skulle jag vilja påstå för jag kan bara hålla med om avgasventilerna och mekbarheten vad gäller negativa saker. Annars har jag inte upplevt något som helst negativt med kvaliteten (ok, avgasystemets infästning suger också!), vurpar man så händer det sällan mer än att en växelpedal kröks/går av.
Lite pepp om klassen istället:
Vilken annan klass kan du som rookie köpa en hoj i för 25-30000 och vara materialmässigt konkurrenskraftig direkt?
Vad gäller klassens fortlevnad så beror det väl till stor del på antalet utövare, det verkar ju inte direkt som att suget efter 250SP minskar.

Torkel skrev:
Oj! Du hade maximal otur
¨
Kanske det?

Dock vill jag förtydliga mig, på inget sätt vill jag att klassen skall försvinna, det är absolut inget som jag propagerar för. Jag tycker att alla tvåtakts klasser har sin charm. Dessutom är det en billig klass som i stort sätt alla klarar av.

Men man skall dock vara medveten om hojen är långtifrån perfekt.

Last edited by a moderator:
RS250RR skrev:
Alla människor har ju rätt till en egen åsikt, min åsikt är att aprilia RS250 är en av de sämsta motorcyklar som någonsin producerats..

Tjosan! :eek: Hoppas det "bara" var måndagsexemplar! :gnissla

Med min brist på tur kanske jag skulle låta bli att beblanda mig med en Aprilia, men nu är det iallafall gjort, hämtas förhoppningsvis hem imorgon. :tomten

Hoppas den inte bara ger mig problem. :)

Anneli skrev:
Tjosan! :eek: Hoppas det "bara" var måndagsexemplar! :gnissla

Med min brist på tur kanske jag skulle låta bli att beblanda mig med en Aprilia, men nu är det iallafall gjort, hämtas förhoppningsvis hem imorgon. :tomten

Hoppas den inte bara ger mig problem. :)
Kul! Vilken köpte du? Frisks gamla?

Jörgen Player Special skrev:
Upp med en bild på den! *nyfiken*

/Jörgen

Jag hämtar den först imorgon, så det enda jag har är annonsbilden, fler bilder kommer nog så småningom. :tomten

Bifogat

• Aprilia RS 250.jpg
    Aprilia RS 250.jpg
    79.2 KB · Visningar: 183
Anneli skrev:
Jag hämtar den först imorgon, så det enda jag har är annonsbilden, fler bilder kommer nog så småningom. :tomten

Den gaffeln har fått en genomgång på Springz! Det är bra, för original är de sådär, speciellt returen om jag inte minns helt fel.

/Jörgen

Jörgen Player Special skrev:
Den gaffeln har fått en genomgång på Springz! Det är bra, för original är de sådär, speciellt returen om jag inte minns helt fel.

/Jörgen

Måste den inte vara original? :va

Martin skrev:
Gaaah, skit att jag inte hittar bilden som jag hade på dig från förra året på Sviestad när växellådan ligger i molekyler på backen :D

Jag råkade ha en liggandes...... :D

Bifogat

• jps.jpg
    jps.jpg
    83.4 KB · Visningar: 204
min rs 250 har gått 11 tävlingshelger (tävling,träning,tidsträningar) + cirka 20 träningar utan nån renovering eller problem överhuvudtaget. (2 hela säsonger), så d e nog dags nu i vinter :)

Nu är Annelis Aprilia hemma, och så här ser den ut! :banana

På bild 5 illustrerar en expert hur den ska köras! :D

Bifogat

• aprilia1.jpg
    aprilia1.jpg
    122.5 KB · Visningar: 96
  • aprilia2.jpg
    aprilia2.jpg
    131.4 KB · Visningar: 97
  • aprilia3.jpg
    aprilia3.jpg
    116 KB · Visningar: 100
  • aprilia4.jpg
    aprilia4.jpg
    133.7 KB · Visningar: 108
  • aprilia5.jpg
    aprilia5.jpg
    126.6 KB · Visningar: 181
Är det endast rykte att 250sp eller någon av de andra debutklasserna ska plockas bort från SM och istället ersättas av Supermotard?

Jag vill oxå köra 250sp ju, så fort jag blir snabb så att säga.

Verkar ju helt vansinnigt att ens överväga att ta bort en rr-klass för supermotard. Supermotard i all ära men det finns en hel del problem med att samarrangera de två också då den ena skitar ner ordentligt t ex. Vad har de att vinna på det, det är ju inte som att rr-tävlingarna besöks av 10000-tals personer direkt?

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back