Att serva eller att inte serva? (Monster)

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Hoj
ZX6R 636 -04
Är lite kluven, funderar på att dra en service på monstret till våren innan jag plockar ut den, men frågan är om det verkligen finns ett behov av det?

Läget är följande: Jag har införskaffat ett monster som genomgick en 2000-mila service under 2009. Sedan den förra servicen så har hojen endast rullat 300 mil och olja samt filter är bytt.

Enligt serviceboken så skall nästa service ske vid 3000 mil eller 24 månader efter föregående service.

Vad säger ni? Hojen har ju endast gått 300 mil och jag menar.. det sker väl inte sååå mycket på 300 mil som gör att det är dags att serva igen? Och det är väl inte så mycket slitage när den är stillastående heller? :va

En vanlig missuppfattning är att motorfordon bara "slits" när de används.. det kan snarare vara värre om de står en längre tid och allting börjar torka ihop..

Nu tror jag iofs inte att det är någon fara i ditt fall "egentligen", så lång tid handlar det inte om.. men jag skulle ha bytt vätskorna iaf för säkerhets skull.. Bromsvätskan framförallt kan ju bli dålig över tiden.. Den byter jag årligen på min.

Sen är det en stor mental lättnad att veta att t ex motoroljan är bytt, så slipper man åka runt och oroa sig för det eller stå där den dagen när motorn rasat och ha ångest och fundera på om det berodde på att man skippade oljebytet.

Så dyrt är det inte med ett par liter motorolja och lite bromsvätska. Enkelt att göra själv oxå.

Last edited:
Precis, är det bara snack om småsaker så är det ju saker som går att göra själv.. därav min fråga, går ju att spara in ett par tusenlappar i sånt fall misstänker jag.

Hur är det med remmar osv? Inget att oroa sig över?

Hur är det med remmar osv? Inget att oroa sig över?

Remmar ska bytas vartannat år, det är en rätt human kostnad om man jämför med ett rembrott.

edit:byt bromsvätska i alla fall.
Om det var min hoj skulle jag kosta på den ett oljebyte också.

Last edited:
Skulle vara remmarna då, en mindre kostnad. Speciellt på monstret som inte har massa kåpor och skit ivägen.

Dock tror jag t ex Biscaya säger 3 år på remmar till skillnad från Ducati själva. Jag hade kört nästa säsong och servat på 3000-intervallet. Gjorde själv den chansningen på min tidigare SS. Sannorlikheten att en rem från 2009 med 300mil på ska gå av finner jag som liten, men det är jag det.

Ring och hör med lite olika verkstäder.

Sen är det en stor mental lättnad att veta att t ex motoroljan är bytt, så slipper man åka runt och oroa sig för det eller stå där den dagen när motorn rasat och ha ångest och fundera på om det berodde på att man skippade oljebytet.

Så dyrt är det inte med ett par liter motorolja och lite bromsvätska. Enkelt att göra själv oxå.

Det är även en vanlig missuppfattning att motorer rasar av smörjmedelsrelaterade problem. Det händer otroligt sällan. Att skita i att byta oljan efter 300 mil och låta den gå en bit in på nästa säsong är inga problem.

Att en motor rasar för att oljan är gammal eller har gått några hundra mil över bytesintervallet är nog tämligen sällsynt. Ja, motorn mår så klart bäst av att man följer intervallerna, men för att få den att rasa den krävs mer misshandel än att ha 2 år gammal olja. Däremot skulle jag byta remmarna, dels slits dom mer av tiden i sig, och det blir snuskigt dyrt om dom går av. Dessutom kommer man inte längre än hojen rullar av sig själv när dom går av.

Det är även en vanlig missuppfattning att motorer rasar av smörjmedelsrelaterade problem. Det händer otroligt sällan. Att skita i att byta oljan efter 300 mil och låta den gå en bit in på nästa säsong är inga problem.
Det vore kul att få tag i en billig motor, helst två lika iofs, å köra den på matolja, diskmedel å annan skit för å se vad som egentligen händer. Har man två så får den andra gå på vanlig motorolja, lika länge. Som sagt, myterna runt olja är outsinliga :hihi Tjejen skulle byta olja på sin gamla Gixxer 600 -98, ren banhoj. När säljarn fick höra att de va en banhoj så behövde hon enligt honom en annan, mycket dyrare olja, för det skulle man ha om man körde bana :rofl Jag förstår inte skillnaden mellan fullstumt på en 70-väg eller på en bana, och försökte förmedla att hon blev blåst, men det sket ju sig :gnissla

Last edited:
Oljan är redan bytt inför vinterförvaringen så den är sprojlans och bromsvätskan blir det ett byte på innan säsongen börjar, helt klart.

Remmarna var väl det jag funderade mest på då jag inte mekat så mycket hoj tidigare; är det svårt att göra ett rembyte? Hur ser man om de är slitna? För det lär man väl märka om man plockar av kåpan till dem..

För att förtydliga lite så går en kamrem väldigt sällan av, men däremot sträcker dom sig och blir slappa vilket inte heller är att föredra.

Man ser inte så lätt på en rem hur gammal den är, men finns det små sprickor mellan tänderna så är det soptunnan.
En rem går på c:a 200 spänn styck så det är en billig försäkring.

edit igen:byt bromsvätska nu, så slipper du ev rost om det nu skulle finnas vatten i systemet.

Last edited:
Är väl av den uppfattningen att om man överhuvudtaget ser slitage på remmarna så är det verkligen hög tid att byta och dina kan man knappast se något slitage på efter 300 mil om allt är rätt.

200 spänn...??? Var hittar jag så billiga remmar..???

Ett kamremsbyte på på min 748R kostade väl strax över 1000 kr på en auktoriserad verkstad om jag inte minns fel. Borde inte kosta mer på en Monster. Inget jag skulle snåla med även om man säkert kan tänja på åldersintervallet. Byta nu eller till våren är logistikfråga i mina ögon. Om du avser låta en verkstad göra jobbet. Skulle nämligen byta bromsvätska nu och inte till våren. Risken är att det är vatten i vätskan. Den samlas i oken och får dem att oxidera från insidan.

Vi är nog många som överservar våra hobbyfordon. Tror egentligen inte att 300 mil eller t om ett åt gammal olja sliter nämnvärt på motorn. Den går säker att köra en säsong till på om man håller koll på oljenivån. Nu kostar det inte många kronor att byta olja på en mc. Den rymmer knappt någon volym.

En boxersexa från Porsche rymmer ca 9 liter. Där byter folk olja i tid och otid om de så kört 100- 1000 mil under en säsong för att serviceboken säger så och att man är rädd att kommande köpare ska tro att man misskött motorn. Sedan är det kanske inte rätt att göra som många biltillverkare. De sättet in en longlife olja och kör 3000+ mil. Första ägaren lär nog komma undan, men på sikt efter 10 000+ mil kommer det nog att straffa någon av efterkommande ägarna.

Det jag tror sliter allra mest på ett fordon är en kombination av skötsel och brukande. Misshandel tål inget fordon oavsett hur täta oljebyten, bromsvätskebyten och kamremsbytem man gjort. Perfekt dokumentation säger tyvärr inte särskilt mycket hur det körts och felen visar sig ofta långt senare.

Tack för svaren, har fått lite mer kött på benen och vet på ett ungefär vad och hur jag gör nu :)

Sorry, den kostar 297 kronor.

:tummenupp...även 297:- är billigt, har för mej närmre 400 styck till SS från 91-97.
Tipsa gärna om var ;)

Sorry för denna lilla trådkapning. Får väl lägga till ett svar till ts :) , det går utmärkt att byta remmar själv, verkstadshandbok är en bra hjälp. Var bara noga med att kamhjulen står rätt när du sätter på dom nya remmarna. Dra runt motorn för hand innan du startar så allt känns rätt.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard