Att serva eller att inte serva? (Monster)

Min nuvarande bil har jag inte bytt i på 13år o kolvarna går som tåget, sen tror jag knappast att ens MB byter vid föreskrivna intervaller, på sin höjd mäter dom fukthalten i behållaren.:)

Fukthalten i behållaren är ju föga intressant för hur det ser ut vad gäller fukt som diffunderat in i slavcylindrarna. Det är ju där det kokar.
Som vanligt är det ambitionsnivå vad gälle underhåll. Jag har faktiskt fått vätskekok och sjunkande pedal i mercan vid ett tillfälle med vätska som var 3 år gammal. Så ska man ta sig downhill i alperna med bil, eller åka bana med hoj så är det en annan sak än att ta rekord i eftersatt underhåll på en hink.

Om man nu har tight budget och vill ekonomisera, så hellre byta ofta och köpa vätska på biltema än byta sällan och använda dyr vätska tycker jag.

Min nuvarande bil har jag inte bytt i på 13år o kolvarna går som tåget, sen tror jag knappast att ens MB byter vid föreskrivna intervaller, på sin höjd mäter dom fukthalten i behållaren.:)

Men de måste ju hjälpa verkstäderna att tjäna pengar ju. Annars hade inte tillverkarna gjort bilar som är mer eller mindre omöjliga att ens smörja dörrlåsen på utan specialverktyg... Som de också tjänar pengar på så klart... Undrar varför varenda Merca inte går 100000 mil längre...

Nä, nog med konspirationsteorier för idag, Gonatt...

Men de måste ju hjälpa verkstäderna att tjäna pengar ju. Annars hade inte tillverkarna gjort bilar som är mer eller mindre omöjliga att ens smörja dörrlåsen på utan specialverktyg... Som de också tjänar pengar på så klart... Undrar varför varenda Merca inte går 100000 mil längre...

Nä, nog med konspirationsteorier för idag, Gonatt...

Mein merca har fettnipplar på dörrgångjärnen. Men jag har ju en västtysk merca. :D

Det var just det jag menade, men det är ju LITE enklare att ta fukthalten i behållaren.:D

Ok, ja då är jag med! :D

Edit.
On topic så skulle jag välja att följa Sportbikes råd om jag var TS. Ska man behålla hojen ett par serviceintervall så är det lika bra att lära sig göra kamremsbyte och service själv om man vill spara pengar.

Last edited:
Som sagts tidigare.

Byt remmarna..
De är väldigt kritiska. ´nuff said som de säger i USA.

Byt Motorolja..
Mest för att OM du kanske inte kört motorn helt varm som kan det ha bildats kondensvatten som ligger nere i blocket samt att gammal olja innehåller vissa delar bensin osv som bryter ner oljan över tid. Jag byter alltid olja i min innan jag ställer undan den för vintern.

Byt bromsvätska..
Piece of mind och bra bromsverkan. Dock tycker inte jag att det är SÅ kritiskt om du inte kör hårt, men minst vartannat år bör man nog byta även som ren gatåkare. Biltema eller OK standard funkar fint om du inte är roadräjsing champinjon.

Sedan drar väl olika bromsvätskor åt sig fukt mer än andra?

Jag har inte forskat på saken utan får utgå från andras rekommendationer. I min ena bil har jag t ex valt en bromsvätska som har högre kokpunkt eftersom jag kör bana med den ibland. Det sista man vill ha är överhettade bromsar i slutet på en raka. Den har kortare livslängd, vilket är en tradeoff man får leva med. Blivit rekommenderad att byta varje år. Förutom att vätskan ska vara aggressivare mot bromsoken känns det dumt att snåla på säkerheten. Med standard bromsvätska rekommenderar biltillverkaren byte vart annat år. Kör man bilen bara till vardags behöver man nog inte byta varje år. Samma sak gäller även motorcyklar.

Förutom säkerhetsaspekten känns det onödigt att behöva renovera eller byta ut fyrkolvsok i onödan vare sig det är på bilen eller motorcykeln.

Så här skriver Brembo själva:

"For best braking performance, we recommend changing brake fluid twice a year. If the machine is to be stored in a damp environment (over the winter, say) , we recommend installing fresh fluid before and after the storage period. At minimum service levels, glycol brake fluids must be completely changed at intervals not to exceed a period of 18 months."

Finns även en del annat intressant att läsa i länken:

http://www.cyclebrakes.com/html/brembo_tech_info.html

En viktig aspekt är väl också hur hojen förvaras?
Jag har t ex min i varmgarage konstant temp inga variationer, dvs ingen kondens mm som som kan ställa till det (mer än det som bildas när motorn svalnar efter att den vart igång)
Om man nån gång haft hojen ute över natten och sett kondens besudla sin kära ägodel kan man ju bara tänka sig att samma sak borde ske inne i motorn lixom.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard