Att serva eller att inte serva? (Monster)

:tummenupp...även 297:- är billigt, har för mej närmre 400 styck till SS från 91-97.
Tipsa gärna om var ;)

Sorry för denna lilla trådkapning. Får väl lägga till ett svar till ts :) , det går utmärkt att byta remmar själv, verkstadshandbok är en bra hjälp. Var bara noga med att kamhjulen står rätt när du sätter på dom nya remmarna. Dra runt motorn för hand innan du startar så allt känns rätt.

En "däckpenna" och ett par duttar på rem/hjul, sen flyttar man över duttarna på den nya remmen och kollar så dom stämmer mot hjulen.

Går inte att få fel oavsätt vad remmen sitter på.:tummenupp

Varför tycker du att det är tjatigt?
Oviktigt, eller?

Nej den har en viktig funktion. Men att byta den varje år som någon gjorde är löjligt. Att ens byta bromsvätska i ett välfungerande bromssystem är nästan lika löjligt. Han lär inte köra sina trettiofem hästar så skivorna glöder.....

Klabba runt med bromsvätskan i onödan ger en större risk att man fuckar upp någonting än att bara låta det vara som det är. Man klämmer på bromsgreppet, bromsvätskan flyttar sig några millimeter i slangen och så är det om och om igen, i många år, utan att vätskan har en aning om hur gammal den är. Bromsvätska är jättebra på att göra det här i typ tio år utan problem.

Nej den har en viktig funktion. Men att byta den varje år som någon gjorde är löjligt. Att ens byta bromsvätska i ett välfungerande bromssystem är nästan lika löjligt. Han lär inte köra sina trettiofem hästar så skivorna glöder.....

Klabba runt med bromsvätskan i onödan ger en större risk att man fuckar upp någonting än att bara låta det vara som det är. Man klämmer på bromsgreppet, bromsvätskan flyttar sig några millimeter i slangen och så är det om och om igen, i många år, utan att vätskan har en aning om hur gammal den är. Bromsvätska är jättebra på att göra det här i typ tio år utan problem.

Håller inte med eftersom ett väl fungerande bromssystem är den viktigaste komponenten på en motorcykel.
Alltid!
Det är ju inte bromsvätska i sig som är problemet, utan att den är hydroskopisk, dvs drar till sig vatten.
Vatten är tyngre än bromsvätskan och söker sig till den lägsta punkten, bromsoken, vilket kan ge problem som ånglås och rost.
Du får gärna tycka att det är löjligt att byta bromsvätska, jag tycker det är viktigt i alla fall.

Lånar tråden lite, hur svårt är det att byta bromsvätska. Kan en supernovis göra detta själv? behöver jag en massa specialverktyg osv?

Lånar tråden lite, hur svårt är det att byta bromsvätska. Kan en supernovis göra detta själv? behöver jag en massa specialverktyg osv?

Det är lätt att byta bromsvätska, väldigt lätt.
Du behöver inga specialverktyg alls, bara en 8mm ringnyckel och en halvmeter transparent slang, plus en flaska eller burk att låta den gamla vätskan rinna ner i.
Det finns mångder av trådar och olika bra och dåliga tips, men det allra viktigaste är att ta det lugnt och framför allt inte låta bromsvätskebehållaren bli tom, utan fylla på eftersom.
Be någon visa om du känner dig osäker, det sparar både tid och svordomar.

Det är lätt att byta bromsvätska, väldigt lätt.
Du behöver inga specialverktyg alls, bara en 8mm ringnyckel och en halv........ svordomar.

Tack tack, då ska jag nog försöka mig på ett byte när säsongen börjar.
Har nog inte fått ny vätska de senaste 5 åren om inte mer misstänker jag.

Lånar tråden lite då jag haft ungefär samma funderingar som TS. Jag har en Monster -09 som gått ca 250 mil. (Under förra säsongen stod den i butik hela året.)

Nu till min egentliga fundering. Hur hårt ska man hålla på åldersservicen? Står ju specat att även jag ska byta remmar vid 24 månader.
Men om det nu hade varit, som det ibland är, att jag köpt en oanvänd hoj som stått 2 år i butik, ska då remmarna bytas direkt eller hur funkar det? Blir ju lite samma dilemma som om man inte kör så mycket, menar jag.

Jag kommer givetvis göra så att jag ringer verkstaden framåt våren och hör med dem, men det vore ändå kul att höra er åsikt först.

Det är ju lite klurigt det där med åldersrelaterade service:ar.
Så länge det är garanti på hojen skulle jag nog råda dig till att följa serviceintervallerna, trots att det känns onödigt att kasta två remmar som stått still mestadels.
Men, dom åldras ju även när dom står still, precis som du och jag ;)

En "däckpenna" och ett par duttar på rem/hjul, sen flyttar man över duttarna på den nya remmen och kollar så dom stämmer mot hjulen.

Går inte att få fel oavsätt vad remmen sitter på.:tummenupp

Om man gör på detta sätt vilket jag såg på en video, behöver man då bry sig om att ställa motorn i TDC osv? Hamnar man rätt oavsett så att säga? Fattar inte riktigt :gnissla

Hur är det med spänningen av remmarna? I en video kollar de spänningen med en mic och laptop och mäter frekvensen, i en annan för de en insex mellan rullen och remmen och känner därmed om det är rätt spänning.

.. När säljarn fick höra att de va en banhoj så behövde hon enligt honom en annan, mycket dyrare olja, för det skulle man ha om man körde bana :rofl Jag förstår inte skillnaden mellan fullstumt på en 70-väg eller på en bana, och försökte förmedla att hon blev blåst, men det sket ju sig :gnissla

han var säkert snygg också den jäveln!

Det duger gott att köra med insex mellan spännrullen och rem. Frekvensmätningen är ett nyare påfund från fabriken och den kanske är exakatare men motorerna är ingen rocket sience så det funkar med de andra metoderna oxå. :)

Att remmarna åldras och töjs när dom sitter på motorn är rätt men något som många inte tänker på är att det inte finns någon tillverkningsdatum på remmarna, du vet alltså inte hur gamla remmar du sätter dit. Inte heller hur dom förvarats i reservdelsbutiken. Det finns alltså inga garantier för att dom är färska. ;)

Om man gör på detta sätt vilket jag såg på en video, behöver man då bry sig om att ställa motorn i TDC osv? Hamnar man rätt oavsett så att säga? Fattar inte riktigt :gnissla

Hur är det med spänningen av remmarna? I en video kollar de spänningen med en mic och laptop och mäter frekvensen, i en annan för de en insex mellan rullen och remmen och känner därmed om det är rätt spänning.

Nu behöver inte bry dig om tdc, men se för fan till att hålla kammhjulen still när du släpper på remmen annars kan ventilerna smätta till kammen rätt rejält så den snor runt en bit. Spelar ingen roll för inställningen men på flercylindriga motorer kan man knacka en kolv med några andra ventiler.

Men det fina är att du hamnar alltid rätt och får alltid bekräftat att den nya remmen åtminstånde har rätt tandantal.

Personligen har jag alltid gått på fingerskänsla om remhjulen inte har förspänning män där finns mätare för att kolla spänningen, kolla på den gamla så har du ett värde att gå efter.

Tack tack, då ska jag nog försöka mig på ett byte när säsongen börjar.
Har nog inte fått ny vätska de senaste 5 åren om inte mer misstänker jag.

Hade jag varit du så hade jag bytt bromsvätskan nu i så fall. Ingen större risk att den drar åt sig vatten när hojen står oanvänd i ett garage. Däremot så får ju det ev. vattnet i den gamla sörjan härja i lugn o ro hela vintern. Men det är ju jag det...

Fast jag hade bara bytt om vätskan är mörk. Jag skulle inte orka byta hela tiden, och jag lever än.

Last edited:
Byter ni bromsvätskan i bilen var och varannat år också?

Brukar byta vartannat eller vart tredje år i bilen. Men det är föreskrivet varje år enligt Mercedes. Men jag kör ju bara på sommaren med den.
På bilar är det väldigt bra att byta vätska eftersom okens kolvar då löper mycket mindre risk att rosta/kärva fast och sedan göra skivorna vinda.

Last edited:
Brukar byta vartannat eller vart tredje år i bilen. Men det är föreskrivet varje år enligt Mercedes. Men jag kör ju bara på sommaren med den.
På bilar är det väldigt bra att byta vätska eftersom okens kolvar då löper mycket mindre risk att rosta/kärva fast och sedan göra skivorna vinda.

Min nuvarande bil har jag inte bytt i på 13år o kolvarna går som tåget, sen tror jag knappast att ens MB byter vid föreskrivna intervaller, på sin höjd mäter dom fukthalten i behållaren.:)

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard