Att resa och jobba utomlands är spännande

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det glamorösa livet på fältet.

Trots 21 års resande i mer än 50 olika länder så händer det alltid nya och intressanta saker på resorna, denna gång så gick resan till Mutum i Brasiliens djupaste djungel.

Resan börjar med taxi en söndag em. från Hjärup, redan på Kastrups flygplats så börjar det bli spännande, det går inte att checka in hos SAS eftersom deras samarbete med Swiss nyligen har ändrats, men efter mycket om och men med långa köer så blir jag incheckad vid en annan disk, det lönar sig alltid att vara glad och positiv oavsett vad som händer.

Efter två timmars väntan på Kastrup så lyfter flyget äntligen mot Zürich, väl framme i Zürich så är det enorma köer till security och jag hinner precis i tid till anslutande flyg mot Sao Paulo.

Det är som vanligt knökfullt i turistklass, flygtiden är drygt 11 timmar och bjuder på många härliga luftgropar, det är lite svårt att sitta och sova men det går med lite träning.

Landar i Sao Paulo nästa morgon 05.30, här är köerna till passkontrollen helt sanslösa, det tar mer än en timme att komma igenom, väl igenom och med bagaget i handen så glider man igenom tullen på grön lampa.

Nu är det är ju bara att försöka att förhandla till sig en taxi för att ta sig igenom hela Sao Paulo i rusningstrafik mot inrikesflygplatsen.

Nöjd med avtalat pris så tillbringas ett par timmar i den hektiska morgontrafiken, alla som kör motorcykel smiter i mellan bilarna med endast några centimetrar till godo, dem flesta har hjälm men alla har tuta, att köra utan tuta i Brasilien är livsfarligt.

Det går nog åt ett antal motorcyklister varje morgon här, men dem verkar inte bry sig, fullt spett och kryssandes mellan bilarna i hundra blås så tar sig brassarna igenom trafikgröten varje dag.

Väl framme på inrikesflygplatsen så börjar strulet igen, incheckningen vill inte tillåta min kabinväska som handbagage, efter en kort 20 minuters diskussion på Spanglish så ger dem upp och väskan kommer med in i kabinen.

Jag hinner igenom ännu en security och nu är det bara en kort flygresa kvar trodde jag, dags för boarding och sedan står vi på plattan en timme i stekande sol utan luftkonditionering.

Planet har tydligen tekniskt problem så vi får kliva ur och vänta på ett ersättningsplan, det tar bara drygt en timme att ruska fram ett nytt plan och det är bra jobbat.

Väl ombord på det nyinsatta planet så flyger vi norrut mot Vitoria, planet landar några timmar försenat och min chaufför möter upp på flygplatsen.

Nu är det endast 20 mil i bil kvar innan vi är framme, ösregn på leriga kostigar genom djungeln och tre stora allvarliga trafikolyckor på vägen gör att min Senna inspirerade förare tappar lite tempo, den ligger bilvrak på vägen och det gapar stora hål i många vägräcken, det är spännande att åka bil genom djungeln.

Bilresan tog endast 5 timmar och det är skönt att äntligen komma fram till hotellet, klimatanläggning behövs inte enligt hotellägaren eftersom det är höst och endast 32 grader varmt, bredvid hotellet ligger en stor bensinmack och verkstad som har öppet 25 timmar om dygnet och gillar att väsnas så att alla i byn vet att dem jobbar hårt.

Den totala restiden till Mutum blev endast 35 timmar, om man någon gång under resan tycker att det känns lite jobbigt, då behöver man bara träna lite mer på sitt tålamod.

Gissa vad den vita burken används till :tungan
 

Bifogat

  • DSCF0008.JPG
    DSCF0008.JPG
    73.9 KB · Visningar: 177
  • DSCF0001.JPG
    DSCF0001.JPG
    75.4 KB · Visningar: 279
Haha, den där kopplingen ser seriös ut :D Är det en ultramodern varmvattenberedare månntro?
Och allt detta för att lära infödingarna litegrann om pastöriseringsmaskiner?
 
Haha, den där kopplingen ser seriös ut :D Är det en ultramodern varmvattenberedare månntro?
Och allt detta för att lära infödingarna litegrann om pastöriseringsmaskiner?
Helt rätt, detta är duschen på hotellt, dock är jordkabeln urkopplad annars gick säkringen sa dom....

220 volt helt oisolerat är spännande i våtutrymmen :tungan
 
Fyfan, bra rest måste jag säga :yoparty

Jag har bott lite i Kina, Beijing i vintras... där är det också skön trafik :tungan
 
Inga ståfiggor? Det finns det i alla fina länder. :fakta
Ståfigga is da shit, det största problemet är att länder med ståfigga oftast har mat som ger raketmage.

Ståfigga är dock väldigt hygienisk förutom att man riskerar att skita i sandalerna.

Länder som har både ståfigga och vanlig figga har ofta skyltar som visar att det är farligt att stå på toaringen om sådan finnes.
 
Helt rätt, detta är duschen på hotellt, dock är jordkabeln urkopplad annars gick säkringen sa dom....

220 volt helt oisolerat är spännande i våtutrymmen :tungan
Min kompis är (var, menar jag) gift med en brasiliansk kvinna och har varit en hel del i Brasilien. Har berättade om just detta sanslösa sätt att få varmt vatten i duschen. Enligt honom gnistrade/fräste det från anordningen. I den osannolikt omoderna by där han fick chansen att testa denna bekvämlighetsinrättning slogs strömmen helt och hållet av 22.00 varje dag. Brasilien...
 
Hål-i-golvet-toalett. Inte så fräsch när någon innan rännskitit brevid hålet.
Behöver bara åka ner til Frankrike för att hitta sådana toaleter på rastplatserna.
Undrar var ståfigga-toadesigen kom ifrån?
Någon som vet?
Gissar på österut.
 
Hål-i-golvet-toalett. Inte så fräsch när någon innan rännskitit brevid hålet.
Behöver bara åka ner til Frankrike för att hitta sådana toaleter på rastplatserna.
Undrar var ståfigga-toadesigen kom ifrån?
Någon som vet?
Gissar på österut.

Enligt obekräftade uppgifter ska kineserna ha varit väldigt tidiga med iden, men romarna förädlade den med spolning...

Idén som sådan är äldre än så, redan när aporna klättrade ner ur träden stod dom och sket
 
Jag befinner mig i Vietnam for tillfallet. Hoppas GSXR1100R inte har nagot emot att jag klammer in tva bilder fran Ho Chi Minh City. Det ar inte sa farligt som det ser ut. Gar bra att kora om man har moped/mc-erfarenhet. Rekommenderas inte for nyborjare!
 

Bifogat

  • IMG_0025s.jpg
    IMG_0025s.jpg
    117.4 KB · Visningar: 64
  • IMG_0047s.jpg
    IMG_0047s.jpg
    79 KB · Visningar: 56
Jag befinner mig i Vietnam for tillfallet. Hoppas GSXR1100R inte har nagot emot att jag klammer in tva bilder fran Ho Chi Minh City. Det ar inte sa farligt som det ser ut. Gar bra att kora om man har moped/mc-erfarenhet. Rekommenderas inte for nyborjare!
Moppevimlet är sanslöst i hela Asien, tror inte det finns några regler alls.

:tungan
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top